Destiny: The Taken King review

De koning te rijk.

Eurogamer.nl - Essentieel badge
The Taken King biedt een verbluffende hoeveelheid aan inhoud en zorgt ervoor dat Destiny eindelijk zijn potentieel inlost.

Bungie is terug. De studio kon na de release van Destiny vorig jaar op veel kritiek rekenen, maar met The Taken King biedt het een antwoord. Dit is niet zomaar een uitbreiding. Het is als het ware een transformatie en een terugkeer naar de Bungie die de plotrijke Halo-reeks op de wereld losliet. De studio wil de pijnpunten van de oorspronkelijke Destiny aanpakken en verbeteren, waaronder het verhaal.

Personages die je eerder enkel ontmoette als winkeliers in de Tower worden nu tot personages met diepgang verheven. Ze praten met elkaar en met je Guardian, tijdens cutscenes en tijdens het spelen zelf. Het verloop van de strijd tegen Oryx is daardoor logischer en de game doet zijn best om je te allen tijde op de hoogte te houden van waarmee je bezig bent. Je kunt ook bepaalde objecten in de wereld scannen, waarna je door Nolan North ingesproken Ghost je wat meer inzicht in de wereld van Destiny geeft.

Cover image for YouTube videoOfficial Destiny: The Taken King Cinematic Trailer

Destiny-veteranen herinneren zich Crota nog, de Hive-godheid die diep in het hart van de maan sluimerde. In de basisgame maak je kennis met zijn dienaren. In Destiny's eerste uitbreiding The Dark Below dring je zijn wereld binnen om de goddelijke prins een koekje van eigen zwaard te geven. De dood van de Hive-prins gaat echter niet onopgemerkt voorbij. Crota's vader Oryx voelt het sterven van zijn zoon en stuurt zijn kolossale schip ons zonnestelsel binnen.

De gebeurtenissen in The Taken King zijn trouwens niet enkel een vervolg op de korte verhaallijn in The Dark Below. Nadat je het hoofdverhaal hebt uitgespeeld, krijg je er een hoop nieuwe quests bij − zoveel dat het in het begin zelfs wat overweldigend is. Sommige van die quests vervolgen de strijd tegen de Oryx en zijn Taken, maar Bungie bouwt ook verder op andere aspecten van het Destiny-universum. Zo ga je opnieuw het House of Wolves te lijf en stap je weer even de Vault of Glass binnen, de locatie van Destiny's eerste Raid.

Bungie maakt slim gebruik van oude locaties om het verhaal opnieuw te vertellen. Naast de Vault of Glass-missie trek je ook even naar de locatie van Crota's End, de raid uit Destiny's eerste uitbreiding. Daarnaast heeft de uitbreiding ook nieuwe locaties, waarvan de grootste de Dreadnaught van Oryx is. Het Hive-schip is niet alleen de setting van een heleboel verhaalmissies, maar ook een nieuwe Patrol-locatie. De duistere sfeer en de vele geheimen die Bungie verstopt heeft, staan mooi met de planeten uit de basisgame in contrast, die vaak nogal steriel en leeg waren.

Ook die plaatsen krijgen in The Taken King nieuw leven. Je vindt er nieuwe Patrol-missies en af en toe wordt je regio door Taken overspoeld, de soldaten van Oryx. Dat zijn soldaten van de Hive, Cabal, Fallen en Vex, maar vervormd om Oryx te dienen. Ze functioneren ook anders: zo moet je bij Cabal Phalanxes enkel oppassen dat je geen klap van hun zware schild krijgt, maar Taken Phalanxes kunnen je met hun forcefield Jedi-gewijs door het slagveld katapulteren. Alle Taken hebben een nieuwe functie. Hierdoor krijgt het reeds gevarieerde strijdgewoel in Destiny een frisse wind.

Je Guardian heeft tevens nieuwe speeltjes om zijn nieuwe vijanden mee te lijf te gaan. Iedere klasse heeft een nieuwe subklasse en ze zijn alle drie een verademing. Titans gooien met brandende hamers, Warlocks schieten elektriciteit uit hun handen en Hunters pinnen vijanden met een Void-boog vast. Deze drie toevoegingen geven je meer keuzes om Destiny te spelen op de manier die je zelf wilt.

Vanaf het begin van het verhaal ontdek je stukken Rare en zelfs Common uitrusting die je een hogere Light-score geven dan het harnas en de wapens die je in Jaar 1 verzameld hebt. Die Light-score is belangrijk voor de nieuwe endgame in The Taken King, want met een te lage score kun je bepaalde activiteiten niet beginnen. Het systeem werkt veel beter dan waar Destiny-spelers vorig jaar hun hoofd tegen beukten. Door de constante stroom van loot blijf je maar groeien. Het is nog altijd op geluk gebaseerd, maar in een veel mindere mate dan een jaar geleden het geval was.

Een groot aantal nieuwe Exotic-wapens zijn niet meer van willekeurige drops afhankelijk, maar worden als quest-beloningen gegeven. Dat maakt komaf met het elitisme dat in Destiny's eerste jaar de kop opstak, wanneer het droppen van een bepaald wapen puur op geluk gebaseerd was. Oude Exotics en Legendaries tellen daarbij helemaal niet meer mee. Sommige Exotics kun je wel upgraden, maar het gebrek aan enkele klassiekers zoals de iconische Gjallarhorn-rocket launcher is dan toch weer een gemis.

De ultieme finale van de endgame in The Taken King is zoals vanouds de Raid. Nadat zo'n activiteit in de laatste uitbreiding ontbrak, heeft Bungie hard gewerkt om King's Fall extra speciaal te maken. Daar is de studio ook grandioos in geslaagd. De puzzels zijn spectaculair, zoals wanneer je boven een kolkende leegte van Hive-schip naar Hive-schip moet springen. De boss-gevechten vergen meer strategie en coördinatie dan je bij een first-person shooter gewend bent, want met gewoon mikken en schieten kom je er niet. Een onervaren raid-team kan twee uur aan een stuk uitgeroeid worden door de Warpriest voor het de strategie begrijpt. Dan is slechts de eerste baas van vier uitgeroeid. De tijd en coördinatie die je nodig hebt voor een raid zie je in geen enkele andere shooter. King's Fall bewijst dat nog maar eens.

De game mist wel nog altijd een in-game manier om teamgenoten voor raids te zoeken, waardoor je nog altijd externe manieren als online forums moet gebruiken om af te spreken. Dat schrikt veel spelers nog altijd af. Bungie moet hier dringend werk van maken, want iedere Destiny-speler moet een raid eens hebben meegemaakt om de game op zijn best te ervaren.

De inhoud die Destiny: The Taken King biedt is verbluffend. Je bent weken bezig met de juiste gear vergaren, het vervolledigen van quests en het voorbereiden op de raid. Dit is ook het moment voor nieuwe spelers om aan boord te stappen, want voor de prijs van een 'gewone' game krijg je nu heel Destiny en zijn drie uitbreidingen.

Bungie vandaag is een andere studio dan de Bungie die de Halo-reeks ontwikkelde en groot maakte. Maar met The Taken King bewijst de studio wel degelijk nog altijd te luisteren naar zijn fans. Belangrijker nog, de ontwikkelaars bewijzen dat ze nog altijd first-person shooters kunnen maken zoals niemand anders dat kan. De koning is dood. Lang leve de koning.

Destiny: The Taken King is nu beschikbaar voor de PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360 en Xbox One.

Destiny

PS4, Xbox One, PS3, Xbox 360, PC