Eurogamer.nl

Zo vermijd je PlayStation VR motion sickness

Ad nauseum.

Proficiat met je splinternieuwe PlayStation VR! Je wilt ongetwijfeld veel tijd in virtual reality doorbrengen, maar vroeg of laat krijg je ermee te maken: de beruchte motion sickness. Wij vertellen je precies wat motion sickness nu eigenlijk is en geven je enkele tips om het te verhelpen.

Wat is motion sickness?

Bij motion sickness krijg je een gevoel van misselijkheid, vaak gekoppeld aan duizeligheid, hoofdpijn, zweten en een grotere aanmaak van speeksel. Als het gevoel te overweldigend wordt, moet je overgeven. Het is vergelijkbaar met wagen- of zeeziekte.

Het gevoel ontstaat als er groot verschil is tussen wat onze ogen waarnemen en wat ons lichaam meemaakt. In ons oor zit namelijk een evenwichtsorgaan dat op bewegingen reageert. Tijdens virtual reality (en zeker bij first-person games) zien je ogen dat je personage beweegt, maar je evenwichtsorgaan vangt geen signalen van een fysieke beweging op. Dat zorgt voor verwarring in je lichaam.

Maar waar komt het gevoel van misselijkheid dan vandaan? Hier twijfelt de wetenschap nog over, maar waarschijnlijk is dat een primitieve reactie die we nog steeds bezitten. Toen we als oermensen namelijk voedsel verzamelden, zaten daar ook bessen en planten tussen die giftig waren en voor hallucinaties zorgden. De oplossing van ons lichaam? Het giftige voedsel uitbraken. Het lijkt er dus op dat ons lichaam tijdens het spelen van virtual reality denkt dat we hallucineren.

Hoe verhelp je motion sickness?

Eerst en vooral hangt motion sickness af van persoon tot persoon. Net zoals sommigen weinig last hebben van lange autoritjes en anderen net veel, hebben sommige gamers er amper last van, terwijl anderen zich snel misselijk voelen. Ook de game speelt een belangrijke rol. Sommige games zijn trager en gebruiken statische camera's, waardoor er geen kans is op motion sickness. Andere hebben dan weer snelle actie en camera's die meer bewegen. Een lijst met games en het risico op motion sickness dat ze met zich meebrengen, vind je onderaan dit artikel. Er zijn daarnaast ook algemene tips om het gevoel te vermijden.

Zo hebben veel first-person shooters effecten waarmee de op- en neergaande beweging van een hoofd of een wapen tijdens het bewegen wordt gesimuleerd. Dat heet respectievelijk 'head bob' en 'weapon bob'. Veel games stellen je in staat om die effecten uit te schakelen in het optiemenu. Doe dat zeker als je gevoelig bent voor motion sickness.

Ook third-person shooters hebben vaak een 'bob' effect, maar dat komt door het camerawerk. Zo schommelt de camera in de Gears of War-reeks wild heen en weer als je sprint. Dat kan misselijkheid opwekken. Ook een heel dynamische camera die snel verspringt of beweegt, kan motion sickness veroorzaken. Het camerawerk in Kane & Lynch 2: Dog Days is daar een berucht voorbeeld van.

Ook vind je in de meeste optiemenu's de aan- of afwezigheid van een richtkruis of 'crosshair' (of soms ook 'reticule' genoemd). Het richtkruis inschakelen helpt ook tegen motion sickness, omdat je ogen op die manier een statisch punt hebben om zich op te concentreren.

De field-of-view aanpassen is eveneens een goed idee. Dat bepaalt hoe ruim je blikveld is. Er zijn maar weinig consolegames die die optie aanbieden, maar op de pc is dit een standaardmogelijkheid bij de grafische settings. De FOV instellen naar '90' helpt vaak om motion sickness te verminderen.

Als je in virtual reality speelt, is het effect nog veel extremer. Vaak zijn games vanuit een first-person view, waardoor je lichaam denkt dat de bewegingen in de game ook jouw eigen bewegingen zijn. Bij games met een beperkte bewegingsvrijheid zoals Until Dawn: Rush of Blood is er weinig reden tot bezorgdheid. Je volgt een lineair pad dat steeds vooruit leidt. De problemen beginnen pas zodra je ook opzij en diagonaal kunt bewegenn.

Een voorzichtige aanpak is vereist bij games die je vrij laten rondbewegen, zoals Here They Lie. Als je schuin beweegt, verwacht je evenwichtsorgaan dat je lichaam die beweging ook fysiek maakt. Het evenwichtsorgaan ontvangt echter geen respons, en daarom treedt het gevoel van misselijkheid op. De beste strategie is dan ook om zoveel mogelijk rechtdoor te bewegen en het zogenaamde 'strafen' (opzijstappen) te vermijden. Wil je toch een andere kant op, sta dan stil in de game en draai de camera voorzichtig. Plotse bewegingen hebben namelijk een grote impact op je evenwichtsorgaan.

Wordt het gevoel je te veel, stop dan onmiddellijk met spelen. Zet de virtual reality headset af, geef je ogen rust door niet naar een beeldscherm te kijken en zet een raam open voor frisse lucht.

Wil je toch koste wat het kost spelen, overweeg dan eerst en vooral om alle bovenstaande tips te gebruiken. Daarnaast zijn er ook speciale armbandjes op de markt genaamd 'Sea Bands' die druk zetten op de zenuw die motion sickness signalen naar je hersenen stuurt. Die kunnen het gevoel van misselijkheid onderdrukken.

Het is absoluut niet aan te raden om medicatie tegen misselijkheid te gebruiken. Medicatie is enkel bedoeld voor in noodgevallen. Bovendien heeft herhaald gebruik ook een negatieve impact op je lichaam. Grijp dus in geen geval naar pillen.

Ten slotte: het is mogelijk om je te trainen tegen motion sickness. Door vaak intensieve games te spelen, went je lichaam aan het gevoel dat je ogen andere zaken registreren dan je lichaam. Pas echter steeds op en push jezelf niet. Stop op tijd, want de gevolgen van motion sickness zijn niet aangenaam.

Welke PlayStation VR-games hebben een hoog risico op motion sickness?

Deze lijst met PlayStation VR-games geeft een overzicht met hoe hoog het risico op motion sickness is. De lijst is echter niet volledig compleet. We vullen ze zo goed als mogelijk aan. Jouw suggesties zijn ook altijd welkom!

De beste game soundtracks Hier krijgen wij kippenvel van. De beste game soundtracks
  • 100ft Robot Golf - Nog geen score
  • Ace Banana - Nog geen score
  • Battlezone - Gemiddeld risico
  • Batman: Arkham VR - Laag risico
  • Bound - Gemiddeld risico
  • Driveclub VR - Gemiddeld tot hoog risico. Lees onze Driveclub VR review
  • Eagle Flight - Laag tot gemiddeld risico
  • EVE: Gunjack - Nog geen score
  • EVE: Valkyrie - Hoog risico
  • Harmonix Music VR - Laag risico
  • Hatsune Miku: Project DIVA X - Laag risico
  • Headmaster - Laag risico. Lees onze Headmaster review.
  • Here They Lie - Hoog risico
  • Hustle Kings VR - Laag risico
  • Job Simulator - Hoog risico
  • Keep Talking and Nobody Explodes - Nog geen score
  • Loading Human - Nog geen score
  • Super Stardust VR - Nog geen score
  • PlayStation VR Worlds - Hangt af van game tot game; laag tot hoog risico
  • Rez Infinite - Gemiddeld risico
  • RIGS Mechanized Combat League - Hoog risico
  • Robinson: The Journey - Hoog risico
  • Rise Of The Tomb Raider - Gemiddeld risico
  • Superhypercube - Nog geen score
  • The Assembly - Nog geen score
  • The Playroom VR - Laag risico
  • Thumper - Gemiddeld risico
  • Tumble VR - Laag risico
  • Until Dawn: Rush of Blood - Gemiddeld risico. Lees onze Until Dawn: Rush of Blood review.
  • Volume: Coda - Nog geen score
  • Wayward Sky - Laag risico
  • World War Toons - Gemiddeld risico
  • Waddle Home - Nog geen score
ADVERTENTIE

Reacties

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.