Mafia 3 review - Uit het moeras getrokken

Uit het moeras getrokken.

Het verhaal en de sfeer zijn ijzersterk, maar Mafia 3 gaat gebukt onder zwakke AI, immersie-brekende bugs en eentonige gameplay.

Mafia 3 lijkt het allemaal te hebben: seks, drugs, rock-'n-roll en een heerlijk pulpverhaal over wraak. De dikke laag sfeer van de jaren 60 is de kers op de taart. Alle middelen zijn dus aanwezig om een memorabel avontuur neer te zetten. Ontwikkelaar Hangar 13 wil de formule van Mafia 2 versterken met zijmissies en meer vrijheid om een levendige open wereld neer te zetten. Het idee is er, maar de ontwikkelaar moet de hangaardeuren nu rap sluiten om aan patches te werken.

Mafia 3 ademt sfeer uit. De klanken van de jaren 60 weergalmen door de Franse wijk tijdens mardi gras, en het moeras van de Bayou brengt de ongetemde wildernis van het zuiden goed naar voren. Van de negen districten zijn dit de twee die het karakter van New Bordeaux het beste naar voren brengen. De overige zijn op een paar landhuizen na eerder generiek. Soms word je pas weer aan de locatie herinnerd als je iemand met de typische zuidelijke tongval hoort praten.

Het verhaal is echter de echte drijfveer van de game en voert je enthousiast van de ene cutscene naar de andere. Die zijn trouwens scherp geschreven, ijzersterk geacteerd en vertellen het verhaal op een intrigerende manier. De stukjes documentaire die door de tussenfilmpjes spelen, zijn bijzonder slim geplaatst en geven het geheel een enorm cinematisch gevoel. Hoofdrolspeler Lincoln Clay en zijn team zijn stuk voor stuk sterke personages met wie het in geen tijd klikt. Je wilt steeds zien hoe het verder gaat met Lincoln en Co.

De game speelt bovendien prima weg. De besturing is solide en vooral het rijden gaat vlotter dan in de voorgaande game. De simplistische AI gooit echter roet in het eten. Tijdens stealth-momenten is het kinderlijk eenvoudig om voor de ogen van een maffioso achter een krat te duiken, hem met een fluitsignaal te lokken en vervolgens een dolk in zijn borst te planten. Soms blijven vijanden zelfs stomgeslagen stilstaan terwijl om hen heen de hel losbarst.

De zijmissies zijn een grote attractie in Mafia 3, maar herhalen zich te veel en zijn bovendien nagenoeg altijd verplicht om het verhaal te vorderen. Elk district neem je over door schade aan een 'racket' toe te brengen, waarmee je een baasgevecht ontgrendelt. Een baas is ook niet meer dan een generieke vijand die meer kogels dan normaal kan hebben, en niet sterft maar uitgeput door zijn knieën zakt. Vervolgens loop je op hem af om hem te ondervragen, waarna je hem met constant dezelfde animatie doodsteekt. Per district zijn er twee rackets, waarna je de luitenant of de capo van dat district onder ogen moet zien. Daar is pas variatie in de missies en hoe het eindgevecht afgerond wordt. De aanloop tot die momenten duurt echter te lang.

Je hebt in theorie de vrijheid om een missie aan te pakken zoals jij het wilt. Maar dat versterkt ook de eentonige aard van de zijmissies, omdat je dezelfde tactiek op nagenoeg elke situatie kunt toepassen. Je wordt nooit uitgedaagd om een situatie op een andere manier te benaderen. Daarnaast komen de missies uiteindelijk op hetzelfde neer. Het is of iemand doodschieten, of iets opblazen. De game wakkert je creativiteit niet aan, en het is pas in de latere missies dat interessante situaties zich voordoen.

Maar net als je aan de eentonige missies gewend raakt, steken bugs de kop op. Van hilarische openwereldfratsen zoals de mobiele wapenhandelaar die zichzelf klemrijdt tot frustrerende gameplaybrekende situaties zoals een auto die door de grond zakt en niet verder kan rijden. Het allerergste zijn de harde crashes die alleen op te lossen zijn door de game opnieuw te installeren. Regelmatig heeft de belichting problemen, waardoor de sterke in-game cutscenes overbelicht raken en de ogen van de personages een doffe waas krijgen. Dat ondermijnt de sterke momenten in het verhaal, waardoor zelfs het beste aspect van de game niet vrij is van ergernis.

De interessante personages, het sterke acteerwerk en de heerlijke sfeer maken van Mafia 3 een game die barst van het potentieel. Maar eentonige gameplay, zwakke AI en immersie-brekende bugs gooien roet in het eten. De game staat met één been in het prachtige New Bordeaux, maar zit met het andere vast in een Bayou van gebreken.

Mafia 3 is nu verkrijgbaar voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One

Mafia III

Video Game