Firewatch review - My, my, my, Delilah

My, my, my, Delilah.

Kort, maar krachtig. Firewatch hertekent hoe voortaan menselijke relaties in games worden neergezet.

Menselijke relaties, het blijft een delicaat onderwerp om naar een game te vertalen. Firewatch doet hier nog een schepje bovenop. In Campo Santos eerste adventure game beleef je het verhaal van Henry en Delilah. Dat zijn twee boswachters die elkaar in de wildernis van Wyoming tijdens de zomer van 1989 leren kennen en een mysterie oplossen zonder elkaar ook maar één moment in levenden lijve te ontmoeten. Hun enige emotionele levenslijn is een walkietalkie.

Cover image for YouTube videoFirewatch - Now Available

Campo Santo is een nieuwe ontwikkelaar die onder meer door Jake Rodkin en Sean Vanaman is opgericht . Beide heren werkten eerder aan The Walking Dead en dat valt in hun eigen game meteen op. Het enige bestaansrecht van Firewatch is om je in een verhaal onder te dompelen. Geen voorwerpen om te verzamelen, geen vijanden om te verslaan. Er zijn daarnaast nauwelijks geheimen om te ontdekken. Je speelt de game in vier à vijf uur helemaal uit. Verwacht je meer interactie of speelplezier voor twintig euro dan is deze game niet voor jou.

Firewatch moet het dan ook niet van zijn kwantiteit hebben, maar van zijn kwaliteit. De game verzet namelijk de bakens van hoe voortaan menselijke relaties in games worden behandeld. De relatie tussen Henry en Delilah is zo geloofwaardig en complex, dat je bijna vergeet dat het om gamepersonages gaat. Je speelt als Henry en je beslissingen hebben impact op hoe die twee mensen met elkaar omgaan, of ze elkaar vertrouwen en zelfs welke gevoelens tussen hen groeien. Op die manier voelt het ook als je eigen verhaal aan.

Die zorgvuldig opgebouwde illusie steunt volledig op het gebruik van de walkietalkie. De draagbare radio is niet alleen een middel om gesprekken te houden, maar ook om de wildernis in kaart te brengen. Een afgebrande hut kun je straal negeren of aan Delilah rapporteren. Vervolgens ontspint zich een conversatie waarin je zelf Henry's replieken beslist. Of er gewoon voor kiest om je mond te houden. In Firewatch spreekt een stilte vaak boekdelen.

Als je Firewatch tot zijn basis herleidt, doe je in de game niet veel meer dan van punt A naar B lopen. Navigeren doe je aan de hand van een kaart en kompas. Onderweg keuvel je over koetjes en kalfjes of speculeer je nerveus over het mysterie waarin je betrokken bent. Het feit dat dit nooit begint te vervelen, is te danken aan het talent van zowel de auteurs en acteurs van de gesprekken. Beide personages voelen als echte mensen aan, met hun eigenaardigheden en achtergrond. Vooral actrice Cissy Jones (ook bekende van Katjaa uit The Walking Dead) schakelt moeiteloos tussen ironie, eenzaamheid, humor en tederheid.

Op de momenten van radiostilte steelt de wildernis de show. Hoewel je niet helemaal vrij bent om meteen heel het bos te verkennen, is er overal wel een uitzicht of natuurwonder dat je aandacht verdient. In de loop van de zomer zie je de natuur rondom je subtiel veranderen. Firewatch trakteert je meermaals op een frisse zomerochtend of een dieprode zonsondergang. In het begin van de game vind je een camera die je gebruikt om de mooiste landschapskiekjes vast te leggen. Doe dat ook, want ze komen later nog van pas.

Het mysterie zit er na een viertal uurtjes al op. Dat is snel, maar op die korte tijd wordt toch een goede spanningsboog ontwikkeld. Mensen verdwijnen, niet alles is wat het lijkt en paranoia slaat toe. Kortom, een klassieke thriller met soms voorspelbare plotwendingen en personages die domme beslissingen maken. Het slot knoopt uiteindelijk alle eindjes aan elkaar en je blijft voldaan achter. Een boeiend verhaal dus, maar het verdient geen originaliteitsprijs.

Vind je het dus niet erg om een game in een namiddag uit te spelen of enkel maar wat in het rond te lopen, dan is Firewatch een onmisbare adventure game. Uitmuntend schrijverschap en acteertalent maken de relatie tussen Henry, Delilah en het prachtig weergegeven Wyoming uniek in het genre. Net als een hevige bosbrand slokt de game je helemaal op om je kort daarna bedeesd achter te laten. Wedden dat je aan het einde die vertrouwde radiostem gaat missen?

Firewatch is vanaf 9 februari beschikbaar voor PlayStation 4 en pc.

Firewatch

PS4, Xbox One, PC, Mac, Nintendo Switch