Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

Lego Star Wars: The Force Awakens bouwt verder op de bekende Lego-formule

Interview met ontwikkelaar TT Games.

Met Lego Star Wars: The Force Awakens keert TT Games terug naar waar het allemaal begon. De Engelse studio ontwikkelde zijn eerste Lego-game rond de Star Wars-saga, maar daar bleef het niet bij. Van Lord of the Rings tot Jurassic World en van Indiana Jones tot Harry Potter - de ontwikkelaar heeft inmiddels talloze films in een gele plastieken versie omgezet. Nu de onvermijdelijke Star Wars-koorts weer volop woedt, neemt de ontwikkelaar de meest recente film dan ook graag onder handen.

"We proberen altijd iets te creëren dat perfect binnen het universum past waarin we spelen", vertelt lead story design Graham Goring. "In het geval van Star Wars is dat heel gemakkelijk. Zo zijn de nieuwe blaster battles puur Star Wars en zul je die volgens mij niet in een andere game vinden."

In de presentatie is te zien hoe Han Solo en Chewbacca in een smal gangetje met hun blasters op vijanden vuren. De laserstralen vliegen rond hun oren, terwijl Solo meermaals een gevatte opmerking maakt en Chewbacca hierop instemmend meekreunt. De gevechten maken gebruik van een coversysteem en leiden je met een duidelijk aanwezige auto-aim makkelijk van doelwit naar doelwit. De Lego-games zijn voor de hele familie en kiezen zodoende voor het spektakel in plaats van voor lastige gameplay-mechanics.

Cover image for YouTube videoLEGO Star Wars: The Force Awakens Gameplay Trailer

De terugkeer naar de ruimteavonturen van Star Wars heeft de studio tevens geïnspireerd om flink aan hun vlieg-gameplay te sleutelen om zo dicht mogelijk bij de spannende vliegscènes uit de film te komen. Die segmenten waren voorheen on-rails en lineair, maar krijgen ditmaal een iets opener karakter. "We hebben nog steeds on-rail-secties, maar we hebben ook arenasecties waarin je volledig de controle krijgt", legt Goring uit. "Zo vlieg je letterlijk tussen de verdiepingen van het Finalizer-ruimteschip door of bevind je je middenin een asteroïdenveld. Er is veel variatie in die segmenten te vinden."

De eerste demo toont de scène uit de film waar Rey en Finn de iconische Millennium Falcon besturen om van de woestijnplaneet Jakku te ontsnappen. In tegenstelling tot de film worden hun Lego-versies niet door twee TIE-fighters achtervolgd, maar door een compleet squadron van vijandelijke ruimteschepen. De game springt meermaals tussen lineaire on-rail-secties waarin je door het wrak van een gestrand Imperial-ruimteschip vliegt en de genoemde arena waarin je wat meer vrijheid krijgt.

Daar haal je vijandelijke TIE-fighters in een vrij beperkte omgeving neer en probeer je ze door middel van loopings van je af te schudden. Speel je dit coöperatief, dan bestuurt de ene speler als Rey de Millennium Falcon en neemt de andere als Finn de schepen van de First Order onder vuur. Daarbij wordt het beeldscherm toepasselijk in een soort retrofuturistische cockpit omgetoverd.

TT Games poogt niet enkel de Lego-formule in The Force Awakens te verbeteren, maar voegt ook het nieuwe Multi-Build toe. Dat is niet noodzakelijk aan Star Wars verbonden, maar moet voor meer innovatie in de Lego-games zorgen en tevens tot nieuwe interessante puzzels leiden. Met Multi-Build krijg je in de vorm van een Lego-fabricatie de keuze uit diverse oplossingen voor hetzelfde probleem. Zo bouw je bijvoorbeeld een turret om stormtroopers onschadelijk te maken of juist een schild om jezelf tegen vijandelijk vuur te beschermen. Het moet volgens Goring ook de herspeelbaarheid een impuls geven.

"Herspeelbaarheid speelt altijd een grote rol in de Lego-games door de free play-modus waarin je oude levels kunt herspelen met alle personages die je hebt ontgrendeld", vertelt Goring. "Deze keer kun je dankzij Multi-Build de andere optie kiezen en een nieuw grappig moment beleven. Er is een moment in de game waar je een Luggabeast moet afleiden", vertelt Goring. "Je krijgt hierin twee verschillende opties om te bouwen. Als je een van die opties hebt gebouwd, kun je de andere oplossing niet meer bouwen. Je hebt immers het probleem met het Luggabeast al opgelost. De volgende keer dat je het level speelt, kun je dan weer een andere oplossing kiezen." Er is zodoende niet veel verschil te bemerken, maar het moet verrassend genoeg zijn om je ertoe aan te zetten een level opnieuw te spelen

De echte Star Wars-liefhebbers die de film ondertussen al tien keer hebben gezien, zullen volgens Goring overigens nog genoeg van die verrassende momenten beleven. In samenwerking met LucasArts heeft de studio verschillende levels gemaakt waarin de tijd tussen Return of the Jedi en de laatste film wat meer uit de doeken komt. "Het is ontzettend cool dat we een beetje de achtergrond mogen verhalen, zoals hoe Han Solo die Rathtars aan boord kreeg", vervolgt Goring. "We geven bijvoorbeeld ook mee waar Lor San Tekka was voor we hem in de film op Jakku aantreffen. Het is heel boeiend dat LucasArts ons vertrouwt om onze levels met die informatie te laten maken. Daarbij vertellen vier van die levels een verhaal dat nog nooit eerder is verteld."

Dat vertrouwen komt overigens niet zomaar uit de lucht vallen. TT Games werkt af en aan al meer dan tien jaar met LucasArts samen en ook de Lego-naam opent de nodige deuren. "Er is zodoende een vertrouwen dat ons de kans geeft om die verhalen te vertellen", legt Goring uit. "Het helpt tevens ook dat we Lego Star Wars zijn, dus een soort oneerbiedige dwaze versie van de film. Dat geeft ons genoeg speelruimte om met het bronmateriaal te spelen." Zo omschrijft Goring een scène waarin je met Chewbacca Wookie-koekjes moet verzamelen, want hij wil wat te snoepen hebben tijdens de reis naar de Star Killer-basis. "Het helpt dat we een leuke en grappig versie van het verhaal proberen te vertellen", lacht Goring. "We mogen best een beetje gek zijn."

Lego Star Wars: The Force Awakens poogt dankzij de nieuwe Multi-Build innovatie in de bekende Lego-formule te brengen. Desondanks lijkt de game weinig verrassend op alle vertrouwde elementen voort te borduren. Veel verschillende puzzels, coöperatief samenspel en vooral een humoristische kijk op bekende Star Wars-momenten. De grootste Star Wars-liefhebbers zijn echter ook welkom in de serie. De nieuwe verhaallijnen tussen Return of the Jedi en de recentste film beloven namelijk voldoende te zijn om hen te bekoren.

Lego Star Wars: The Force Awakens is vanaf 28 juni verkrijgbaar voor de pc, PlayStation 3, PlayStation 4, PlayStation Vita, Nintendo Wii U, Nintendo 3DS, Xbox 360 en Xbox One.

Sign in and unlock a world of features

Get access to commenting, newsletters, and more!

In this article

Lego Star Wars: The Force Awakens

PS4, Xbox One, PS3, Xbox 360, PlayStation Vita, Nintendo Wii U, PC, Nintendo 3DS

Related topics
Over de auteur

Lenne Kuin

Redacteur

Rolt nog met regelmaat diverse huis- en tuinartikelen in Katamari Damacy op. Verliest zich echter ook met gemak in role-playing games en point-and-click adventures.

Reacties