Mirror's Edge Catalyst review - Have a little Faith

Have a little Faith.

Parkour zag er nog nooit zo mooi en soepel uit. Een diepgaand verhaal en echte uitdaging zijn echter afwezig.

Na uitstel komt afstel. Athans, dat was de grootste angst nadat diverse malen de releasedatum van Mirror's Edge Catalyst opgeschoven is. Faith heeft inmiddels een veilige landing op de huidige generaties consoles en pc gemaakt. Lopen, springen en duiken door de grote stad, terwijl jij en je collega-runners door KrugerSec op de hielen gezeten worden. De game komt in de intro dan ook meteen tot de essentie: parkour, parkour en nog meer parkour.

Het verhaal in Mirror's Edge: Catalyst heeft niet bijzonder veel om het lijf. De City of Glass is verdeeld in twee groepen: de Runners, waar je zelf deel van uitmaakt, en de KrugerSec. Die schurken willen de stad domineren en iedereen die hen tegenwerkt uit de weg ruimen. De missies zijn op meerdere manieren interessant, omdat ze je op plaatsen brengen waar je anders niet geraakt. Boven op een grote bouwkraan of in de server room van KrugerSec bijvoorbeeld. De missies zijn wel redelijk kort en ook het volledige verhaal is in ongeveer veertien uur uitgespeeld.

Cover image for YouTube videoMirror's Edge Catalyst Launch Trailer - Why We Run

Dat is enkel het geval als je steeds meteen de rechte weg naar de hoofdmissies neemt. De City of Glass is namelijk een open wereld waarin veel meer te beleven valt dan enkel de missies. Je kunt zelf kiezen of je liever rondloopt om gewoon de stad te verkennen of om de talrijke Collectibles te sprokkelen. Die kun je ook tijdens missies verzamelen en sommige vind je alleen maar daar omdat ze je soms op andere plaatsen brengen. Hierdoor kun je soms enkele missies herspelen als je alles wilt verzamelen en de eerste keer wat gemist hebt.

Er zijn ook heel wat zijmissies beschikbaar. Bij de meeste daarvan komt het erop aan om zo snel mogelijk een pakket van A naar B te brengen. En dan zijn er nog de Dashes. Dat zijn Time Trials waarbij je jouw tijd kunt meten met die van je vrienden en andere online spelers. Die Trials kun je overigens ook zelf aanmaken op elke plaats waar je maar wilt. Dat geeft wel iets extra aan de game, want wat is er leuker dan enkele tienden van een seconden van je vriend zijn beste tijd af te snoepen?

Alleen is het pas eerlijk als je allemaal dezelfde skills voor Faith hebt vrijgespeeld. Want iemand met meer Movement-skills geraakt een stuk sneller over een bepaald traject. Die skills bestaan onder meer uit het sneller op buizen en ladders kunnen klimmen, sneller en langer kunnen glijden zonder je Focus-meter te verliezen, je benen intrekken en meer ingewikkelde sprongen. Die kun je vrijspelen door XP te verdienen. De snelste manier om ze te verdienen is door missies af te werken, maar ook met zijmissies en met het afschudden van vijanden tijdens het vrij rondlopen.

Bovendien krijg je voor elke Collectible een beetje XP. Het skill-systeem is een interessante toevoeging aan de game. Het zorgt ervoor dat je geregeld iets nieuws hebt en het is ook prima dat je alles redelijk snel vrijspeelt. Buiten de Movement-skills van hierboven kun je ook je Gear verbeteren met onder meer een haak om af te schieten, aan te hangen of je op te trekken. Combat Skills helpen je dan weer bij het vechten door nieuwe aanvallen en meer leven te verdienen. Het zijn allemaal goede extra's waarmee je mogelijkheden telkens worden uitgebreid.

Het vechten is ietwat verbeterd tegenover de eerste Mirror's Edge, maar blijft al bij al oppervlakkig en vrij gemakkelijk. Alleen de zwaarste tegenstanders zijn uitdagend. Hun geweerschoten en stroomstoten kun je immers alleen maar doorstaan door je Focus-meter te vullen. Dat doe je door constant in beweging te blijven. Wanneer je stil valt of ze raken je, dan is je meter leeg en begin je leven te verliezen. Zolang je in beweging blijft met een volle meter kunnen de kogels je niet raken en schakel je vijanden met één enkele klap uit.

Niet enkel het vechten is eenvoudig, de volledige game is best wel gemakkelijk en vergevingsgezind. Wanneer je tijdens een missie een sprong mist en hulpeloos naar beneden valt, mag je na een korte laadbeurt gewoon verder gaan net voor de fatale sprong. Enkel bij sommige vechtscènes word je wat verder teruggezet, waardoor je een klein deel opnieuw moet doen. Je kunt in de game ook rekenen op een Echo (Ghost), die je de weg wijst naar waar jij heen wilt. Die kun je naar wens aan- en uitschakelen. Maar alles bij elkaar is het vooral een handreiking aan beginnende spelers, terwijl meer uitdaging voor ervaren spelers volledig over het hoofd gezien wordt.

De City of Glass is een behoorlijk grote open wereld en ziet er indrukwekkend uit. Alles is tot in de details afgewerkt. Ontwikkelaar DICE wil het gevoel van snelheid overbrengen zonder dat je als speler misselijk van de bewegingen wordt. Hierin zijn ze uitstekend geslaagd. Het gevoel dat je snel gaat, komt namelijk overtuigend over. Naar beneden storten, grijpt je bij momenten bij de keel. Het glijden en springen en iedere actie die je uitvoert komen zeer natuurgetrouw over.

Mirror's Edge: Catalyst draait volledig om parkour. Wie geniet van het rondrennen door de stad kan daar nu meer dan ooit van genieten. Alles voelt veel vloeiender aan, ziet er afgelikt uit en de open wereld met zijn Collectibles en Time Trials bieden je heel wat uren vermaak. Als je echter niet onder de indruk was van de voorganger, dan is de kans groot dat je ook deze game snel moe zal zijn. Want het verhaal is te mager, de gameplay te gemakkelijk en de missies voelen al snel eentonig aan. Na acht jaar wachten had het allemaal nog iets meer mogen zijn.

Mirror's Edge Catalyst is nu verkrijgbaar op PlayStation 4, Xbox One en pc.

Mirror's Edge 2