Skip to main content
Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

Deux Ex: Mankind Divided - Release date, trailers, gameplay

De keerzijde van de menselijke revolutie.

De menselijke revolutie is noodgedwongen tot stilstand gekomen en heeft voor een verdeelde wereldbevolking plaatsgemaakt. De futuristische cyberpunk-wereld van Deux Ex: Mankind Divided toont dan ook een minder hoopvol beeld van onze toekomst dan voorheen. De transhumane bevolking die ooit aan de voorgrond van de menselijk evolutie stond, bevindt zich nu in een tijdperk van segregatie en discriminatie.

Setting

Deux Ex: Mankind Divided speelt zich twee jaar na de de gebeurtenissen in Human Revolution af. Het rampzalige Aug Incident heeft diepe sporen op de maatschappij achtergelaten. Meer dan vijftig miljoen mensen hebben bijgevolg het leven gelaten. De wereld is sindsdien in twee kampen gesplitst: de transhumane bevolking en hun medestanders tegenover de rest van de populatie.

De verantwoordelijken hebben hun sporen vakkundig uitgewist en de schuld wordt volledig naar de augmented overgeheveld, die nu als een gevaar voor de mensheid worden gezien. Het roept een tijdperk van 'mechanical apartheid' in leven, waar de transhumane bevolking als gevolg van de segregatie een afgezonderd leven in ghetto's leidt, zoals Golem City in Praag. Daar worden ze dagelijks aan discriminatie en angst voor vervolging blootgesteld.

Je neemt wederom de rol aan van Interpol-agent Adam Jensen, die ondertussen als een paria door het leven gaat. Hij representeert namelijk beide zijdes van het conflict. Als transhumaan wordt hij door mensenrechtenactivisten als een dreiging gezien, maar door zijn werk staat hij ook lijnrecht tegenover de augmented-bevolking. Hij is namelijk een groep Aug-terroristen op het spoor die met geweld voor meer transhumane rechten strijden.

Bekijk op YouTube

Gameplay

De game borduurt op voorganger Human Revolution voort: first-person shooter-actie, met role-playing game-elementen en stealth-gameplay. Je krijgt daarbij wederom een uitgebreide keuze aan opties om elke situatie naar wens aan te pakken. Het is bijvoorbeeld mogelijk om de game geweldloos met een vlotte babbel uit spelen zonder opgemerkt te worden. Je kunt echter ook proberen om als een mechanisch versterkte Rambo door elk level heen te schieten. De gevechten met eindbazen hoeven ditmaal tevens niet in het verspillen van bloed te eindigen.

De studio wil echter de actie meer op de voorgrond zetten. Stealth is nog altijd een van de belangrijkste pilaren in het design van Deus Ex, maar in vergelijking viel de actie volgens de ontwikkelaar een beetje tegen. In een game waarin het allemaal om keuzes en gevolgen draait, bleek dat het kiezen voor geweld uiteindelijk het minste effect had. Onsubtiel het vuur openen, moet zodoende altijd een haalbare oplossing zijn. Dat moet dus eerder de actie in balans met de stealth-gameplay brengen, in plaats van daadwerkelijk de nadruk op de vuurgevechten te leggen.

Dat wil niet zeggen dat er geen tactische elementen in de gevechten om de hoek komen kijken. Deze keer zijn er ook augmented-vijanden met schilden en onzichtbaarheidsvelden. Veilig van een afstand schoten op de tegenstander lossen, is hierdoor geen optie meer. Je zult van je augmentations en diverse nieuwe wapens moeten gebruikmaken om de overhand te krijgen. Die wapens zijn ditmaal tevens op elk moment naar wens met modificaties en speciale ammo aan te passen.

Als mechanisch geëvolueerd persoon heeft Jensen een breed scala aan augmentations voor zowel een aanvallende als stealth-aanpak. Zo is er bijvoorbeeld Icarus Dash, waarmee hij snel een vijand kan overmeesteren of juist ongezien van coverpositie kan veranderen. Zijn beschermende nanoshield en het elektrische schoksysteem in zijn handen moeten eveneens afhankelijk van de situatie naar wens ingezet kunnen worden. Ongeacht je manier van spelen beloven de augmentations voor ieder nuttig te zijn.

Ten slotte belooft Eidos Montreal ook dat de keuzevrijheid op vlak van verhaal in Mankind Divided extra aandacht krijgt. De studio hint naar keuzes die je in het begin van de game maakt en uiteindelijk een grote invloed op het einde hebben.

Bekijk op YouTube

Breach

Nieuw in Mankind Divided is de Breach-modus. Het bevat de kern van de gameplay met een grotere nadruk op puzzelelementen. In Breach moet je een weg naar een doelwit en gestolen data binnen een tijdslimiet vinden. Je speelt echter niet als Adam Jensen, maar als hacker die de firewalls van databanken infiltreert. In die virtuele doolhoven sluip je langs digitale bewakers en los je puzzels op die de fysieke wetten van de natuur tarten. Enkel de bewakers en de puzzelobjecten zijn in deze fictieve werelden tastbaar.

Het hacken begint met kleine levels, maar gaandeweg worden ze zowel moeilijker als groter qua opzet. Er zijn in eerste instantie 75 levels beschikbaar, maar de ontwikkelaar is van plan om later nieuwe levels aan de game toe te voegen. Hoewel iedereen in principe zijn weg naar het einde moet kunnen vinden, komt er ook een competitief element in de vorm van twee leaderboards bij. Die kijken respectievelijk naar je score of je gezette tijd en vergen een compleet andere aanpak qua gameplay. Zo is het niet mogelijk om de beste tijd te zetten met een hoge score en vice versa.

Bekijk op YouTube

Releasedatum en speciale edities

Na een uitstel van zes maanden is de Deux Ex: Mankind Divided releasedatum op 23 augustus voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One. Het speciale Deus Ex: Mankind Divided pre-order programma dat voor een snellere release en extra missies moest zorgen, werd eind vorig jaar geschrapt. Nu zijn er naast de reguliere uitgave enkel twee speciale edities van Deus Ex: Mankind Divides: de Day One Edition en de Collector's Edition.

Deus Ex: Mankind Divided Day One Edition

  • Alternatieve outfits: Classic, Enforcer & Intruder
  • Extra in-game-missie
  • Digitale versie van de soundtrack
  • Digitale boeken: Artbook, Comic book & Novella

Deus Ex: Mankind Divided Collector's Edition

  • Steelbook case van de game
  • Adam Jensen-figuur van ca. 23 cm
  • Titan Artbook, een boek van 48 pagina's met concept-art
  • Alternatieve outfits: Classic, Enforcer & Intruder
  • Extra in-game missie
  • Digitale versie van de soundtrack
  • Digitale boeken: Artbook, Comic book & Novella

Sign in and unlock a world of features

Get access to commenting, newsletters, and more!

In this article

Deus Ex: Mankind Divided

PS4, Xbox One, PC

Related topics
Over de auteur

Lenne Kuin

Redacteur

Rolt nog met regelmaat diverse huis- en tuinartikelen in Katamari Damacy op. Verliest zich echter ook met gemak in role-playing games en point-and-click adventures.
Reacties