Eurogamer.nl

For Honor snijdt dieper dan je verwacht

Aan de slag met de gesloten alfa.

Hoewel For Honor een campaign bevat, ligt de nadruk in de gesloten alfa volledig op de multiplayer. Ubisoft is gul en stelt maar liefst drie van de vijf multiplayermodi beschikbaar. Je kunt deze modi met vijf personages in drie verschillende maps testen. Daarbij is er ook een deel van het progressiesysteem beschikbaar. De vrijgevigheid van Ubisoft geeft je een uitgebreide blik op wat de multiplayer van For Honor allemaal te bieden heeft.

Een alternatief universum, waarin Knights, Samurai en Vikings met elkaar vechten, spreekt erg tot de verbeelding. Het is dan ook aanlokkelijk om direct te spelen, maar dat is niet aan te raden. For Honor is namelijk geen simpele actiegame waarbij je zonder nadenken op knoppen ramt. Nee, het is een tactisch steekspel waar veel geduld bij komt kijken. Het is daarom verstandig om eerst de tutorial te doen en tegen bots te oefenen. De game biedt voldoende tekst en uitleg en bevat zelfs korte instructievideo's voor de verschillende multiplayermodi. In de alfa zijn dit Duel (1vs1), Brawl (2vs2) en Dominion (4vs4).

Het zogenaamde Art of Battle-systeem werkt met drie standen waaruit je kunt aanvallen of verdedigen. De richting die je selecteert (links, hoog of rechts), bepaalt hoe je je wapen vasthoudt. Hetzelfde geldt voor je tegenstanders. De kunst is om in de juiste richting te verdedigen en om aan te vallen vanuit een richting die je tegenstander niet verdedigt. Daarnaast kun je tegenstanders tijdelijk verlammen door ze op het juiste moment te duwen of ze oppakken en in de afgrond gooien. Ondertussen moet je ook je stamina goed in de gaten houden, want iedere actie kost energie. Let je niet op, dan raak je uitgeput en ben je een vogel voor de kat.

De beste game soundtracks Hier krijgen wij kippenvel van. De beste game soundtracks

Hoewel For Honor zich in de alfastatus bevindt, valt het nu al op hoe uitgebreid de game is. Zo kun je opdrachten voor jezelf instellen. Door bijvoorbeeld The Perfect Duelist te selecteren, moet je meerdere matches Duel spelen zonder dood te gaan. Indien dat lukt, verdien je extra punten. Er zijn dagelijkse opdrachten, zoals het winnen van een Dominion-match, wat ook weer punten oplevert. Naast punten valt er ook geld te verdienen. Daarmee kun je Gear Packs kopen. De uitrusting wordt willekeurig gegenereerd. Bevalt ze niet, dan vernietig je haar voor punten of voeg je haar met je huidige uitrusting samen om de statistieken te verbeteren.

forhonor

Het uiterlijk van je personage is naar hartenlust aan te passen. Je kunt van uitrusting wisselen, kleding van een ander kleurtje voorzien of het geheel een motief meegeven. Soms is dat gratis en soms kost dat geld. Je hebt je eigen profielpagina met de nodige statistieken. Hierop kun je groepen aanmaken en vrienden uitnodigen om met je te spelen. Het is ook mogelijk om je eigen embleem te ontwerpen en verschillende 'emotes' te gebruiken. Je speelt daarnaast Feats vrij. Die zijn voor ieder personage anders en geven je specifieke voor- en nadelen. Zo kun je voor meer bescherming kiezen, maar dan ben je wel langzamer, of je kiest voor meer snelheid ten koste van je bescherming.

Eens je begint te spelen, valt het op hoe snel een match Duel of Brawl voorbij is. In beide modi heb je maximaal vijf rondes. De eerste met drie overwinningen op zak haalt de eindzege binnen. Na iedere ronde start je op een nieuwe plek of zelfs op een andere map. Je kunt een ronde binnen tien seconden beslissen, maar indien het evenwichtig blijft, duurt het langer en wordt het spannender. Brawl doet daar nog een schep bovenop doordat de meeste rondes in een twee-tegen-één eindigen. Als je dan toch nog alleen weet te winnen, voel je je echt een krijger. De korte duur maakt het ideaal om snel een match te doen, maar aan de andere kant kan het vrij eentonig worden indien je langer blijft spelen.

Dominion is bedoeld om grootse veldslagen na te bootsen. Met slechts acht spelers is dat moeilijk voor te stellen, maar Ubisoft past hier een mouw aan door flink wat computergestuurde tegenstanders in de actie te gooien. Je vecht om controlepunten of je probeert de frontlinie op te schuiven door die tegenstanders uit te dunnen. Zodra je als team genoeg punten hebt binnengehaald, breekt de vijand. Ze kunnen dan tijdelijk niet meer respawnen, dus iedere vijand die je doodt, blijft ook dood. Een match Dominion duurt ongeveer acht minuten.

For Honor loopt over van potentieel. Het vechten vergt de nodige tactiek en is bovenal verfrissend en origineel. Er zijn nu al genoeg opties om je urenlang zoet te houden. De graphics zijn indrukwekkend en de vele details geven de game een authentieke middeleeuwse uitstraling. Hoewel de potjes snel zijn afgelopen, ben je voor je het weet alweer uren aan het spelen. For Honor is daarnaast goed afgewerkt; tot nu toe zijn er geen technische mankementen waar te nemen. Het is nog even wachten tot de release voor een oordeel, maar Ubisoft lijkt een potentiële topper in handen te hebben.

For Honor is vanaf 14 februari 2017 verkrijgbaar voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One. Lees hier alles wat je moet weten over For Honor.

ADVERTENTIE

Reacties (3)

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.