Fallout 4: Automatron DLC review - I, Robot

I, Robot.

Fallout 4: Automatron breidt de bestaande Fallout 4-sandbox uit met enkele interessante nieuwe elementen.

Je hebt de Commonwealth verkend. Je hebt vriendschappen gesmeed en vijanden gemaakt. Je hebt nucleaire wapens doen ontploffen en nieuwe steden doen ontstaan. Met de release van Fallout 4: Automatron roept Bethesda spelers nu terug naar de ruïnes van Boston om een nieuwe dreiging het hoofd te bieden. Je gaat je een robotisch leger te lijf en leert ondertussen hoe je zelf je eigen robots in elkaar knutselt.

Automatron begint automatisch als je na installatie een game laadt met een personage van level 15 of hoger. Je pikt een nieuw radiosignaal op van een karavaan in nood en gaat op onderzoek. De onfortuinlijke reizigers zijn afgeslacht door de mechanische dienaars van een nieuwe antagonist, die zich 'The Mechanist' noemt. De enige die de slachtpartij overleefde, is de robot Ada. Samen met haar ga je op zoek naar de schuilplaats van The Mechanist om hem daar te confronteren.

De echte bestaansreden van Automatron is echter niet het verhaal, maar wel de vaardigheden die je aanleert. In de basisversie van Fallout 4 maak je met workbenches van overwoekerde lappen grond kleine postnucleaire steden , die je via karavaanroutes met elkaar verbindt. Automatron voegt daar nu de Robot Workbench aan toe.

Cover image for YouTube videoFallout 4 – Automatron Official Trailer

Zoals de naam al doet vermoeden, gebruik je die Robot Workbench om je eigen metalen vrienden te creëren. Met je verzamelde resources voorzie je hen van allerlei onderdelen, harnassen en wapens. Je kiest hun vorm, hun kleur en zelfs hun stem. Er zijn heel wat opties om je eigen robot naar hartenlust aan te passen. De Eyebot ontbreekt echter in je bouwplannen, dus Fallout: New Vegas-spelers die stiekem hopen om een nieuwe ED-E in elkaar te knutselen, blijven hier wat op hun honger zitten.

Ben je wat minder kieskeurig, dan maak je met de Robot Workbench al je robot-fantasieën waar. Een vliegende Sentry Bot met een hoofdlaser en kanonnen als armen? Het kan. Een Protectron die op rupsbanden door de wereld rolt en via piepgeluidjes communiceert? Doe maar. Of wil je Codsworth een nieuw kleurtje geven en van een stel sexy benen voorzien? Alles is mogelijk.

Je kunt je zelfgebouwde robots als companion gebruiken of naar je settlements sturen. Daar fungeren ze als gewone settlers, dus je beveelt hun om voor gewassen te zorgen of je geliefde inwoners te bewaken. Indien je de juiste schematics vindt, kun je zelfs robots instellen om bepaalde resources te zoeken en zo je bouwvoorraden aan te vullen. De vele opties om robots te customizen zijn uiteindelijk creatieve toevoegingen die het maken van nederzettingen nieuw leven inblazen.

Het verhaal in Automatron is maar bijzaak. De toegevoegde quests zijn kort: je gaat naar een locatie, schiet alles en iedereen overhoop en gaat daarna weer weg. Je krijgt de kans om enkele nieuwe locaties te verkennen, maar die verschillen niet bijster veel van de locaties die je in de oorspronkelijke game te zien kreeg. De opbouw naar de confrontatie met The Mechanist is echter wel spannend en biedt enkele grootse slagvelden waarop je je ding kunt doen. Maar de eerste keer dat je de slechterik ontmoet is onmiddellijk ook de laatste, waardoor je nooit een echte dreiging ervaart.

Je ontmoet nieuwe types vijanden, die voor enkele interessante scenario's zorgen. De Rust Devils zijn een nieuwe factie raiders die zich in stukken robotharnas hullen, en hun robots decoreren met schedels en andere bloederige versieringen. De menselijke troepen beschieten je meestal vanop een afstand terwijl hun mechanische dienaars naar je toe snellen om je op korte afstand te lijf te gaan. De robots van The Mechanist zijn je andere nieuwe tegenstanders. Die zijn er in allerlei soorten en maten, en de grotere varianten blazen zichzelf vaak op in een nucleaire kamikaze-aanval. Het dwingt je om alert te blijven, zelfs met een high-level personage. Dat is een aangename uitdaging, zeker wanneer je personage zo sterk is dat hij of zij alle tegenstand platwalst.

Fallout 4: Automatron is geen epische strijd tussen mens en machine. De nieuwe verhaallijn biedt enkele uurtjes speelplezier en levert je wat glimmende nieuwe speeltjes op, maar is niet meer dan een excuus om je te leren hoe je robots moet bouwen. De robots zijn echter een interessante toevoeging aan de reeds bestaande Fallout 4-sandbox en bieden enkele nieuwe mogelijkheden om je reizen doorheen de Commonwealth nog leuker te maken.

Fallout 4: Automatron is nu beschikbaar voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Fallout 4