Poochy and Yoshi's Woolly World review - Breinaalden, hondjes en verzameldrang

Breinaalden, hondjes en verzameldrang.

Een kleurrijke game met solide gameplay. De moeite voor nieuwkomers, maar biedt te weinig meerwaarde tegenover de Wii U-versie.

Als je aan Nintendo denkt, dan denk je aan Mario. Maar vergeet niet dat er zich nog veel meer personages in het Mushroom Kingdom bevinden. Ze hebben vrijwel allemaal hun eigen spin-offgames, en voor Mario's trouwe dinosaurus Yoshi is dat niet anders. Na Yoshi's Woolly World voor de Wii U komt Nintendo met de Nintendo 3DS-port van de game in de vorm van Poochy and Yoshi's Woolly World. De Japanse ontwikkelaar wil de charme en gameplay van eerdere Yoshi-games behouden, maar toch vernieuwing bieden met de focus op de presentatie en het ontdekken van de unieke wereld. Een doel waar de game grotendeels in slaagt.

Poochy and Yoshi's Woolly World is in veel opzichten identiek aan eerdere Yoshi-games. Net als in Yoshi's Island voor de SNES en Yoshi's New Island voor de Nintendo 3DS is het je doel om heelhuids het einde van het level te bereiken en je mede-Yoshi's te redden. Ook gooit Yoshi nog steeds met eieren. Doordat vrijwel alles identiek is gebleven, is de link met de oudere games snel gelegd. De game is wat gameplay betreft vertrouwd voor mensen die eerdere games uit de serie hebben gespeeld. Nintendo slaat de spijker op zijn kop door het strakke level design.

Hoewel het niet het hoofddoel is, blijft de grootste uitdaging in Yoshi-games alle voorwerpen te verzamelen. Elk level bevat vijf stukken wol die je kunt verzamelen. Met die stukken wol red je een Yoshi uit de klauwen van de boze tovenaar Kamek en speel je een nieuw uiterlijk voor Yoshi vrij. Ook de bloemen uit Yoshi's Island zijn terug. Daarnaast vind je diamanten en word je beloond voor het behouden van al je levenspunten. Het verzamelen van de diverse voorwerpen geeft de game diepgang en langdurigheid. De punten die je ermee verdient, gebruik je namelijk om Power Patches te kopen. Die maken de game makkelijker. Dat is geen overbodige luxe, aangezien die ook buiten de makkelijke Mellow-modus te gebruiken zijn.

Dat is ook meteen een van de veranderingen ten opzichte van eerdere Yoshi-games. De game is een stuk makkelijker dan bijvoorbeeld Yoshi's Island. Daarnaast maakt de Mellow-modus de game nog makkelijker. In die modus gebruik je Poochy-pups. Zij helpen je verborgen voorwerpen te vinden en dienen ook als wapen. Daarnaast stelt de Mellow-modus je ook in staat vrijwel oneindig in de lucht te zweven. Het is een fijne toevoeging wat toegankelijkheid betreft. De game is op die manier makkelijk op te pakken voor beginnelingen, maar biedt met de diversiteit aan levels en de hoeveelheid verzamelobjecten toch een aangename uitdaging als je de Mellow-modus uitschakelt.

Hoewel de game wat gameplay betreft vrijwel identiek is aan andere Yoshi-games, zijn de graphics dat allerminst. Dit keer bestaat alles in de game uit wol, van de grond waarop je loopt tot de vijanden en platformen om je heen. Nintendo heeft kenbaar gemaakt dat de gamewereld en graphics de hoofdrol spelen in Poochy & Yoshi's Woolly World, en dat is duidelijk merkbaar. Vanaf het moment dat je de game opstart, waan je je in een compleet andere dimensie door de sfeer die de graphics met zich meebrengen. De graphics zijn fel en kleurrijk, en springen van je Nintendo 3DS af.

De grafische capaciteiten van de Nintendo 3DS zijn natuurlijk niet te vergelijken met die van de Wii U, maar de game ziet er ook op de Nintendo 3DS prachtig uit en framerate-problemen zijn niet aanwezig. Verdere toevoegingen zijn het ontwerpen van je eigen uiterlijk, de Pencil Patches en de stop-motionanimaties. De game biedt daarmee een complete ervaring aan nieuwkomers, maar niet genoeg aan spelers die de game al hebben voor de Wii U. De naamsverandering naar Poochy & Yoshi's Woolly World lijkt dan ook meer op een marketingstrategie.

Die vrolijke en professioneel gebreide setting wordt extra ondersteund door een bijzonder pakkende soundtrack. De muziek past zich perfect aan momenten in de game aan. Spanning is voelbaar op momenten waar je dat verwacht en fases waarin je meer naar verborgen voorwerpen op zoek bent, worden perfect door rustgevende muziek begeleid.

Daarnaast is er voldoende interactie met de gamewereld. Zo zijn er bijvoorbeeld diverse lusjes te vinden. Zodra je die met Yoshi grijpt, krijg je toegang tot verborgen delen van het level waar je meer voorwerpen vindt. Ook zijn er onzichtbare wolkjes die je zichtbaar kunt maken door erlangs te lopen. Over het algemeen is het voor een ontwikkelaar gevaarlijk de focus te leggen op graphics en sfeer, maar Nintendo slaagt in dit geval met vlag en wimpel. De gamewereld is levendig en interactief.

Hoewel de game een port is van de Wii U, heeft de Nintendo 3DS-versie naast alle content uit de Wii U-versie ook een aantal extra Poochy-levels. Daarin ren je met Poochy de hond automatisch naar rechts en moet je op het juiste moment springen om zo diamantjes te pakken. Per Poochy-missie worden er meerdere doelen gesteld die je voor meer punten kunt behalen.

Daardoor zijn de levels uitdagend genoeg, maar blijft de toevoeging van Poochy meer een gimmick. Het is namelijk niet verplicht om de missies of doelstellingen daarin te behalen, en ze zijn daarbij ook nog vrij kort. Verder komt Poochy eigenlijk niet voor in de game, naast een enkele keer in de Yoshi-levels. De besturing op de 3DS voelt vertrouwd aan en doet absoluut niet onder aan die op de Wii U. Yoshi beweegt nog even zweverig, het gooien van eieren is met de D-pad identiek en ook de verplaatsing door de levels gaat makkelijk.

Poochy and Yoshi's Woolly World is een genot om te spelen. De game houdt de solide gameplay van Yoshi's Island en Yoshi's New Island vast, maar voegt echter weinig nieuws toe. Daadwerkelijk nieuwe elementen zoals de Poochy-levels komen dan weer te weinig voor. De toegankelijkheid van de game is wel dik in orde en zowel jong als oud kan met deze sfeervolle game aan de slag. De graphics zijn kleurrijk en levendig en de game trekt je volledig mee. Heb je de game op de Wii U, dan kun je deze port prima overslaan, maar voor nieuwelingen is het genieten geblazen.

Poochy and Yoshi's Woolly World

Nintendo 3DS