Skip to main content
Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

Nvidia GeForce GTX 1070 review - Titan X prestaties aan een lagere prijs

Titan X prestaties aan een lagere prijs.

Amper zes weken geleden was het idee dat Nvidia's GTX 970 dezelfde kracht zou kunnen bieden als de Titan X nog ondenkbaar. Maar in onze GTX 1080 review blijkt overduidelijk dat die GPU zoveel verder gaat dan de Titan X en dat dit niveau van vermogen gewoonweg de realiteit is geworden. De GTX 1070 is dan ook niet gewoon even sterk als de Titan X: het is zelfs sneller en veel goedkoper.

Er is wel een grote bedenking die je moet maken. De prijs is (net zoals voor de GTX 1080) serieus wat hoger dan de 900-serie van Nvidia. Dat wil uiteraard niet zeggen dat de 1070 geen goed prijspunt heeft, maar het is wel een teken aan de wand dat deze GPU niet dezelfde gigantische impact heeft als de GTX 970 destijds.

Wel een absolute zekerheid is dat de GTX 1070 alles bereikt wat Nvidia wou bereiken. De Titan X en de extreem gelijkaardige GTX 980 Ti waren fantastische producten, maar zeker niet goedkoop. De GTX 1070 daarentegen brengt fantastische prestaties aan een veel makkelijker te aanvaarden prijs. Framerates die je vroeger enkel met een ontzettend dure GPU kon bereiken, zijn nu aan bijna de helft van de prijs beschikbaar.

Deze recensie behandelt de Founders Edition. Nvidia ziet dit als de referentie, hoewel het een iets duurdere versie is. In ruil krijg je dezelfde fantastische afwerking als de GTX 1080, hetzelfde fysieke omhulsel en dezelfde verbindingsstukken (3x DisplayPort, HDMI 2.0 en dual-link DVI). Er zijn echter wel inwendinge fysieke downgrades. Zo is de vapour chamber van de GTX 1080 vervangen door een meer traditionele heat sink, terwijl het voedingssysteem ook een kleine downgrade heeft gekregen.

Video review van de GTX 1070.Bekijk op YouTube

Een grotere zorg zijn echter de beperkingen die aan de GP104 processor zijn aangebracht. Het volledige aantal 2560 CUDA kernen in de GTX 1080 krijgt een zichtbare verminderen naar 1920. Dat betekent dat 25% van de berekenkracht dus weg is. De GDDR5X modules van de GTX 1080 die 10gbps geheugen bieden, zijn door 8GB GDDR5 geheugen vervangen. Opnieuw een vermindering van 20%. De kloksnelheden zijn ook verlaagd, hoewel we in dit geval tijdens gameplay weinig verschil zagen.

Het verschil tussen de GTX 1070 en 1080 is dan ook iets groter dan het verschil tussen de GTX 970 en de 980. De GTX 970 kon je immers overclocken om de prestaties van de GTX 980 te evenaren. Het was één van de vele redenen waarom de 970 een product was dat de hele GPU-markt herdefinieerde. Een heel verschil met de GTX 1070. Er is ruimte voor overclocking, maar het lijkt erop dat Nvidia deze artificieel heeft beperkt om de GTX 1080 te beschermen.

Wat doet de GTX 1070 dan wél goed? Geen zorgen: vanaf hier is het bijna enkel positief nieuws, ondersteund door uitzonderlijke kracht. Laten we starten met de prestaties aan een resolutie van 1080p. Sommigen zouden zeggen dat de GTX 1070 en 1080 overkill zijn om 'gewoon maar' full HD te bereiken, maar het moet benadrukt worden dat in deze tijden van displays met enorm hoge refresh frequenties en adaptieve sync technologie dit toch nog steeds geen zekerheid is. Nvidia heeft met de Pascal-kaarten echter producten afgeleverd die bij alle resoluties prachtig werk leveren. Dat kunnen we niet zeggen van concurrent AMD en diens R9 Fury X.

Bij de meeste games evenaart de GTX 1070 niet alleen Titan X prestaties, maar doet er vaak nog een schepje bovenop.Bekijk op YouTube
1920x1080 (1080p) GTX 1070 GTX 1080 Titan X GTX 970 GTX 770 R9 390 R9 Fury X
Assassin's Creed Unity, Ultra High, FXAA 79.1 99.0 75.0 51.3 31.0 51.9 64.6
Ashes of the Singularity, Extreme, 0x MSAA, DX12 57.0 77.8 59.8 40.5 27.6 53.2 69.9
Crysis 3, Very High, SMAA T2x 107.0 131.7 105.9 72.5 53.7 77.6 99.8
The Division, Ultra, SMAA 78.3 94.0 73.9 50.2 30.3 52.1 66.7
Far Cry Primal, Ultra, SMAA 88.8 109.3 81.8 56.2 41.2 64.5 75.1
Rise of the Tomb Raider, Ultra, SMAA, DX12 104.2 130.5 100.1 69.7 40.2 61.0 65.6
The Witcher 3, Ultra, Post AA, No HairWorks 94.2 111.8 86.8 60.7 35.4 33.6 70.3
Project Cars, Ultra, SMAA 67.0 79.9 63.8 45.9 22.0 56.4 40.7

De eerste testen zijn in elk geval indrukwekkend. Behalve een val in prestatie bij Ashes of the Singularity (wat we voordien niet zagen in andere resoluties) is de GTX 1070 zowaar sneller dan de Titan X. En bij uitbreiding ook sneller dan de GTX 980 Ti. De verbeteringen gaan van marginaal (Crysis 3) naar 8 à 9 % sneller (in Far Cry Primal en The Witcher 3).

Zoals je waarschijnlijk verwacht presteert de GTX 1080 beter. In het algemeen werkt die 25% sneller. Maar als we spreken over het verschil in generaties dan is de GTX 1070 op zijn allerslechtste momenten 41% sneller dan de GTX 970, en op de beste momenten 58% sneller. Cumulatief komt dit neer op 51% sneller. En deze verbetering merk je meteen tijdens gameplay. Om de verschillen tussen generaties van x70 producten te vergelijken, hebben we ook de GTX 770 op 1080p uitgeprobeerd. Vergeleken daarmee presteert de GTX 1070 100% à 160% sneller, afhankelijk van welke game.

De AMD grafische kaarten hebben problemen om zich op lagere resoluties aan te passen, dus is het geen verrassing dat de GTX 1070 de R9 Fury X in elke titel behalve eentje overklast. De verschillen zijn gigantisch bij games zoals Project CARS en Rise of the Tomb Raider (we hebben hier aan DX12 getest) terwijl de verschillen bij Crysis 3, The Division en Far Cry Primal niet enorm zijn maar toch wel merkbaar. Opvallend is dat AMD een serieuze voorsprong neemt bij Ashes of the Singularity op DX12 - maar dit is typisch voor de Fury X als het tegen een Titan X-level kaart opneemt. Dit suggereert dat Pascal dezelfde problemen heeft met asynchronische berekening als Maxwell en dat de GTX 1080 door pure kracht zijn weg naar succes worstelt bij deze game.

Opnieuw is de GTX 1070 sneller dan de Titan X. Bij 1440p is het nog steeds een uitstekende keuze, maar de duurdere GTX 1080 presteert vlotter.Bekijk op YouTube
2560x1440 (1440p) GTX 1070 GTX 1080 Titan X GTX 970 R9 390 R9 Fury X
Assassin's Creed Unity, Ultra High, FXAA 51.0 64.0 48.8 32.7 35.5 41.4
Ashes of the Singularity, Extreme, 0x MSAA, DX12 56.8 68.9 51.6 35.9 47.4 63.4
Crysis 3, Very High, SMAA T2x 65.8 83.0 65.4 43.8 49.9 65.1
The Division, Ultra, SMAA 55.4 68.4 54.2 36.1 39.3 51.0
Far Cry Primal, Ultra, SMAA 61.9 77.0 57.1 39.6 47.6 57.6
Rise of the Tomb Raider, Ultra, SMAA, DX12 68.1 86.8 67.4 46.1 43.7 50.6
The Witcher 3, Ultra, Post AA, No HairWorks 67.0 79.2 62.1 43.0 43.8 54.7
Project Cars, Ultra, SMAA 51.7 66.7 47.2 31.9 25.6 32.1

Het is aan 1440p dat de GTX 1070 echt een voorsprong neemt - net zoals de Titan X en GTX 980 Ti ervoor. Opnieuw is deze nieuwe kaart een leider wat betreft prestaties vergeleken met last-gen Nvidia-producten, waarbij het zowel de frames per seconde kan evenaren (in Crysis 3) als voorbijsteekt (bij Ashes of the Singularity/Project Cars). Dit zou verzekeren dat de referentie GTX 1070 het kan opnemen tegen de verschillenfr overclockte GTX 980 Ti's die er bestaan en die binnenkort ongetwijfeld daardoor in prijs zullen dalen.

Opnieuw zien we dat de GTX 1070 80% van de prestaties van de GTX 1080 biedt, terwijl de generatiesprong vergeleken met de GTX 970 enorm is. Op het slechtste moment is er 'maar' een sprong van 48% in snelheid in Rise of the Tomb Raider op DX12, terwijl er in Novigrad in The Witcher 3 een verbetering van 62% is. Deze klasse van GPU biedt ook uitstekende prestaties wanneer gekoppeld aan ultrawijde 3440x1440 displays. De GTX 1070 heeft dan wel een smallere geheugeninterface, maar het is duidelijk dat de snellere GDDR5 en de nieuwe geheugencompressie van Pascal het verschil kunnen compenseren.

Nvidia behoudt ook de leiding tegenover de R9 Fury X. Het verschil is iets minder vergeleken met 1080, gezien de topkaarten van AMD beter en beter presteren naarmate de resolutie toeneemt, maar er zijn toch enkele merkbare verschillen. 23% in Assassin's Creed Unity en 35% in Rise of the Tomb Raider. Aan 1440p blijft de overwinning van AMD in Ashes of the Singularity wel behouden. De GTX 1070 is hier 11% trager.

Bij 4K presteert de GTX 1070 nog altijd deftig, maar je hebt toch een GTX 1080 nodig om moderne games vlot te spelen.Bekijk op YouTube
3840x2160 (4K) GTX 1070 GTX 1080 Titan X GTX 970 R9 390 R9 Fury X
Assassin's Creed Unity, Ultra High, FXAA 25.4 32.5 25.6 15.0 18.8 22.6
Ashes of the Singularity, Extreme, 0x MSAA, DX12 43.1 53.3 40.9 27.3 37.3 49.0
Crysis 3, Very High, SMAA T2x 31.5 40.1 31.3 20.3 24.1 31.4
The Division, Ultra, SMAA 31.0 37.3 30.7 20.0 23.5 31.1
Far Cry Primal, Ultra, SMAA 33.5 42.4 33.5 20.0 27.6 34.5
Rise of the Tomb Raider, Ultra, SMAA, DX12 35.6 45.8 35.9 22.5 23.4 29.6
The Witcher 3, Ultra, Post AA, No HairWorks 37.3 43.7 34.0 23.3 26.5 32.8
Project Cars, Ultra, SMAA 33.6 38.5 29.8 20.6 16.7 20.9

De GTX 1070 lijkt op en voelt ook aan alsof je met de Titan X speelt tijdens 4K-gameplay. Daarmee bedoelen we dat je de settings veel gaat moeten veranderen om consistente frame rates te bekomen. Sommige compromissen gaan dan ook te ver. Veel van onze statistieken lijken gezond, maar denk eraan dat het gemiddelden zijn. Er wordt vaak onder de 30fps gegaan, waardoor het geen aangename ervaring is. De GTX 1080 is op dit vlak de betere optie. Opnieuw bereikt de GTX 1070 hier ongeveer 80% van de prestaties van de 1080.

De frame rates voor de GTX 970 (en diens equivalent; de R9 390) zien er dan ook slecht uit. Deze kaarten zijn niet geschikt voor 4K-gameplay. De Fury X presteert dan weer wisselvallig. De GTX 1070 neemt de leiding in Assassin's Creed Unity, dat bekendstaat als een veelvraat op vlak van VRAM, en is ook beter voor Rise of the Tomb Raider, The Witcher en Project CARS. Dat is anders bij Ashes of the Singularity. Daar is de Fury X 14% sneller.

Denk eraan dat in 4K spelen neerkomt op vier displays tegelijk aan 1080p te laten draaien. Er zijn fenomenaal veel pixels aanwezig. Hoewel de GTX 1070 niet volledig uitgesloten kan worden voor 4K, bieden de meeste games ook ondersteuning voor 3200x1800 of - nog beter - een schuifbalk voor resolutie. Als je dat combineert met deftig management van de settings en de Titan X/Fury X klasse hardware kan dit een deftige ervaring afleveren, maar toch is de GTX 1080 de betere keuze.

Prestaties van de GTX 1070 bij 1080p, 1440p en 4K.Bekijk op YouTube

Als het gaat over energieverbreuk en overclocken, blijft de GTX 1070 wel indrukwekkend. Met de scène hieronder (uit het einde van het level Welcome to the Jungle van Crysis 3) testen we de maximale kracht van een kaart en de mogelijkheid tot overclocken. Twee stukken data zijn belangrijk: die van de GTX 1070 en Titan X. In Crysis 3 is het verschil in prestaties tussen de twee kaarten niet op te merken. Maar - en dit is belangrijk - de GTX 1070 voert dezelfde werklast uit en biedt evenveel frame rates terwijl het 98W minder verbruikt. Dit is simpelweg adembenemend. De kaart is dus nòg efficiënter dan de GTX 970.

We gebruiken overclocking om de kern naar 140MHz te stuwen, terwijl de nieuwe 8gbps GDDR5 eigenlijk zelfs 9.4gbps kan bereiken. Dit ligt op een steenworp van de 10gbps van de G5X van de GTX 1080. Tijdens het testen aan 1440p bereikten we een consistente 14% verbetering qua prestaties, wat zeer indrukwekkend is. Maar opnieuw zorgde Ashes of the Singularity voor problemen, ondanks lange periodes van zorgeloos gamen.

De 140MHz clock boost van de kern die we bereikten lijkt misschien laag (200MHz is de basis voor alle referentie Maxwell-kaarten) en eerlijk gezegd kunnen we dat hoger pushen. Maar als we kijken naar de frequenties, dan zien we dat door hoger te pushen de GPU snelheid niet zou verhogen. We zouden 2HGz kunnen bereiken, en de kaart zou daar blijven zonder hoger te gaan. Misschien bereiken we hier de energielimiet (de GTX 1070 staat namelijk maar een energietoename van 12% toe) maar er is ook discussie dat dit een BIOS limiet is. Misschien zien we in de toekomst beterschap. Als de GTX 1070 2.2GHz kan bereiken, dan vermoeden we dat het de GTX 1080 in vele games qua frames per seconde kan evenaren.

Deze scene van Crysis 3 is makkelijk te herhalen en eist een grote rekenkracht van de GPU. Perfect om overclocks en energieconsumptie te testen.
GTX 1070 GTX 1070 OC GTX 1080 Titan X GTX 970 R9 Fury X R9 390
Peak System Power Draw 263W 291W 303W 361W 295W 385W 437W

Nvidia GeForce GTX 1070 - het Digital Foundry oordeel

Door het grotere prijsverschil en het vreemde plafond voor overclocking, maakt de GTX 1070 dan ook niet dezelfde impact die de GTX 970 destijds had. Maar het eindresultaat is nog steeds een heel aantrekkelijk aanbod. Een prijsvergelijking met de Titan X is redelijk nutteloos (deze kaart was altijd al te duur) maar vergeleken met de heel vergelijkbare GTX 980 Ti is de GTX 1070 duidelijk een winnaar die betere prestaties biedt en goedkoper is. Simpelweg: heb je het budget, dan kan niks op tegen de GTX 1070. Ook de efficiënte energieconsumptie moet hier vermeld worden. De prestaties van de Titan X bereiken met 98W minder verbruik is fenomenaal.

Vergeleken met bestaande Nvidia-kaarten zijn de voordelen van de GTX 1070 dan ook duidelijk, maar er is ook een prijsverschil vergeleken met de R9 Fury X. De prestatieboost is hier nog duidelijker, zeker op lage resoluties. Enkel Ashes of the Singularity en Hitman suggereren dat de kaarten van AMD met de nieuwe Pascal-kaarten kunnen concurreren. Er zijn echter meer testen met DirectX 12 nodig om een duidelijke conclusie te hebben. Nu lijkt het erop dat het status quo behouden blijft: sommige games lopen sneller op AMD-kaarten, andere op Nvidia.

Nvidia heeft op dit moment voordeel, gezien de Vega-technologie van AMD nog een tijdje van definitieve release verwijderd is, terwijl de volgende Radeon-set prestaties van de R9 390/390X aanbiedt aan een lagere prijs. Op dit moment domineren de GTX 1070 en GTX 1080 echter de geavanceerde GPU-markt. Nvidia's GTX 1080 is indrukwekkend, maar heeft ook een prijs die daarbij hoort. De GTX 1070 heeft dan weer een sublieme balans tussen prijs en prestaties.

Read this next