Horizon Zero Dawn review - Nieuwe horizonten

Nieuwe horizonten.

Horizon Zero Dawn mist creativiteit, maar plaatst bekende en beproefde elementen met veel zelfvertrouwen in een verbluffende wereld.

Herizon Zero Dawn is vanaf vandaag verkrijgbaar. Hier is nog een keer onze Horizon Zero Dawn review die eerder al op 20/02/2017 verscheen.

Na de apocalyps blijft er niks meer van onze maatschappij over. De natuur heeft alles opnieuw opgeëist en de mensheid leeft in afzonderlijke stammen. De cultuur is primitief, met rituelen en tradities die alles bepalen. De technologie die er wel is, is dan weer levensgevaarlijk. Bizarre machines struinen namelijk rond buiten het gebied van jouw stam, tussen de ruïnes van zwartgeblakerde en overhangende wolkenkrabbers. Niemand weet wat er met de wereld gebeurd is, waar de machines vandaan komen en wat hun doel is. Stof genoeg voor een intrigerende game, en daar slaagt ontwikkelaar Guerrilla Games met Horizon Zero Dawn uitstekend in.

Het eerste sleutelelement is het verhaal. De focus op de mysterieuze machines en vervallen wereld schept een dikke laag mysterie en je avontuur als krijgster Aloy wordt op een vakkundige wijze verteld. De schrijver van dienst is John Gonzales, die eerder al de dialogen van Fallout: New Vegas pende. Zijn professionele hand is duidelijk merkbaar in het genuanceerde script. Je beleeft hoe Aloy opgroeit en trouw aan haar stam probeert te verzoenen met de discriminatie die ze als banneling meemaakt. Het is een grote stap voorwaarts voor Guerrilla Games, vergeleken met de bij vlagen gênante dialogen van de Killzone-reeks.

Cover image for YouTube videoHorizon Zero Dawn - The Hero: Aloy Video | PS4

De ontwikkelaar blijft echter wel trouw aan de drang om op gebied van graphics grenzen te verleggen. Horizon Zero Dawn is een grafische triomftocht en de meest verbijsterend mooie consolegame ooit gemaakt. Omgebogen lantaarnpalen flankeren ondergelopen straten, het ruwe zand van de Carja-regio is zo gedetailleerd weergegeven dat je het haast tegen je huid voelt schuren en bossen en nabijgelegen meertjes baden in de zachte, roze gloed van de ondergaande zon. De wereld strekt zich bovendien kilometers ver uit, en je wilt steeds verder gaan om nog één bergflank of vernielde stad te verkennen, al is het maar voor de buitengewoon mooie uitzichten.

Het zijn de wilde bewoners die de wereld pas echt tot leven brengen. Broadhead-machines grazen rustig aan de oever van een rivier, gigantische Bellowbacks strompelen tussen bergpassen en doen de aarde met elke stap schudden, en vossen dartelen van struik naar struik terwijl ze op een prooi jagen. De wereld van Horizon Zero Dawn is zo overtuigend en levendig dat je je vaak meer Sir David Attenborough dan krijger waant.

Maar vergis je niet: er moet ook gevochten worden. De mysterieuze machines vallen je aan als ze je in de smiezen krijgen. Ze zijn extreem snel, agressief en werken samen om je te omsingelen. Daardoor zit je op het puntje van je stoel als twee Scrappers op je afstormen en een Corruptor van veraf rotsblokken naar je gooit. Om te overleven moet je Aloys ruime repertoire aan wapens en vaardigheden ten volste gebruiken. Dat uit zich in fantastische en bijzonder creatieve gevechten. Met je Sling smijt je vanop een veilige afstand brandbommen om de machines in brand te steken. De Tripcaster dient dan weer voor elektrische valstrikken, zodat de Scrappers verdoofd en gewond neervallen wanneer ze val activeren. En met je Ropecaster schiet je touwen op de Corruptor af, totdat hij zijn balans verliest en omvalt. Een speer in zijn kwetsbare onderbuik later heb je weer een intens gevecht overleefd en ben je onder de indruk van de tactische opties die je wapens bieden.

Het doden van machines en het verkennen van de omgeving levert ook heel wat grondstoffen op. Je inventaris puilt al gauw uit van de touwen, stukken metaal en mechanische onderdelen die je oppikt. Horizon Zero Dawn legt namelijk een grote nadruk op craften. Munitie maak je zelfs tijdens gevechten in een handomdraai en in de overzichtelijke menu's maak je grotere buideltassen om meer pijlen en valstrikken bij je te dragen. Het craften is echter oppervlakkig en eenzijdig. Er is geen ruimte voor creativiteit of voor verrassende, nieuwe formules. Daardoor heb je bij het jagen bovenal de indruk dat je een boodschappenlijstje aan het afwerken bent.

Ook op andere vlakken mist de game originaliteit. Guerrilla Games steekt zijn inspiratiebronnen namelijk niet onder stoelen of banken. Het kompas is rechtstreeks uit Skyrim overgenomen, de tientallen sidequests en verleidelijke collectible-icoontjes ademen Assassin's Creed en Far Cry, en de mix van boogschieten en melee combat lijkt zo uit de Tomb Raider-reboot geplukt. Horizon Zero Dawn combineert die elementen echter op vakkundige wijze. Apart zijn de verschillende aspecten niet origineel, maar alles komt moeiteloos samen in een wereld die je ademloos achterlaat. Daardoor is Horizon Zero Dawn vooral een 'best of' van alles wat actiegames en open werelden de afgelopen tien jaar voorschotelden.

Voor originaliteit en veel diepgang moet je bij Aloy geen gezelschap zoeken. Voor een menselijk en overtuigend verhaal ben je dan weer wel bij het juiste adres. Ook de intense en creatieve gevechten tegen de mysterieuze machines doen je hart sneller slaan. Het is echter vooral de schoonheid van je tocht die je bijblijft. Het kan niet genoeg benadrukt worden dat Guerrilla Games hier niet gewoon een nieuwe grafische standaard voor consolegames zet, maar de bestaande verwachtingen compleet verpulvert. Horizon Zero Dawn is een grafische krachttoer die toont dat zelfs bekende aspecten dankzij veel zelfvertrouwen een memorabele en indrukwekkende game kunnen opleveren.

Horizon Zero Dawn is vanaf 1 maart verkrijgbaar, exclusief voor de PlayStation 4. Wil je nog meer over de game weten? Lees dan ons overzicht van alle Horizon Zero Dawn info.

Horizon: Zero Dawn

PS4, PC