Sébastien Loeb Rally Evo review - Rijdt niet mee voor de prijzen

Rijdt niet mee voor de prijzen.

Een rallygame met enorm veel content die echter tekort schiet door een zwak rijgedrag en talloze slordigheden.

Milestone is geen vreemde in de wereld van rallygames. De studio verzorgde de vorige jaren de WRC-reeks maar heeft er dit jaar voor gekozen om de officiële rallylicentie te laten varen. In plaats daarvan is de ontwikkelaar een samenwerking met de grootste rallyrijder van de laatste jaren aangegaan om Sébastian Loeb Rally Evo te maken. Loeb is een legende in de rallywereld met maar liefst negen wereldtitels achter zijn naam. Milestone wil met SLRE een game uitbrengen waarin je zelf een legende kunt worden en de echte ervaring van het rallyrijden kunt beleven.

De Career-modus staat dan ook helemaal in het teken van jezelf opwerken van rookie tot nummer één in de wereld. Deze modus is ontzettend uitgebreid, met veel verschillende events. De variatie hierin is een enorm pluspunt. Van single rally tot een rally weekend, van rallycross tot elimination en meer. Ook het aantal wagens in de game is indrukwekkend. Er zijn rallyauto's van de jaren 70 tot nu beschikbaar, allemaal voorzien van hun originele looks van die tijd en info over de rol die ze in het rallyverleden hebben gespeeld. De passie van de ontwikkelaar is duidelijk merkbaar.

Cover image for YouTube videoSLRally EVO - Launch Trailer

Het is met deze extra aandacht voor details waar Milestone het verschil wil maken. Het doel is om een rijervaring te creëren die de rallysfeer virtueel weet over te brengen. Zo zijn supporters talrijk aanwezig aan de kant van de weg en komen ook de 'marshals' of baancommissarissen in beeld. Een meeslepend en authentiek idee, ware het niet dat het niet voldoende is uitgewerkt. Rij je bijvoorbeeld hard in op een reclamebord waarachter mensen staan, dan reageren die toeschouwers totaal niet. Ook autobanden die dienen om een crash op te vangen lijken van beton. De immersie is zo al snel gebroken.

Naast de Career-modus kun je aan de slag met de Loeb Experience. Hierbij herbeleef je de carrière van de Fransman. Via filmpjes vertelt hij over de belangrijkste wedstrijden uit zijn carrière, die je dan zelf met exact dezelfde wagen als van hem naspeelt. Door de persoonlijke aanpak en inside-informatie waarmee je een duidelijk beeld krijgt van zijn loopbaan, biedt de Loeb Experience een unieke en authentieke ervaring.

Aan content dus geen gebrek. Maar SLRE laat op gebied van rijgedrag steken vallen. De wegligging voelt heel onintuïtief aan: pas na enkele uren krijg je de wagens echt onder controle. Maar zelfs als je dat punt hebt bereikt, voelt het racen niet authentiek aan. De wagens hebben veel last van onderstuur waardoor je in een bocht heel gemakkelijk doorschuift, wat het compleet tegenovergestelde is van het normale rijgedrag van rallywagens. Daar is overstuur namelijk cruciaal om wagens door bochten te loodsen.

Er lijkt bovenal iets mis met de zwaartekracht van de auto. Die gedraagt zich bij momenten eerder als een stuiterbal dan als een rallywagen. Wanneer je tegen hoge snelheid een stoep oprijdt, heeft dit vaak enkele salto's tot gevolg. Als je in Rallycross tegen andere wagens een aantal rondjes op een circuit rijdt, vallen die onrealistische physics nog harder op. Bij het minste contact met een tegenstander slaan de wagens overkop.

Het schademodel is grafisch uitstekend. Je auto krijgt schrammen op de zijkant, een ruit barst en vliegt bij een volgende klap in stukken uiteen en banden gaan volledig van de velg. Maar toch stelt de game ook hier teleur, want al die schade heeft zeer weinig invloed op het rijden. Tegen 150 km/u racen op een velg zonder rubber zorgt dat er alleen heel af en toe wat vonken opspatten. En het rijgedrag is op andere vlakken eveneens te oppervlakkig, want ook verschillende ondergronden en weersomstandigheden hebben weinig invloed op hoe je bolide zich laat besturen.

De graphics van Sébastien Loeb Rally Evo zien er eerder gedateerd uit en horen niet op de huidige generatie consoles thuis. De stages zijn dan weer wel verzorgd en laten zich kenmerken door smalle wegen waarop je moeilijk het overzicht kunt behouden. Dat zorgt voor een uitstekend gevoel van snelheid en maakt elke rit uitdagend. Soms gebeurt het wel dat opeens de pijlen, die een scherpe bocht aanduiden, enkele meters voor je neus opduiken doordat de textures te laat worden geladen. Het is moeilijk om dan niet gefrustreerd te geraken, want je kreeg geen eerlijke kans om op tijd te reageren.

Sébastien Loeb Rally Evo is een gemiste kans. Inhoudelijk is het aanbod aan wagens, tracks en verschillende events uitstekend. Ook de Loeb Expericience is een unieke modus waarin je de volledige loopbaan van de Franse topracer kunt herbeleven. De graphics zijn echter ondermaats, het schademodel is niet uitgewerkt en het rijgedrag is over de gehele lijn teleurstellend . Een unieke rijervaring brengt deze game dan ook niet met zich mee. Even legendarisch als Sébastien Loeb zal deze game dan ook nooit worden.

Sébastien Loeb Rally Evo is nu verkrijgbaar voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Sebastien Loeb Rally Evo