Eurogamer.nl

God of War - Release date, gameplay, trailers, collector's edition

Anders en toch gewoon.

God of War is ondanks het ontbreken van een cijfer of een ondertitel geen reboot. De game bouwt verder op het verhaal van zijn voorgangers. Dat neemt niet weg dat Sony Santa Monica Studio wel degelijk een nieuwe weg inslaat. Het oude Griekenland wordt voor de Noorse mythologie ingeruild. Daarnaast is Kratos veranderd. Hij is ouder geworden en draagt nu een flinke baard. Hij heeft een zoon en hij doet - ongetwijfeld tot grote opluchting van alle overgebleven goden - deze keer aan woedebeheersing. De gevolgen van deze koersverandering zetten we voor je op een rijtje.

God of War release

Buiten 'begin 2018' is er nog geen specifieke releasedatum voor God of War bekendgemaakt. Wat wel vaststaat, is dat de game exclusief voor de PlayStation 4 uitkomt.

God of War verhaal en setting

God of War speelt zich binnen de Noorse mythologie af. Hierbij denk je waarschijnlijk aan Vikingen, maar de mythen en sagen bestonden al lang voor hen. Ondanks een andere setting zijn er veel overeenkomsten tussen de Noorse en Griekse mythologie. De Noorse is namelijk eveneens met monsters, goden en verschillende werelden gevuld. De succesvolle Thor-films van Marvel zijn grotendeels op die mythologie gebaseerd. Dus zelfs de mensen die tijdens de geschiedenisles lagen te slapen, kennen tegenwoordig goden zoals Odin, Thor en Loki of werelden zoals Asgaard en Midgaard.

Het is dan ook in die nieuwe omgeving dat Kratos zich, na het einde van God of War 3, heeft teruggetrokken om een nieuw bestaan op te bouwen. Hij is niet langer een fulltime Hulk, maar probeert meer Bruce Banner te zijn. Zijn zoon staat daarbij centraal. De ontwikkelaar omschrijft God of War als een 'vader-zoonavontuur'. Het verhaal richt zich op de relatie tussen die twee personages en hoe Kratos zijn zoon leert overleven in deze vijandige wereld. De game moet een andere kant van Kratos laten zien, zonder daarbij zijn kenmerkende woede te vergeten.

De levels zijn groter dan voorheen. Het is geen open wereld, maar er is meer ruimte om de omgeving te verkennen en zo alternatieve paden of gebieden te ontdekken. De game put voor exploratie inspiratie uit The Legend of Zelda-reeks. Je bijl speelt hierbij een grote rol. Zo kun je blokkades kapotslaan. Hetzelfde geldt voor kisten en elementen uit het decor, die verborgen loot oplevert. Als je bijvoorbeeld een barst in de muur ziet, weet je dat je de muur kapot kunt slaan om zo een nieuw gebied te betreden.

De omgevingen bevatten ook veel meer details. Wie goed oplet, kan duidelijk zien dat de er een verhaal verteld wordt over hoe het is om in deze wereld te leven. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het kamp van de trol in de E3-demo. Het verkennen is zeker niet verplicht, maar wel de moeite waard. De wereld wordt verder uitgediept en je krijgt dingen te zien die je niet wilt missen.

God of War gameplay

Kratos zijn vaste wapens, de Blades of Chaos, keren niet terug. Dat is niet alleen gedaan om te vernieuwen, maar daar zit ook een specifieke beweegreden achter. De Blades of Chaos vertegenwoordigen namelijk een duistere periode in Kratos zijn leven. Hij heeft de wapens immers van de Griekse goden gekregen met wie hij, op zijn zachtst gezegd, een ongezonde relatie had. Ze herinneren hem aan de fouten uit zijn verleden, de verkeerde keuzes die hij in zijn woede heeft gemaakt, maar boven alles aan de enorme hoeveelheid bloed die hij ermee heeft laten vloeien. Er afstand van doen was de enige optie om zijn verleden achter hem te laten.

Dat neemt niet weg dat hij nog steeds een vechtersbaas is. Zo zie je Kratos in de E3 2016-demo zijn woede gebruiken om een trol tegen de vlakte te krijgen. Dat systeem is gebaseerd op de Rage-vaardigheid uit de vorige games. Het is nog niet duidelijk of je de vaardigheid alleen op bepaalde momenten kunt inzetten of dat je tijdens gevechten de Rage-meter eerst vol moet zien te krijgen.

Het nieuwe gevechtssysteem in God of War is een wisselwerking tussen vechten met je bijl en męlée-aanvallen uitvoeren. Zo kun je eerst een vijand met je bijl verzwakken om hem daarna met je vuisten af te maken. Je kunt je bijl ook naar vijanden gooien en hem dan met een druk op de knop, zoals een boomerang, terug laten komen. Volgens de ontwikkelaar bevat de game veel verschillende aanvallen. Je kunt bijvoorbeeld springen en met je bijl hard op de grond slaan, wat extra schade aan iedereen in je directe omgeving doet.

Je speelt de game als Kratos, maar je zoon blijft altijd bij je. Gedurende de game zijn er momenten waarop je hem nieuwe dingen leert. Zo leer je hem de omgeving verkennen, jagen en vechten. Hierdoor doet je zoon ervaring op, waardoor hij in level stijgt. Naarmate je progressie in de game maakt, beschikt je zoon over steeds meer vaardigheden. Hij speelt namelijk ook een rol tijdens de gevechten. Je kunt hem speciale aanvallen laten uitvoeren om bijvoorbeeld de aanval van een tegenstander tijdelijk te onderbreken. De zoon heet Atreus en naast meevechten, vertaalt hij ook alles voor Kratos aangezien die de Noorse taal niet spreekt. Er wordt overigens benadrukt dat je 'geen babysitter voor Atreus' bent. De jongen kan prima voor zichzelf zorgen.

Verder keren de voor serie kenmerkende quick time events niet terug. De studio geeft aan er 'klaar mee te zijn' en laat weten 'iets beters te hebben gevonden'. De cinematische gedeelten controleer je nu zelf, inclusief de gevechten met grote vijanden. Er blijft wel een variatie op quick time events bestaan. Door meerdere keren op dezelfde knop te drukken of met de control sticks te draaien wordt de actie op het scherm nagebootst. Je hoeft echter niet langer op een exact moment een specifieke knop in te drukken om een vijand te verslaan.

Daarnaast bevat de game in tegenstelling tot God of War 3 Remastered geen 60 maar 30 frames per seconde. De game heeft wel een beeldschermresolutie van 1080p.

Het camerasysteem is flink onder handen genomen. De nadruk ligt hierbij op een intiemere en persoonlijkere ervaring, waarbij de positie van de camera zich nu dichter bij de grond bevindt. Hierdoor heb je een beter overzicht van wat er om je heen gebeurt. Daarnaast is het nu mogelijk om de camera zelf te controleren. Tijdens de gevechten zit de camera dichter op de actie zodat gevechten intenser aanvoelen. De game bevat geen traditionele cutscenes meer, om de ervaring zo min mogelijk te onderbreken.

God of War multiplayer

Er is nog veel wat we niet weten over deze nieuwe God of War. Sony Santa Monica Studio heeft aangegeven de komende maanden meer details te onthullen. De ontwikkelaar zegt verder dat God of War geen multiplayermodus bevat. De experimentele multiplayer van God of War Ascension keert dus niet terug.

ADVERTENTIE

Reacties

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.