Just Cause 3 is een explosieve speeltuin

Hands-on preview vanaf Gamescom.

Chaos en verwoesting is het visitekaartje van Avalanche Studios' Just Cause 3. Als explosief spektakel een roerige figurant is in open wereld games als Grand Theft Auto V, dan speelt het in de Just Cause-serie de hoofdrol. Je stelt jezelf dan ook niet de vraag wanneer je iets tot ontploffing brengt, maar wel op welke creatieve wijze je dat doet.

Het is dan ook niet vreemd dat de demo op Gamescom compleet in dienst staat van totale vernieling. Met oneindige munitie voor een raketwerper wordt protagonist Rico Rodriguez losgelaten op een vijandelijke basis. De inwoners van het mediterraanse eiland Medici worden tijdens hun middagdutje dan ook direct bruut verstoord. De zilte zeelucht van het tropische paradijs mengt zich met een geur van benzine en buskruit.

Elektriciteitsinstallaties komen met een hoop kabaal en vonken tot ontploffing en complete satelliettorens zakken als een kaartenhuis in elkaar onder de bombarie van meerdere raketinslagen. De gevolgen van het geweld dat Rico op zijn omgeving loslaat, wordt tot in detail in beeld gebracht. Hoe delen van een toren langzaamaan onder hun eigen gewicht bezwijken en uiteindelijk vrijwel de hele installatie naar beneden halen, is dan ook een spektakel om te aanschouwen.

Je gebruikt niet enkel je raketwerper om de omgeving in een smeulende laag as te veranderen. Rico bestuurt net zo goed een jeep, tank of zelfs een helikopter om het eiland tot zijn explosieve speeltuin om te toveren. Je voelt je dan ook een beetje als een kind in een snoepwinkel. Bombardeer gebouwen met een tank of spring op het laatste moment uit een helikopter zodat deze op een elektriciteitscentrale crasht.

Als een acteur met een regisseurspet bepaal je niet alleen hoe situaties zich uitspelen, maar voer je ze ook zelf uit. Waar een hoop games je de opdracht geven om bijvoorbeeld een gebouw op te blazen, daar neem je in Just Cause 3 even de tijd om te plannen. Je zet je opties op een rij en kiest dan voor het grootste spektakel. De ontwikkelaar zet zo sterk in op totale vrijheid die met totale creativiteit gepaard gaat.

Dit uit zich prominent in Rico's grappling hook die terugkeert uit Just Cause 2. Je kunt daarmee niet alleen jezelf van gebouw naar gebouw trekken, maar gebruikt het ook als ankerpunt om verschillende objecten met elkaar te verbinden. En die objecten kunnen alles zijn. Bind een persoon vast aan een aankomende auto, verbind helicopters aan elkaar en laat ze op elkaar invliegen, of gebruikt het hoofd van het standbeeld van de dictator van het eiland Medici als sloopkogel.

Was het eerst enkel mogelijk om maar een enkele lijn te spannen met Rico's grappling hook, nu kun je meerdere objecten met elkaar verbinden. Dit lijkt in eerste instantie geen grote vooruitgang, maar het biedt wel een hoop nieuwe opties. Het wordt namelijk interessant als je een helikopter met een auto verbindt en daar vervolgens nog een helicopter aan bevestigt. Of je spant meerdere lijnen tussen twee objecten om de trekkracht te vergroten. Je katapulteert zo bijvoorbeeld een voertuig tegen een gebouw.

Het is ook een uitstekende manier om jezelf snel van locatie naar locatie te verplaatsen. In combinatie met Rico's parachute kun je voortdurend in de lucht blijven door met de grappling hook snelheid op te bouwen. Door de nieuwe toevoeging van de wingsuit is de mobiliteit helemaal sterk toegenomen. Je vliegt als een soort Superman door tunnels en over autowegen en gebruikt dezelfde grijphaak om in de lucht te blijven. Het lijkt een lastig trucje dat je niet snel onder de knie krijgt. Het vergt een perfecte timing en een goed gevoel voor de zwaartekrachtregels in de game.

Just Cause 3 wordt sensatie zonder gêne. Avalanche Studios weet wat liefhebbers van de serie verwachten en draait de knop naar elf. Het is een open wereld waar je compleet vrij wordt gelaten om elke situatie naar je hand te zetten. Nu moet er alleen nog bewezen worden dat dit oppervlakkige geweld een hele game lang de aandacht kan vasthouden.

Just Cause 3 komt op 1 december 2015 uit voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Just Cause 3

PS4, Xbox One, PC