Pro Evolution Soccer 2017 review - Reikt naar het eremetaal

Reikt naar het eremetaal.

Het bijschaven van de gameplay en het wegwerken van de grootste ergernissen maken van deze editie een topper.

Sinds ontwikkelaar Konami drie jaar geleden de Fox Engine in de Pro Evolution Soccer-serie introduceerde, zit de reeks in een stijgende lijn. Vorig jaar was PES 2016 dan ook een sterke game die nog af te rekenen had met enkele minpunten zoals gebrekkige keepers en scheidsrechters. Dit jaar pakt Konami dan ook niet uit met grote nieuwigheden. In plaats daarvan is de ontwikkelaar met PES 2017 verder gegaan op de stevige fundamenten van zijn voorganger. Dat klinkt niet zo groots, maar het pakt ontzettend goed uit.

De gameplay in PES 2017 is namelijk eersteklas. Met name de doelmannen hebben een enorme vooruitgang geboekt. Iedere bal die houdbaar is, stoppen ze ook daadwerkelijk. Na een redding staan ze vlug op hun benen om een eventuele rebound te pareren. Door de vernieuwde animaties oogt dat bovendien allemaal zeer natuurlijk. De scheidsrechters geven nu ook voordeel als het gaat. In tegenstelling tot vorig jaar keren ze nadien wel nog terug om een kaart of een stevige uitbrander te geven. Door een grafische update, nieuwe animaties en extra details zoals clubliederen en een spontaner publiek bevat de game meer sfeer.

Daarmee zijn de grootste ergernissen van de voorganger al weggewerkt. Enkel het commentaar is even beroerd gebleven. Wel nieuw dit jaar is Real Touch, wat voor betere balaannames moet zorgen. Dat is zo een belofte die je ieder jaar bij elke voetbalgame hoort, maar waar je in de gameplay meestal weinig verschil van merkt. In PES 2017 is de hernieuwde balaanname op overtuigende wijze verbeterd en doet het de game veel vloeiender en natuurlijker verlopen.

Het komt er vooral op neer dat iedere speler meteen op de best mogelijke manier probeert te doen wat jij wilt. Als je een bal meteen achteruit wil geven terwijl je speler vooruit loopt, dan probeert hij met zijn hak de bal te spelen in plaats van zich eerst om te draaien. Wil je snel voorzetten en staat je speler nog niet helemaal goed, dan probeert hij het desnoods maar met een rabona. En als je een voorzet op het doel probeert af te werken, dan gooit de spits er zich naartoe zoals hij op dat moment het meeste kans maakt om de bal goed te raken. Of dat met het hoofd of met de voeten is, maakt niet zoveel uit. Uiteindelijk is Konami erin geslaagd directere gameplay te creëren.

Verder is ook de AI verbeterd en past de tegenstander zich effectief aan om jouw manier van spelen te saboteren. Speel je veel steekpasses door het midden, dan gaat in de loop van de wedstrijd de tegenstander meer op buitenspel spelen. Geef je veel voorzetten, dan zakken er meer centrale mensen dieper terug om de bal weg te werken. Schakel je met één speler je tegenstander telkens uit, dan zullen er nog een tweede mannetje op gaan plakken. Het enige waar het nog aan schort is dat tegenstanders bij een achterstand in de laatste minuten naar voren stormen. Zo kun je de wedstrijd zonder druk uittikken, maar gaat dat wel ten koste van de spanning.

Konami pakt in PES 2017 niet uit met nieuwe gamemodi. De bestaande hebben slechts enkele nieuwe features meegekregen. Zo is het scoutsysteem in de Master League uitgebreid en krijg je op het einde van de maand uitgebreide analyses van de gespeelde wedstrijden. Verder zijn er nu jeugdspelers beschikbaar om naar de eerste ploeg te promoveren en verloopt de laatste dag van de transferperiode nu per uur. Dat is welkome verbetering om toch nog tijdig de laatste transferdossiers af te werken. Met Team Role kunnen spelers dan weer een bepaalde status verwerven zoals Bad Boy, Workhorse of Legend. Dat heeft vooral invloed op de teamgeest.

Een andere gameplaytoevoeging is het Corner Kick Control. Bij een corner tegen kun je kiezen uit man- of zonedekking, of een mengeling daarvan. Bij een aanvallende corner heb je meer keuze zoals tweede paal, doelgebied, treintje enz. De tactiek en manier van spelen kun je helemaal naar wens instellen. Je kunt de spelers zelf naar hun posities slepen en je eigen tactiek opslaan. Iedere speler kun je met een bepaalde opdracht de wei insturen. De spelers kunnen ook op één specifieke kwaliteit trainen die je kiest. Tactisch is er meer dan genoeg keuze om de beste manager in jezelf naar boven te halen.

In tegenstelling tot zijn voorganger heeft PES 2017 wel een patch gekregen op de releasedag om meteen alle transferupdates toe te passen. Wat de licenties betreft, zijn er wel wat stappen teruggezet. Samenwerkingen met Barcelona en Arsenal zijn groot aangekondigd en zitten ook prima in de game. De spelers lijken op en spelen zoals hun evenbeeld van vlees en bloed. Bovendien zijn er enkele Barcelona-legendes beschikbaar in MyClub en vind je klassieke tenues van de Catalanen in de game. Maar ondertussen zijn er wel clubs zoals Bayern München, Juventus en Real Madrid die ineens niet meer met hun echte naam aanwezig zijn. Ontbrekende licenties blijven dus een heikel punt, maar dat weet je eigenlijk op voorhand als je beslist om PES aan te kopen.

Konami pakt de draad van voorgaande jaren op overtuigende wijze op. De gameplay is voortreffelijk, de game speelt heerlijk weg en bijna alle minpunten van voorgaande jaren zijn weggewerkt. Enkel de afwezigheid van nieuwe gamemodi en het achterhaalde commentaar moet dringend eens onder handen genomen worden. Toch wegen die kleine minpunten niet op tegen het prima geheel dat Konami heeft afgeleverd. Pro Evolution Soccer 2017 is dan ook een echte aanrader voor iedereen die al eens graag een voetbalgame speelt.

PES 2017 is nu verkrijgbaar voor de pc, PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360 en Xbox One.

Awaiting cover image

PES 2017