Eurogamer.nl

FIFA 17 - de grafische verbeteringen dankzij Frostbite Engine

We vergelijken de graphics van FIFA 17 met voorgaande games.

Dit jaar maakt ook FIFA 17 gebruik van de Frostbite engine, dezelfde engine waar ook Battlefield 1, Mass Effect Andromeda en heel wat andere Electronic Arts-games gebruik van maken. Dat betekent dat de FIFA-reeks afstapt van de Ignite-engine die FIFA 14, 15 en 16 gebruikten. In dit artikel worden de twee engines met elkaar vergeleken om de veranderingen duidelijk te zien.

De test is simpel: met één controller worden de twee games gelijktijdig bestuurd. Op één console draait FIFA 16, terwijl een andere console de FIFA 17 demo afspeelt. Hoewel het een demo betreft, verschilt die op technisch vlak normaal gezien nauwelijks van het afgewerkte project. Eerst en vooral valt op hoe dicht de twee games bij elkaar liggen. De basisgameplay, camera, menu's en animaties zijn haast identiek. Ook qua controle is er nauwelijks een verschil. Daardoor is een vergelijking heel makkelijk te maken.

Stamford bridge en Centurylink Field (twee stadions in de demo) hebben een paar veranderingen hebben gekregen qua materialen en opbouw. Er zijn extra afschermingen, steunbalken en glas zodat de zon langs bepaalde plaatsen kan binnen schijnen. Verwacht echter geen gigantisch verschil: vorig jaar waren verbeterde stadions al een kernpunt. Ze zijn hier wel behouden.

De Frostbite engine zorgt zeker voor een verbetering, al zijn er heel veel raakpunten tussen de twee games.

Het is de belichting die FIFA 17 onderscheidt van FIFA 16 onderscheidt. Er is nu volumetrische belichting, waardoor het hele stadion er realistischer uitziet. Lichtstralen verspreiden zich boven het veld, net zoals in het echt. Een hele verbetering tegenover de lens flare op elke lamp, zoals het vroeger was. Zeker in avondmatchen op Stamford Bridge zie je dat effect goed. Het zorgt ervoor dat licht ook werkelijk volume krijgt.

De belichting heeft ook een positief effect op de fysiek-gebaseerde materialen die de reeks gebruikt voor de stadions en spelers. De velden zelf lijken minder gesatureerd vergeleken met FIFA 16, en de levendigheid van de kleuren is teruggeschroefd om een lichtere toon te bekomen die accurater aansluit bij een tv-uitzending. Je moet er eerst wat aan wennen, maar de belichting is duidelijk een verbetering. Frostbite boost zelfs de kwaliteit van de schaduwen op de grond tijdens matches overdag, zeker tijdens een heldere middag waar de schaduwen haast van het dak druipen.

Wat met de spelers zelf? De nieuwe belichting verandert de kleuren op de huid, waardoor sommigen er heel erg anders uitziet. Enkele van de grote namen krijgen natuurlijk een grondige make-over, zoals Ronaldo en Rodriguez. Hun gezichten zijn nu breder en ouder. De meeste spelers zijn echter direct overgenomen, al zorgt de belichting toch voor opvallende verschillen.

FIFA 16FIFA 17 Demo

Het nieuwe belichtingsmodel zorgt voor een betere sfeer in elk stadium. Dankzij Frostbite is er een volumetrische vorm op het effect van lichtstralen bovenaan links en rechts. Sommige aan de voorkant zijn echter verwijderd.

FIFA 16FIFA 17 Demo

Elk stadion is overgezet van de Ignite engine van FIFA 16 om de nieuwe technologie van FIFA 17 ten volste te benutten. De geometrie is hier en daar aangepast, maar het zijn slechts details.

FIFA 16FIFA 17 Demo

Frostbite voegt heel veel post-process effecten toe aan FIFA 17, waaronder een sterk verbeterde depth of field.

FIFA 16FIFA 17 Demo

De kwaliteit van de motion blur is ook veel beter. Vorig jaar zorgde de implementatie gebaseerd op samples voor zogenaamde sporen (zie het gras hieronder). Frostbite heeft een veel meer verfijnde manier om motion blur te gebruiken.

Er zijn heel wat animaties hergebruikt sinds de laatste paar games. Lopen, tricks en de soorten schoten zijn haast identiek tussen 16 en 17, en de meeste bewegingen zijn tot op het frame identiek te synchroniseren. Er zijn echter toevoegingen, zoals meer manieren om handen te schudden, goals te vieren en meer animaties wanneer een team nog een laatste keer samenkomt voor de match begint. De toevoeging van managers is ook drastisch, maar heeft wel nog werk nodig. José Mourinho die robotisch langs de zijlijn struint, staat in schril constrast met de vloeiende animaties van de spelers.

Even herhalen: de belichting, schaduwen, spelers en stadions van FIFA 17 zijn allemaal verbeterd. Maar Frostbite zorgt ook voor betere post-processing technieken. Er is een betere depth of field, bloom en ook een fishbowl-lens tijdens de openingsshots van elk stadion. Het diepte-effect is vooral opmerkelijk tijdens de replays in de game, waarbij het gras vooraan staat en de zitplaatsen achteraan het focale spectrum van een echte camera benaderen. In FIFA 16 was dat effect nog verwaarloosbaar, maar hier gaat het een volledige stap verder.

Frostbite zorgt ook voor betere motion blur tijdens replays en cutscenes. De Ignite-engine had een eigen implementatie via samples, maar liet banding artefacten na - een soort spoor dat je kunt zien bij objecten in beweging. De nieuwe versie in FIFA 17 is vlotter en mengt de samples beter samen terwijl de camera op volle snelheid kan bewegen in replays. Het zorgt voor meer realisme, wat onontbeerlijk is voor een voetbalsimulatie.

De native 1080p resolutie op de PlayStation 4-versie van de FIFA 17 demo heeft nu een andere aanpak voor anti-aliasing. Waarschijnlijk is de multi-sample AA van de vorige games vervangen door een post-process FXAA die ook Battlefield 1 gebruikt. Het lijkt logisch, aangezien maar weinig games op deze generatie consoles gebruik maken van MSAA.

FIFA 16FIFA 17 Demo

Er is een duidelijk verschil tussen de kleurgradaties van FIFA 16 en 17. Er is dit jaar een lichtere, minder levendige look.

FIFA 16FIFA 17 Demo

Veel van de modellen van vorig jaar zijn herbruikt, al hebben sommigen zeker aanpassingen gekregen.

FIFA 16FIFA 17 Demo

De schaduwen zijn dit jaar veel preciezer, met veel gedetailleerdere randen.

FIFA 16FIFA 17 Demo

Shaders voor gras krijgen dit jaar een kleine maar opmerkelijke herwerking, en er is ook minder pop-in wanneer de camera vrij rondbeweegt.

Alle frame rate targets op de FIFA-games met de Ignite-engine worden hier behouden. Tijdens gameplay gaat Electronic Arts dus voor 60 frames per seconde, terwijl replays, cutscenes en set-pieces voor 30 fps gaan. Frostbite zorgt echter voor een adaptieve V-sync, waardoor er kleine beetjes tearing op het bovenste derde van het scherm kunnen komen als een frame uit de rendertijd valt.

FIFA 17 deelt dus veel met zijn voorganger, zeker op vlak van animaties. Maar de Frostbite engine zorgt dat de sfeer op veel vlakken beter is, met betere belichting en post-process effecten als grootste verbeteringen. FIFA 16 speelde het vorig jaar te safe op dat vlak.

Hoewel FIFA 17 geen volledige revolutie betekent, is het moeilijk om niet onder de indruk te zijn van sommige veranderingen. Zelfs met enkel de demo is FIFA 17 intrigerend. We kunnen niet wachten om te zien hoe de verhaalmodus The Journey van de nieuwe technologie gebruik maakt.

Ook helemaal in de ban van FIFA 17? Hier lees je al onze FIFA 17 demo tips.

Dit artikel is een vertaling van het Engelse origineel van onze collega's bij Digital Foundry.

ADVERTENTIE

Reacties (1)

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.