The Division - Survival DLC Review -Frisse wind

Frisse wind.

De Survival DLC brengt frisse ideeën in een compacte en uiterst herspeelbare modus voor The Division. Uitdagend en belonend.

Met verkleumde handen kijk je nog een laatste maal naar je ISAC. "Waarschuwing: Levensverwachting onder de tien minuten." Je vloekt onder je adem. Je mag dan wel eindelijk warme kleding gevonden hebben en het wapen op je rug doet zelfs de grootste durfal beven, toch heeft je bloedvergiftiging na die laatste pijnstiller de vrije loop. Had je maar opgeschoten, had je het maar anders aangepakt. Maar daar is het nu te laat voor. Het enige dat telt, is het bemachtigen van die vaccins, in het hart van de Dark Zone.

Dat beschrijft in grote lijnen een potje in de Tom Clancy's The Division - Survival DLC. Ubisoft is erop uit om je perceptie van de game op de kop te gooien. In Survival draait het namelijk niet om levels of gear score, maar om overleven gebaseerd op jouw eigen vaardigheden en vindingrijkheid. De studio belooft dat je met een heel andere blik naar de bestaande items en vijanden gaat kijken, en die belofte wordt volledig nagekomen.

Cover image for YouTube videoTom Clancy’s The Division - Survival E3 Teaser Trailer

Je ontgrendelt Survival zodra je je uitvalsbasis in het postkantoor hebt bemachtigd, vlak na de tutorial-missies van de game. Survival beloont spelers echter enkel met wapens en gear voor personages op het maximale level, of je je doel nu haalt of niet. Hoewel je als beginneling de loot voor een aardig zakcentje kunt verkopen, loop je de mooiste beloningen zo toch mis. Dat staat echter niet in de weg van de genietbare en verslavende ervaring die Survival biedt. De modus is 'run-based'. Je hebt een uur om je missie te voltooien, anders sterf je aan een infectie. Als klap op de vuurpijl bevind je je in een pittige sneeuwstorm en loert de vriesdood om de hoek. Door bestaande items een nieuwe rol te geven, trotseer je die nieuwe gevaren.

Allereerst zijn er de kledingstukken, die in de hoofdgame slechts esthetische veranderingen aan je avatar maken. In Survival hebben ze een temperatuurwaarde, hoe te warmer je je aankleedt, hoe langzamer je lichaamstemperatuur daalt. Het trotseren van de kou is een stressvol maar belonend stuk gameplay, en de dreiging van hypothermie verveelt niet. Het is ook belangrijk om regelmatig te eten en te drinken. Als je eet, gaat je health langzaam omhoog en van een slok water krijg je de mogelijkheid om items van ver te spotten. Met pijnstillers weer je tijdelijk ontstekingen. De items voegen nieuwe waarde toe en zorgen ervoor dat je op een hele andere manier naar The Division kijkt.

Ook crafting krijgt een nieuw en groter belang in deze modus. Skills, kleding, bepantsering en wapens moeten allemaal gemaakt worden van de materialen die je in de wereld vindt. Omdat alles dezelfde grondstoffen gebruikt, is het belangrijk om prioriteiten te stellen: bouw je eerst je Turret-skill uit of kun je toch niet zonder dat felbegeerde paarse wapen? De wereld ligt bezaaid met materialen, die overigens niet willekeurig geplaatst worden. Je doet er daarom goed aan om zelf notities te maken waar grote caches met materialen liggen, want dat geeft je een belangrijke voorsprong. Andere spelers zijn namelijk ook uit op de buit, en het geeft een enorme kick om dankzij je zelfgemaakte kaart je concurrentie voor te zijn.

Je speelt de Survival-modus namelijk tegelijkertijd met 23 andere spelers, in PvE of PvP. Zelf kun je een groep van vier samenstellen, en dat heeft zo zijn voor- en nadelen. Samen sta je een stuk sterker en kun je elkaars skills gebruiken. Maar naast wapens en de consumeerbare items kun je niets met elkaar delen. Materialen en kleding zijn persoonsgebonden en dat kan voor onnodige vertraging zorgen, aangezien je een gezichtsmasker moet maken voordat je de Dark Zone in kunt. Solo spelen is ook een optie, ook al maakt je dat vooral in PvP een stuk kwetsbaarder. Iedereen schiet nog altijd liever eerst alvorens vragen te stellen. Toch voegt dat alles toe aan de spanning van de modus en ben je voldoende uitgerust om te allen tijde de gevaren te trotseren.

Het feit dat de beloningen uit Survival alleen te gebruiken zijn door spelers die het maximale level hebben behaald, is weliswaar een gemis, maar staat niet in de weg van de hoge kwaliteit van de modus. Survival is klein maar fijn, waardoor het altijd aanlokkelijk is om nog één potje te spelen. Het feit dat de items niet willekeurig worden geplaatst, geeft je een houvast waardoor je nooit geheel aan je lot wordt overgelaten. Ten slotte biedt de uitbreiding zowel in groep als solo genoeg spanning. De modus doet daardoor een frisse wind door de verlaten straten van New York waaien.

Tom Clancy's The Division

Video Game