Until Dawn: Rush of Blood review - Halsoverkop

Halsoverkop.

Razendsnelle actie en een huiveringwekkende sfeer compenseren de korte duur. Until Dawn: Rush of Blood hoort bij de beste arcade shooters.

Until Dawn: Rush of Blood speelt zich niet alleen af op een krankzinnige achtbaanrit, maar bereikt ook hetzelfde effect. De adrenaline giert tijdens het spelen namelijk door je lijf. Je schizofrene rit gaat door slachthuizen, mijnschachten en verlaten villa's, waarbij loeiharde actie en ijzingwekkende horror hand in hand gaan. De kracht van virtual reality wordt hier ook helemaal benut, zodat je die intense rit opnieuw en opnieuw wilt beleven.

Het is het briljante tempo dat van Until Dawn: Rush of Blood zo'n memorabele en indrukwekkende ervaring maakt. In tegenstelling tot de originele Until Dawn is dit een volledige on-rails-ervaring. Doordat je steeds in een karretje zit, dreigt het risico dat de ervaring beperkend is. Ontwikkelaar Supermassive Games toont zich echter een meester in het beheersen van het tempo. De balans tussen actie en horror zit namelijk helemaal goed. Na een razendsnelle shoot-out waarbij dolgedraaide mannequinpoppen op je afstormen, vertraagt je karretje even later in een gang gevuld met diezelfde poppen. Ze kijken je aan in ijzige stilte en verdwijnen even later als de lichten uitvallen. En in de kamer daarna stormen ze massaal op je af terwijl een licht flikkert. Alsof je een koortsdroom aan het naspelen bent.

Cover image for YouTube video

Supermassive Games speelt op die manier constant met je verwachtingen en laat het tempo steeds stijgen en dalen. Zo krijg je ademruimte terwijl je vakkundig van de ene indrukwekkende gebeurtenis naar de andere wordt geloodst. Elk decorstuk blinkt bovendien uit in originaliteit. Rush of Blood herhaalt zowat geen enkele keer ideeën, en elk level introduceert nieuwe vijanden, wapens en technieken. In het ene level vecht je tegen spinnen, terwijl de nadruk in het level daarna ligt op bliksemsnelle navigatie met je karretje.

Ook het virtual reality-aspect van de game wordt ten volste benut. Eerst en vooral door de talrijke jump scares. De iconische Psycho komt op een bepaald moment neus aan neus met je staan, waarbij enkel de moedigste helden niet achteruit in hun zetel gaan leunen. En er zijn ook heel wat momenten waarop de achtbaan een diep dal maakt of heel scherpe bochten neemt. Op die momenten voel je je evenwichtsorgaan even verward klotsen. Maar in plaats van misselijkheid leidt het vooral tot opwinding. Want opnieuw is er die meesterlijke gidsende hand: Supermassive Games zorgt ervoor dat het nooit teveel wordt en dat je altijd even op adem kunt komen.

Is het toch knallen geblazen, dan ben je het beste af met de PlayStation Move-controllers. Omdat je al dual-wieldend door de game gaat, voelt het heel natuurlijk aan om met één controller in elke hand te mikken, schieten en herladen. De game is ook speelbaar op de gewone Dualshock 4 en de controls zijn daarbij zeker geen ramp. Het is echter iets te veeleisend om tegelijk de controller rond te zwaaien om te mikken en om daarnaast de joysticks voor extra precisie te gebruiken. Het went na verloop van tijd, maar het systeem is niet helemaal perfect.

Een belangrijke kanttekening bij Rush of Blood is de speelduur: na ongeveer drie uur zit je dolle rit er al op. Dat is niet per se een negatief punt: door de korte speelduur zit er ook geen enkel grammetje vet aan de game.Dit is een heel strak ontworpen game, waarbij geen enkel element overbodig is. En voor wie het onderste uit de kan wil halen, zijn er ook enkele alternatieve routes te vinden en leaderboards om op te kwalificeren. Door de vele vernietigbare objecten in de game merk je al snel dat je onbewust elke vaas en varkenskop die je tegenkomt kapotschiet totdat je Kitten_Mittonzz_877 op de ranglijst hebt ingehaald.

Until Dawn: Rush of Blood is dus kort maar krachtig. Het meesterlijke tempo loodst je van intense knalfestijnen naar angstaanjagende horrormomenten waarin je oog in oog komt te staan met de goorste wezens uit het Until Dawn-universum. De Move-controllers bieden de beste ervaring, maar dit is sowieso een ritje waar je geen 'nee' tegen mag zeggen. Voor je het weet wil je nog eens opstappen. En dan nog eens.

Until Dawn: Rush of Blood is vanaf 13 oktober verkrijgbaar, exclusief op de PlayStation VR.