Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

Resident Evil 7 - 5 dingen die je moet weten

Bekijk het eens vanuit een ander perspectief.

De Resident Evil-serie is inmiddels alweer twintig jaar oud. Ontwikkelaar Capcom trok de afgelopen twee jaar een blik met remasters open, maar komt nu met een nieuw deel in de reeks op de proppen. Na het overmatig actievolle zesde deel gaat Resident Evil 7 weer terug naar de horror-roots. Wil je meer weten? Hier lees je de vijf belangrijkste dingen.

Cover image for YouTube videoResident Evil 7 Biohazard - 5 dingen die je moet weten

Minder actie, meer horror

Sinds Resident Evil 4 is de serie meer en meer van het horrorgenre afgestapt. Capcom heeft de kritiek van de fans serieus genomen en besloten dat een terugkeer naar survival horror de beste keuze is voor het nieuwste deel.

Ethan, het hoofdpersonage van de game, is geen afgetraind Special Forces-lid, maar een normale kerel die banale voorwerpen slim moet gebruiken om zo de overhand te krijgen. De game slaat ook in de latere uren niet om naar een 'power fantasy', waar je ineens superkrachten krijgt.

Vervolg op eerdere delen

Ondanks de nieuwe setting is Resident Evil 7 geen reboot, maar een vervolg op eerdere Resident Evil-games. Qua verhaal keren er elementen uit de voorgaande games terug, en er gaan zelfs geruchten dat een aantal bekende personages hun rentree maken.

Producent Masachika Kawata wil echter het angstgevoel bij spelers niet op voorhand wegnemen en verklapt daarom helemaal niets over de connecties met de voorgaande games. Wel laat hij weten dat de game op zichzelf staat, ondanks de connectie.

Vertrouwde elementen

In Resident Evil 7 keren ook vertrouwde gameplay-elementen terug. Zo heb je net als in de eerste delen een zeer beperkte inventory en moet je goed nadenken over wat je bij je draagt.

Overtollige items kun je kwijt in een safe room, waar een kist staat. Bovendien kun je alleen in die safe rooms je voortgang opslaan. In de eerste drie Resident Evil-games had je daar een typelint voor nodig, maar dat aspect is ditmaal achterwege gelaten. Capcom heeft ook de HUD van de actievollere titels overboord gegooid, waardoor je nu alleen je health ziet wanneer je met je inventory bezig bent.

Nieuw soort vijanden

Zombies maken ditmaal plaats voor een nieuw soort griezel: The Molded. Ze zijn gemaakt van dood vlees en scherpe tanden, en zijn bijzonder lastig te doden. In de demo infecteren ze de speler zelfs.

Daarnaast word je gedurende de gehele game opgejaagd door de familie Baker, een stel geschifte kannibalen. Die maniakken hebben wat weg van hoe Nemesis je opjaagt in Resident Evil 3. Ze zijn niet te doden en komen op de meest onverwachte momenten op je af.

First person en VR

De keuze voor het eerstepersoonsperspectief is niet voor VR gemaakt, maar omdat games als Amnesia en Outlast hebben bewezen dat dat het horror-gevoel drastisch versterkt. Je komt nu immers oog in oog te staan met de monsters en zoekt van dichtbij naar verborgen voorwerpen en valstrikken.

Wel is er al zeer vroeg in ontwikkeling stilgestaan bij virtual reality, met name hoe de game comfortabel gespeeld kan worden. De speler kan tijdens het spelen bepalen om verder te spelen met of zonder de headset. Althans, de PlayStation 4-spelers dan toch. De pc- en Xbox One-versies hebben geen VR-ondersteuning.

Resident Evil 7 is nu verkrijgbaar voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One. Lees hier de Resident Evil 7 review of de specifieke Resident Evil 7 voor PlayStation VR.

Sign in and unlock a world of features

Get access to commenting, newsletters, and more!

In this article

Resident Evil 7: Biohazard

Video Game

Related topics
Over de auteur
Sander van Leth avatar

Sander van Leth

Retrogamesnob

Sander speelt zo'n beetje alles wat los en vast zit, als het maar beweegt. Is er heilig van overtuigd dat er niets mooier klinkt dan de muziek van de SNES.

Reacties