Eurogamer.nl

10 cultgames die niemand kocht

Spec Ops: The Line

In de hedendaagse gamesindustrie is marketing ongelooflijk belangrijk geworden. Er worden vaak hallucinante bedragen in het rond gesmeten om de zichtbaarheid van een game te bevorderen. Een jammer gevolg is dat kleinere games vaak uit het oog van het grote publiek verdwijnen. Maar het gebrek aan een marketingmachine wil echter niet zeggen dat een game slecht is. Daarom hebben we deze lijst opgesteld met uitstekende games die jammer genoeg niet de aandacht krijgen die ze verdienen.

Dit is natuurlijk maar een kleine selectie van cultgames. Heb jij nog suggesties?

Spec Ops: The Line

Op het eerste zicht lijkt Spec Ops: The Line (2012) een doorsnee third-person cover shooter. Maar dit oorlogsdrama van de Duitse studio Yager heeft veel meer te bieden. Nergens in de marketing voor de game wordt op het sterke verhaal gefocust, waardoor vele gamers de game links laten liggen.

Een donkere kijk op oorlog, zware morele keuzes en talloze verwijzingen naar de literaire klassieker Heart of Darkness vormen samen de intrigerende kern van het verhaal. Combineer dit met een non-lineair scenario en een geweldige soundtrack (met onder meer Jimi Hendrix, Deep Purple en Mogwai) en je hebt een game waar critici erg positief over zijn, maar het grote publiek vreemd genoeg overslaat.

De game ziet eruit als een shooter zoals er al dertien in het dozijn bestaan. Bovendien is er geen bekende merknaam aan verbonden. De enige manier waarop Spec Ops: The Line in de mainstreammedia komt, is omdat het van 'overdadig geweld' wordt beschuldigd. Als gevolg hiervan wordt de game in heel wat regio's in de wereld verbannen. De combinatie van al deze factoren zorgen voor teleurstellende verkoopcijfers.

Aantal verkochte exemplaren: 1,14 miljoen.

14 games die dringend een film verdienen Toon dit niet aan Uwe Boll. 14 games die dringend een film verdienen
spec
ADVERTENTIE

Reacties (4)

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.