Gravity Rush Remastered review - Beide benen ferm op de muur

Beide benen ferm op de muur.

Nog steeds uniek en vermakelijk, maar ontstijgt op de console nauwelijks het niveau van de handheldversie.

Het succes van de PlayStation 4 staat in schril contrast met dat van de PlayStation Vita. De verkoop van de handheld wil maar niet vlotten. Het is dus niet gek dat Sony enkele PlayStation Vita-games naar de PlayStation 4 overzet, die een veel grotere afzetmarkt kent. Zo ook maakt Gravity Rush Remastered de overstap. De vraag is dan welke meerwaarde deze heruitgave biedt aan de PlayStation 4-bezitters, meer dan drie jaar na het origineel is uitgekomen.

De game heeft zijn naam niet gestolen. Het meest kenmerkende aspect is de controle die je uitoefent over de zwaartekracht. Hiermee beweeg je over allerlei oppervlakken en vlieg (val) je in allerlei richtingen. Die manoeuvres voer je verrassend simpel uit. Je creëert een stasisveld waarin je gewichtloos bent, kiest daarna een richting en activeert vervolgens je zwaartekracht in de gekozen richting. Dat eenvoudige mechanisme maakt het voortbewegen door de stad Hekseville, het zoeken naar nieuwe zijmissies en het zweven tijdens gevechten ontzettend vermakelijk.

Met dank aan de DualShock 4-controller bestuur je de actiegame soepel. De bediening op de PlayStation Vita kende al geen problemen, maar de gyroscopische aspecten waren niet voor iedereen weggelegd. De extra controle die je nu dankzij de grotere pookjes en fijnere grip krijgt, komt de ervaring enkel ten goede. Vooral als je je aan de optionele racemissies waagt, merk je de grotere nauwkeurigheid. Met een controller voelt de remaster toch niet iets prettiger aan dan het origineel.

Net als op de handheld valt de unieke visuele stijl meteen op. Cel shading geeft de game een karakteristiek uiterlijk dat aan een stripboek doet denken. Die stijl past bij de game, zeker omdat in Gravity Rush Remastered soms comicsegmenten het verhaal vertellen. Naast die onderdelen zie je ook de gebruikelijke cutscenes. Hoewel die twee verhaaltechnieken elkaar soms kort na elkaar afwisselen, stoort dat niet. Dat dankt Gravity Rush Remastered aan zijn iconische design dat bij beide verhalende vormen past.

Tijdens het remasterproces heeft ontwikkelaar Bluepoint Games de grafische prestatie een flinke opknapbeurt gegeven. Op de PlayStation 4 heeft de game een resolutie van 1080p met een beeldverversing van 60 frames per seconde. De remaster heeft daarnaast nieuwe texturen met hoge resolutie, en op sommige plaatsen in de omgeving zie je zelfs compleet nieuwe details op oppervlaktes die de PlayStation Vita-versie niet had. Zeker als je bedenkt dat de game oorspronkelijk voor het 5-inch scherm van Sony's handheld is ontworpen, heeft Bluepoint Games indrukwekkend werk afgeleverd. Op de console oogt de game veel mooier en vloeiender dan op de handheld. De beelden doen je Full HD televisie eer aan.

Het geluid hoort echter niet bij bovenstaande verbeteringen. De remaster leunt nog steeds zwaar op tekst om belangrijke gesprekken over te brengen. Tijdens scènes slaken je karakters soms een kreet, maar meer dan dat is het niet. Stemacteurs hadden een groot verschil gemaakt. Wat betreft visuals en besturing komt de remaster als een volwaardige consolegame over, maar op vlak van audio geeft het zijn PlayStation Vita-roots prijs.

Het verhaal staat nog steeds als een huis. Hoofdpersonage Kat ontwaakt aan het begin van de game zonder enige herinnering. Ze kent haar echte naam niet en weet ook niet hoe ze met behulp van een zwarte kat de zwaartekracht kan beïnvloeden. De game begint op snelheid en tijdens de zeven tot tien uur die de campagne inneemt, krijg je elk hoofdstuk een nieuw inzicht in de wereld of in Kat zelf. Vaak kun je aan het einde van een sectie ook Kats vaardigheden upgraden. Denk hierbij aan sterkere aanvallen of langer achter elkaar de zwaartekracht controleren. Dankzij het constante gevoel van vooruitgang kijk je voortdurend uit naar het volgende hoofdstuk.

Naast het plot boeit ook de aandoenlijke cast. Kat en de bewoners van Hekseville geven de game karakter. Zo kom je in de eerste minuut van de game een vader tegen wiens zoontje je moet redden. Dat lukt, maar tijdens de reddingsactie maak je hun woning met de grond gelijk. Het tweetal eist meteen een vergoeding. Die humor verleent de game een onbezorgde toon. Door luchtige interactie met het pakkende mysterie van Kats verleden te combineren, blijft Gravity Rush Remastered zowel interessant als lichtvoetig. Toepasselijk voor een game waar je de zwaartekracht manipuleert.

In de overzetting van handheld naar console zet Gravity Rush Remastered enkele grote stappen. Vooral de prestatie van de visuals en besturing hebben baat bij de heruitgave. Helaas mist eenzelfde upgrade voor gesprekken die nog steeds voornamelijk uit tekst bestaan. Toch behoudt de game zijn charme dankzij een combinatie van een iconisch uiterlijk, uniek gameplaymechanisme, aandoenlijke cast en verhaal met vaart. Hierdoor staat Gravity Rush Remastered ook op de PlayStation 4 stevig op beide voeten, zelfs al is het aan de zijkant van een gebouw.

Gravity Rush Remastered is vanaf 2 februari verkrijgbaar voor de PlayStation 4.