Skip to main content
Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

Chibi Robo: Zip Lash review

Raak je opgeladen van.

Eurogamer.nl - Aanrader badge
Chibi Robo is een charmante platformgame voor jongere spelers die van begin tot eind weet te verrassen.

We hebben al een tijdje niets gehoord van Chibi Robo, het superschattige robotje dat niets liever wil dan het huis schoonmaken en mensen blij maken. Eindelijk is hij terug in Chibi Robo: Zip Lash, maar ditmaal in een 2D-platformgame waar slingeren centraal staat. Ontwikkelaar skip Ltd. belooft een toegankelijk en gevarieerd nieuw avontuur dat vooral op jongere spelers is gericht.

Chibi Robo heeft zijn taken op aarde achter zich gelaten en maakt tegenwoordig ruimteschepen met zijn tandenborstel schoon. Totdat hij van z'n maatje Telly een verontrustend nieuwsbericht krijgt. Overal ter wereld stelen aliens grondstoffen. Chibi springt direct in zijn ruimteschip en zet koers richting aarde; die aliens moeten gestopt worden.

Bekijk op YouTube

Chibi Robo bevat 36 levels, die vooral in de tweede helft van de game erg gevarieerd zijn. In elk level vind je geld dat je onder andere aan nuttige items kunt uitgeven. Daarnaast verzamel je grote munten en red je kleine Chibi-tots. De levels zijn nooit te moeilijk. Zit je om wat voor reden dan ook toch hopeloos vast, dan kun je altijd nog in-game geld spenderen om het level automatisch te voltooien. Dat houdt de game ook voor de jongere gamer toegankelijk.

Chibi maakt gebruik van de stekker op z'n rug om door levels heen te zwaaien. Er zijn twee modi voor de stekker, Whip Lash en Zip Lash. De Whip Lash is voornamelijk voor aanvallen bedoeld en om kleine kloven te overbruggen. De Zip Lash kun je met power-ups verlengen om verafgelegen items en grapple-punten te bereiken. Daarnaast ketst de Zip Lash van muren af zodat je ook om de hoek kunt schieten. Die bewegingen krijg je gemakkelijk onder de knie, en voor je het weet zoef je zonder na te denken door de levels heen.

Elke wereld bevat één level met een voertuig, zoals een skateboard, onderzeeboot of waterski's. Die levels zijn wat korter en moeten variatie brengen. Met name de skateboard- en waterski-levels gaan een stuk sneller dan de rest van de game. Aangezien je enkel voorwaarts kunt bewegen, loop je gemakkelijk collectibles mis en knal je regelmatig ergens tegenaan. Hierdoor verlies je snelheid en als je stilstaat, moet je het level opnieuw spelen. De onderzeeboot is dan weer tergend traag en lastig te besturen. De afwisseling is echter welkom en het is niet moeilijk om het level uit het hoofd te leren en foutloos te voltooien.

In elk platformlevel slingert afval rond. Chibi Robo kan dat oppakken en naar zijn ruimteschip meenemen. Daar wordt het afval in energie omgezet, die vervolgens weer gebruikt wordt om Chibi Robo's batterij op te laden. De batterij fungeert als een level timer en health bar in één en is onontbeerlijk om de game door te komen. Er zit dus een milieuvriendelijke boodschap in de game zonder dat de ontwikkelaar je betuttelend met het belang van recyclen om de oren slaat.

Wat wel enorm stoort, is de manier hoe je van level tot level reist. Nadat je een level uitgespeeld hebt, draai je aan een rad dat je volgende bestemming bepaalt. Kom je echter op een van de zes levels terecht die je al voltooid hebt, dan moet je dat toch opnieuw spelen. Uiteindelijk leer je wel om het rad op het juiste moment te laten stoppen. Toch overheerst de vraag waarom het rad überhaupt in de game zit. Het voegt geen spanning toe, alleen frustratie. Een simpele wereldkaart à la Mario was een beter alternatief geweest.

Hoe frustrerend het rad ook is, het is wel nuttig om levels opnieuw te spelen. Doorheen de game vind je snoepgoed uit verschillende landen. Dat snoep wordt begeerd door levend speelgoed dat zich in de levels verstopt. Geef je het snoep dat ze willen, dan leer je kleine weetjes over het snoep die verder niets met de game te maken hebben. Daarnaast vind je in elk uitgespeeld level een verdwaalde alien die naar zijn moederschip terug wil. Als beloning voor het ritje krijg je een schatkist met geld of een uniek kostuum zoals een kattenpak of Links groene tuniek.

Samen met het kostuum krijg je een nummer dat onderdeel is van een vijfcijferige code. De bedoeling is dat je het cijfer op de Miiverse deelt, waardoor de community elkaar aan outfits kan helpen. Met een volledige code garandeer je voor jezelf dat je een kostuum in dat level krijgt. Aangezien er maar een kleine kans is dat iemand een kostuum vindt, is het van belang dat iedereen elkaar helpt. Zo leren vooral jonge spelers dat het belangrijk is om te delen.

Chibi Robo vormt een uitstekende platformer voor jongere spelers, maar is dankzij de vele verborgen collectibles ook voor oudere spelers aantrekkelijk. De kleine frustraties in de game zijn te omzeilen en elk level heeft wel iets dat op positieve wijze de aandacht trekt. Chibi Robo: Zip Lash blijft tot aan het laatste baasgevecht verrassen.

Read this next