Eurogamer.nl

Fallout 4 - Companions tips

Al hun locaties, quests, Perks en romance.

In Fallout 4 kan het reizen door de Commonwealth een eenzame bedoening worden. Gelukkig zijn er dertien Fallout 4 companions die je mee kunt nemen op je excursies. Elke companion heeft een unieke perk en special skills die je op verschillende manieren helpen. Deze gids geeft je de locaties waar je de companions vindt, alsook de unieke vaardigheden die ze hebben.

Hoewel de meeste companions een waardevolle toevoeging aan je team zijn, lijkt het wel alsof andere juist alleen maar in de weg lopen. Denk goed na over welke companion je meeneemt en hoe ze jouw skills kunnen ondersteunen. Sommige companions worden beďnvloedt door de keuzes die je maakt in de game. Als ze een lage dunk van je hebben, kan het zijn dat ze niet met je mee willen. Je kunt ook een romance aangaan met een aantal companions.

Je moet de maximale affinity met een companion behalen voordat je gebruik kan maken van de unieke perk. In sommige gevallen moet je ook een speciale quest voltooien. Gebruik onze gids om het uiterste uit je companions te halen.

Cait

  • Locatie: Combat Zone
  • Quest: Benign Intervention
  • Perk: Trigger Rush

Cait is een pittige roodharige dame met een voorliefde voor pit-fighting. Haar chem-verslaving geeft haar een ongezouten houding, maar die kan omslaan nadat je haar side quest hebt voltooid. Ze is ook erg bedreven met een lockpick, wat erg handig is als je er zelf niet goed in bent. Cait geeft de perk Trigger Rush, waardoor je character sneller Action Points terugkrijgt als je onder 25% health zit.

Codsworth

  • Locatie: Sanctuary Hills
  • Quest: Geen
  • Perk: Robot Sympathy

Technisch gezien is Codsworth de eerste companion die je krijgt in de game. Nadat je hem door je huis ziet dwarrelen tijdens de start van de game, ontmoet je hem opnieuw wanneer je Vault 111 verlaat. Hij blijft nog altijd trouw aan je, zo lang je geen ongunstige beslissingen maakt in zijn bijzijn. Codsworth heeft de perk Robot Sympathy, die je Damage Resistance tegen Energy Weapons met +10 verhoogt.

Curie

  • Locatie: Vault 81
  • Quest: Emergent Behavior
  • Perk: Combat Medic

Na de nucleaire ramp is deze eigenzinnige laborante gauw ontpopt tot een onafhankelijke onderzoeker. Ze heeft grote kennis over wetenschap en medicijnen, net als de beruchte Marie Curie. Ze is geprogrammeerd om Frans te praten en heeft een indrukwekkende vlammenwerper als wapen.

Curie's Combat Medic perk laat je honderd extra hitpoints extra genezen als je minder dan 10% Health over hebt. Dit kan één keer per dag gebruikt worden. Curie is overigens de enige niet menselijke romance-optie, dus gedraag je een beetje als je met haar optrekt.

Paladin Danse

  • Locatie: Cambridge Police Station
  • Quest: Geen
  • Perk: Know Your Enemy

Paladin Danse heeft een passende naam voor zijn rol in de Brotherhood of Steel. Hij is een kundige tacticus en verzorgt uitmuntende ondersteuning tijdens gevechten. Als hij vindt dat je waardig bent, sponsort Paladin Danse je om in de Brotherhood of Steel te komen als je wilt. Zijn perk Know Your Enemy geeft je een 20% damage bonus tegen Synths, Feral Ghouls en Super Mutants. Als je verwacht deze vijanden tegen het lijf te lopen, neem dan absoluut Danse met je mee.

Dogmeat

  • Locatie: Red Rocket Truck Stop
  • Quest: Geen
  • Perk: Geen

Deze loyale companion vind je al vroeg in de game bij de Red Rocket Truck stop en wijkt niet van je zijde. Dogmeat mag dan wel geen unieke perk hebben, hij heeft wel wat nuttige skills waar je gebruik van kan maken. Als je met Dogmeat praat, kan je hem naar vijanden of items laten zoeken. Hij kan zelfs een kunstje! Je hoeft je trouwens geen zorgen te maken over hoe hij reageert op je keuzes, Dogmeat heeft gelijk al een maximale affinity met je.

Deacon

  • Locatie: Old North Church
  • Quest:
  • Perk: Cloak & Dagger

Deze geheimzinnige companion staat volledig in het teken van Stealth. Deacon is door The Railroad uitgezonden om je te bespioneren. Hier hoef je verder geen wrok over te koesteren, want hij gaat uiteindelijk liever met jou mee. Deacon blijft het liefste vermomd of verstopt in de schaduw. Zijn Cloak & Dagger skill verlengt de duur van Stealth Boy met 40%, alsook je Sneak Attack schade met 20%. Als je graagt rondsluipt is Deacon de companion bij uitstek.

Hancock

  • Locatie: Goodneighbor
  • Quest: Recruiting Hancock
  • Perk: Isodoped

Ghouls zijn verbannen uit Diamond City en gemigreerd naar Goodneighbor, waar Hancock de leiding heeft. Behandel hem met respect en je hebt er al snel een companion bij. Doe je dit niet, komt het je duur te staan. Zijn perk zorgt er voor dat je Critical Hit meter 20% sneller bijvult. Hiervoor moet je wel een Radiation level van boven de 250 hebben. Gecombineerd met de Ghoulish perk maakt dit een interessante tactiek.

MacCready

  • Locatie: The Third Rail (Goodneighbor)
  • Quest: Long Road Ahead
  • Perk: Killshot

Misschien ken je MacCready nog uit Fallout 3, waar hij de burgemeester van Little Lamplight was. Tien jaar later heeft Robert Joseph MacCready zich ontwikkelt als een ware scherpschutter en is hij op zoek naar een geneesmiddel voor een onbekende ziekte. Tijdens combat blijft hij op een afstandje om te snipen, zolang jij blijft aanwijzen waar de vijand zich bevind. MacCready's perk Killshot verhoogt de V.A.T.S. Headshot Accuracy met 20%.

Piper

  • Locatie: Diamond City
  • Quest: Story of the Century
  • Perk: Gift of Gab

Je ontmoet Piper vlak nadat ze uit Diamond City is geknikkerd. Dankzij haar fluwelen tong komt ze al gauw weer terug de stad in, door te doen alsof jij een reizende handelaar bent. Piper's Gift of Gab perk geeft je dubbele XP bij het voltooien van Speech challenges en het vinden van nieuwe locaties. Dit maakt haar erg waardevol tijdens onderzoekstochtjes. Neem haar mee als je door een onbekende omgeving moet reizen, zodat je sneller levelt.

Preston Garvey

  • Locatie: Museum of Freedom
  • Quest: Geen
  • Perk: United We Stand

Preston Garvey is een van de leiders van de Minutemen en is altijd op zoek naar nieuwe rekruten. Zodra je Preston en z'n team helpt met hun probleem bij de Museum of Freedom, komen ze in Sanctuary wonen. Vanuit deze uitvalsbasis geeft hij advies over het bouwen van extra nederzettingen in de Commonwealth. De United We Stand perk verhoogt zowel Damage als Damage Resistance met 20% als je door drie of meer vijanden wordt aangevallen. Neem Preston dus mee als je tegen grote groepen moet vechten.

Strong

  • Locatie: Trinity Tower
  • Quest: Geen
  • Perk: Berserk

Strong is de belichaming van de uitdrukking 'Ruwe bolster, blanke pit'. Hij is namelijk een Super Mutant met een voorliefde voor William Shakespeare. Hij zit opgesloten in een cel in Trinity Tower en is op zoek naar de "melk der menselijke goedheid". Dit betekent overigens niet dat hij niet van zich af kan slaan. Strong doet zijn naam eer aan en weet om te gaan met reusachtige wapens, zoals de Missile Launcher. Zijn perk geeft je een 20% Damage Increase met Melee wapens als je health onder de 25% zakt. Hou je dus van hand-to-hand combat, dan is Strong je man.

Nick Valentine

  • Locatie: Vault 114 (Park Street Station)
  • Quest: Long Time Coming
  • Perk: Close to Metal

Deze film-noir geďnspireerde detective runt zijn eigen bureau in Diamond City. Nick is een kundige hacker die altijd zijn trouwe vuurwapen bij zich draagt. Zijn Close to Metal perk geeft je een 50% terminal cooldown bonus wanneer je hackt en geeft je een extra kans om een wachtwoord te raden. Als je het lastig vindt om het Fallout 4 hacken onder de knie te krijgen, neem dan eens deze Synth met je mee. Hij kan je kansen significant verbeteren tijdens het hacken.

X6-88

  • Locatie: The Institute
  • Quest: Geen
  • Perk: Shield Harmonics

De X6-88 Synth is een geavanceerde robot, gespecialiseerd in gevechten. Hij is tevens een Institute Courser. Hij is in staat om vijanden van ver te spotten en ze onschadelijk te maken met zijn high-tech energy weapons. De perk Shield Harmonics verhoogt je Energy Resistance met 20 punten, waardoor je beschermt bent van de aanvallen van de meer geavanceerdere robots. Als je tegen een hoop robots moet vechten neem je absoluut X6-88 met je mee.

Algemene Companion tips

10 cultgames die niemand kocht Parels voor de zwijnen. 10 cultgames die niemand kocht

Companions die hun eigen wapen met zich meedragen komen nooit zonder kogels te zitten, zolang je ze dit wapen niet afneemt. Om te voorkomen dat je je moet bekommeren om de munitie van je metgezel, laat je ze dus altijd hun eigen wapen bij zich dragen.

Companions helpen je ook met het dragen van items. Als je van wat zware spullen af moet, praat je met je companion om de items naar hun inventory over te dragen. Ze pakken echter zelf ook spullen op, dus kunenn ook overbeladen raken. Neem af en toe een kijkje in hun inventory om ongewenste spullen weg te gooien.

- Lees ook onze Fallout 4 tips en Fallout 4 walkthrough.

ADVERTENTIE

Reacties

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.