Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

Battlefield 1 en FIFA 17: Frostbite zegeviert op PS4 Pro

EA's engine toont indrukwekkende upgrades bij beide game.

DICE's Frostbite engine is de drijvende kracht achter het merendeel van Electronic Arts' games. Dit hypermodern stukje technologie is verantwoordelijk voor de indrukwekkende visuals van games als Battlefield, FIFA, Need for Speed, Battlefront en de volgende Mass Effect. Aangezien een aantal van de beste rendering ingenieurs in de wereld aan de Frostbite engine werken, hadden we hoge verwachtingen van de upgrades die de verbeterde GPU van de PS4 Pro zou brengen. En we zijn absoluut niet teleurgesteld.

Laten we beginnen met de 'gemakkelijke' game. FIFA 17's upgrade op de PlayStation 4 Pro is indrukwekkend. Niet door de visuele elementen die worden toegevoegd, maar omdat de resolutie waarin de game draait stevig omhooggeschroeft wordt. De 1080p framebuffer van de standaard PlayStation 4-versie krijgt een compromisloze upgrade naar native 4K. Inderdaad, geen upscaling, geen checkerboarding, geen temperal super-sampling. Native. Het resultaat is dat een game die al heel scherp was, nog een extra boost krijgt in beeldkwaliteit.

Helaas blijft FIFA's methode voor anti-aliasing even effectief in 4K als in 1080p. Dankzij de hogere pixeldichtheid is er minder edge en specular shimmer, maar door het hoge contrast van FIFA's visuele stijl blijft het erg zichtbaar. We hebben onze tests gedaan op een Samsung KU6400 van 40 inch, die een uitzonderlijk hoge pixeldichtheid heeft, maar de aliasing viel nog steeds op. Je kan het bekijken in de video hieronder. Gamers met een 1080p scherm zullen hier minder last van hebben want zij krijgen een gedownsampled resultaat van deze 4K-beelden. Toch was het fijn geweest moest de temporal anti-aliasing van de Frostbite engine hier gebruikt worden.

Naast de resolutie zijn er grafisch niet zoveel verschillen. De depth of field van de 1080p-versie liet zich niet goed omzetten naar 4K, dus deze werd aangepast. Het is interessant om te zien dat het detail van het gras in replays nu bijvoorbeeld nu uitgebreid is naar grotere afstanden. De hogere resolutie zorgt ook voor meer detail op het veld zelf, en dat is ook duidelijk te zien wanneer de graphics gedownsampled worden naar 1080p. De bottom line is duidelijk: FIFA werd gemaakt voor consoles, maar het is goed om te zien dat de extra paardenkracht van de PS4 Pro gebruikt wordt om de resolutie te verhogen naar 4K. We hebben een hele match gespeeld met onze frame-rate tools en de gameplay blijft bij top-down gameplay consistent op 60 fps. De camera views die al op 30 fps liepen, blijven op 30 fps.

Cover image for YouTube video[4K] FIFA 17 PS4 Pro vs PS4 Graphics Comparison
Twee PlayStations, twee heel verschillende specs, tegelijkertijd bestuurd met dezelfde controller. Game on.

Het is Battlefield 1 die echt opmerkelijk is. We startten ons onderzoek met hoge verwachtingen aangezien DICE niet alleen de game had gemaakt, maar ook nog eens de beste integratie had met het Frostbite team. Het was dus interessant om te zien welke richting het team in ging slaan. De PS4 Pro GPU heeft veel gemeen met de Radeon RX 480, en deze draait de game perfect. Zouden we een gelijkaardige prestatie zien van de Pro? Een poging om aan 4K te renderen? Met Mark Cerny die ons vertelt dat Mass Effect Andromeda 1080p checkerboard upscaling en een 1080p quality mode heeft, stellen we ons de vraag of we ook iets dergelijks bij Battlefield 1 kunnen zien.

Het eindresultaat is fascinerend. Wie hoopte op een 1080p/ultra presentatie moet zijn verwachtingen misschien bijstellen. DICE heeft een one-size-fits-all Pro mode geïmplementeerd die een aantal upgrades biedt die goed werken op ultra HD schermen, maar dit sluit een aantal top-end elementen van de PC-versie uit. Voorbeelden hiervan zijn de schaduwen, reflecties en terrein detail.

De resolutie is echter duidelijk hoger. De 900p-1000p dynamic resolution scaler haalt het meeste uit de Pro's sterkere GPU. Sommige levels van de campaign halen zelfs een resolutie van 1656p. We konden natuurlijk niet de pixels tellen in elke frame in elk scenario, maar de verhoogde resolutie is wel duidelijk merkbaar op een 4K scherm, ookal is deze afhankelijk van hoe zwaar de GPU belast wordt. BF1's tempral anti-aliasing blijft in werking, waardoor de beelden wat zachter lijken. Dit wordt nog eens versterkt door het gebruik van checkerboard upscaling. Opvallend is dat de checkerboard artefacts zichtbaar zijn, maar enkel op de screengrabs die we halen uit onze opnames. De 'sample and hold' technologie van huidige moderne displays verbergen dit vrij goed.

Als je de PS4-versie en de PS4 Pro-versie naast elkaar legt, zie je een zeer grote boost voor de beeldkwaliteit van Battlefield 1, maar krijgen we ook de indruk dat, net zoals bij Uncharted 4 en Titanfall 2, het gaat om een tussenstop tussen 1080p en 4K. De ironie is dat de kwaliteit echt indrukwekkend is als deze gedownsampled wordt naar 1080p. Er is een duidelijke visuele upgrade in vergelijking met de basisversie. PS4 Pro-eigenaars die geen 4K-scherm hebben kunnen heel blij zijn hiermee

Cover image for YouTube video[4K] Battlefield 1 PS4 Pro vs PS4/PC Ultra Graphics Comparison/Analysis
Het grote vraagstuk. Er is al veel gediscussieerd geweest over Battlefield 1's PlayStation 4 Pro patch. Welke upgrades zijn er? We nemen even een kijkje.

Het is belangrijk om te vermelden dat de verbeteringen van BF1 op de PS4 Pro zich niet beperken tot de resolutie. Als we door enkele van de meer grafisch intensieve delen van de campaign lopen, merken we dat de framerate ook sterk verbeterd is tegenover de normale PS4-versie. De extra kracht van de GPU wordt gebruikt om de speelervaring in zijn geheel soepeler en stabieler te maken, niet enkel om het aantal pixels te verhogen.

Hoe dit zich laat vertalen naar de multiplayer moeten we nog zien. Het is onmogelijk om de multiplayer ervaring accuraat na te bootsen bij een performance analyse. We doen een nieuwe poging met een tweede exemplaar waar we verder mee gaan testen. We proberen elke game op een andere PlayStation te spelen, maar in dezelfde multiplayer game te geraken. Door beide spelers naast elkaar te laten lopen, hopen we een correcte vergelijking te kunnen maken tussen de PS4 en de PS4 Pro. Multiplayer games worden meestal beperkt door de CPU die moeite heeft met de 64 spelers die tegelijk door de grote levels heen sprinten. We zijn benieuwd naar welk verschil er is op de Pro. Later meer daarover dus.

Andere Battlefield 1 Pro verbeteringen zijn de toevoegingen aan de visuele features. Als we er van uit gaan dat de dynamic resolution scaler de scherpte niet belemmert op basishardware, heeft de Pro-versie textures van veel hogere kwaliteit. Daarbovenop zijn er ook meer grafische effecten. Het aantal GPU-accelerated particles zijn bijvoorbeeld veel hoger dan op normale PS4-hardware. Daarmee houdt de Pro-versie ook hier het middelpunt tussen de huidige consoles en high-end PC's. De kwaliteit van het terrain is ook verhoogd. Op de basishardware van de PS4 was dit te vergelijken met een punt tussen low en medium settings op de pc. Op de Pro staat dit over de hele lijn gelijk met de medium instellingen. Andere features zoals shaduwen, depth of field en motion blur blijven echter exact hetzelfde.

Het zijn fascinerende keuzes. Er zullen waarschijnlijk wel heel goede redenen zijn waarom DICE er niet voor koos om op 1080p te streven naar het grafisch equivalent van ultra settings op pc (wij gokken op een bottleneck bij de CPU), en de gekozen strategie van verhoogde resolutie in combinatie met enkele betere visuele effecten en verbeterde framerate werkt goed. Het eindresolutaat is dat alle Pro-eigenaars een heel goede upgrade krijgen, op wat voor scherm ze ook spelen.

Sign in and unlock a world of features

Get access to commenting, newsletters, and more!

In this article

Battlefield 1

PS4, Xbox One, PC

FIFA 17

PS4, Xbox One, PS3, Xbox 360, PC

Related topics
Over de auteur
Richard Leadbetter avatar

Richard Leadbetter

Technology Editor, Digital Foundry

Rich has been a games journalist since the days of 16-bit and specialises in technical analysis. He's commonly known around Eurogamer as the Blacksmith of the Future.

Reacties