Eurogamer.nl

Overwatch: Blizzard heeft het shooter genre in zijn vizier

Knallen in een futuristische omgeving.

Groene orcs, snelle zerglings en krachtige Nephalem. Drie karakteristieke rassen uit Blizzards digitale bibliotheek. Na meerdere sequels in de vorm van Starcraft 2, Diablo 3 en onverwachte uitstapjes zoals Hearthstone: Heroes of Warcraft beseft de ontwikkelaar dat er iets nieuws moet komen. Na zestien jaar komt Blizzard met een geheel nieuwe IP in een first-person shooter-jasje, genaamd Overwatch.

Een opmerkelijke keuze, aangezien Blizzard weinig tot geen ervaring met het genre heeft. Eén ding is zeker: de ontwikkelaars hebben een voorliefde voor arena-shooters zoals Quake en Unreal Tournament. Gecombineerd met een passie voor het creëren van uiteenlopende personages lijkt dat een match made in heaven. Blizzard kiest namelijk niet voor een traditionele opzet.

In Overwatch heb je de keuze uit verscheidene personages met ieder unieke vaardigheden. Deze zestien karakters zijn vervolgens weer onderverdeeld in vier verschillende rollen: tank, offense, defense en support. De tank richt zich op het incasseren van schade en vecht voornamelijk op de frontlinie, terwijl de offensieve personages zoveel mogelijk schade proberen uit te delen. De defensieve karakters zorgen door middel van technische snufjes zoals turrets en boobytraps voor een sterke achterlinie. De ondersteunende karakters zorgen met hun krachten dat teamgenoten langer blijven leven.

Met een offensief personage zoals Reaper beschik je over twee shotguns en twee vaardigheden die je bewegingsvrijheid vergroten. Shadow Step zorgt er namelijk voor dat je kunt teleporteren, en Wraith Form geeft je tijdelijke onsterfelijkheid en laat je eveneens door vijanden heen lopen. Goed gemikte projectielen zorgen ervoor dat de meter voor je ultieme vaardigheid wordt aangevuld. Zodra die vol is, kun je een wervelwind aan kogels op de vijanden loslaten.

Aan de andere kant van het spectrum heb je als de gigantische tank Reinhardt een hamer en verdedigende vaardigheden. Mits een goede timing bescherm je je hele team met een schermvullend schild dat binnenkomende projectielen afweert. Eveneens kun je vijanden vastpinnen. Met zijn ultieme vaardigheid creëer je een schokgolf door met je hamer op de grond te slaan. Afhankelijk van je speelstijl lijk je dus genoeg keuze te hebben binnen het gevarieerde rooster.

Tijdens de hands-on demo op Gamescom valt gelijk op hoe instinctief het bewegen en schieten in Overwatch zijn. De zes-tegen-zes-potjes zijn snel en chaotisch, waardoor je vooral op je snelle reflexen moet vertrouwen. Dat komt zowel door het leveldesign als de vaardigheden van de personages. De zes speelbare maps zijn zo ontworpen dat je ruimtes op meerdere manieren kunt binnendringen. Via verhoogde plateaus, hangende bruggen en daken manoeuvreer je je op verticale wijze door de arena's.

-screen-lucio

Vooralsnog zijn er twee modi bekendgemaakt: Payload en Point Capture. In beide gevallen heb je een aanvallend en een verdedigend team. In Payload is het de bedoeling dat het aanvallende team zijn lading naar het einddoel brengt, terwijl de verdedigers dit met man en macht moeten voorkomen. Point Capture richt zich op het eeuwenoude concept landjepik. Het verdedigende team moet een stuk grond in handen houden, terwijl de aanvallers het gebied proberen te veroveren. Twee modi zijn echter te karig voor een first-person shooter, dus Blizzard zou er goed aan doen om klassiekers als Team Deathmatch en Capture the Flag aan de game toe te voegen.

De 10 bizarste Japanse games ooit Daten met duiven, een menselijke vis en vliegende bodybuilders. De 10 bizarste Japanse games ooit

Het is alleen nog afwachten in welke vorm de studio zijn geld wil terugverdienen, want vooralsnog is er geen verdienmodel bekendgemaakt. Afgaande op ervaringen met Hearthstone en Heroes of the Storm kun je er bijna je geld op inzetten dat je personages met in-game valuta of met euro's moet kopen. Maar er staat nog niks in steen gebeiteld, dus het kan nog alle kanten op.

In de tussentijd lijkt het er vooral op dat alle aandacht uitgaat naar de ontwikkeling van de personages en het op elkaar afstellen van elkaars vaardigheden. Of de game free-to-play is of dat je Overwatch straks in de winkel moet kopen, is nog niet zeker. Blizzard heeft een interessant product in handen, dat qua gameplay nu al solide aanvoelt. Er is dan ook stille hoop dat de ontwikkelaar meer uit de doeken doet tijdens BlizzCon 2015 in november, aangezien de bčta dit jaar nog plaatsvindt.

Nog meer over Overwatch weten? Lees dan snel al onze Overwatch tips met onder meer een gids voor alle Heroes, maps en gamemodes.

ADVERTENTIE

Reacties

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.