Games of Thrones - Episode 5: Nest of Vipers review

Teleurstellend en voorspelbaar.

Nest of Vipers geeft nieuwe inzichten, maar wordt overschaduwd door voorspelbaarheid en dwalende plotelementen.

Let op! Deze review bevat spoilers uit de vorige aflevering. Het wordt je dan ook afgeraden om verder te lezen als je die aflevering nog niet hebt gespeeld.

Nu Game of Thrones naar de finale toewerkt, zit er eindelijk weer schot in de zaak. Verhaallijnen komen bloederig ten einde en werken naar een zinderende cliffhanger toe. Met het oog op de vorige twee afleveringen die voornamelijk bekend terrein betraden, is het goed om te zien dat Nest of Vipers wat nieuwe inzichten biedt. De game brengt echter wederom weer de nodige problemen met zich mee.

Die uiten zich prominent in de vertolking van Ramsey Snow. Hij is zowel in de serie als in de game een personage dat zich niet makkelijk laat lezen. Wreed en onvoorspelbaar, wat hem een gevaarlijke tegenstander maakt. Telltale Games gebruikt hem echter als een soort jokerkaart om al je gemaakte keuzes weer naar een status quo te brengen.

Cover image for YouTube videoGame of Thrones: A Telltale Games Series - Episode 5: 'A Nest of Vipers' Trailer

Zo leken in de vorige aflevering de goden Rodrik Forrester goed gezind te zijn toen hij steun kreeg van House Glenmore. Gryff Whitehill werd in de gevangenis opgesloten en was een waarborg in de onderhandelingen met House Whitehill om Ryon Forrester weer veilig thuis te krijgen. Niets bleek minder waar. Zonder verdere uitleg heeft Ramsey een eind gemaakt aan je plannen. Het zorgt er niet alleen voor dat alles wat je in de vorige afleveringen hebt gedaan nutteloos is gemaakt, maar geeft ook aan dat je eigenlijk geen eigen inbreng hebt.

Mira Forrester's ondernemingen in King's Landing zijn na al die tijd nog steeds vruchteloos. Was ze eerst nog verantwoordelijk voor interessante wendingen in het verhaal, is daar momenteel niks meer van te bekennen. Ze is een bindmiddel om bekende acteurs uit de serie in de game te verwerken en zwerft zelf verder doelloos rond in het plot. Haar scènes met Tyrion en Cersei Lannister maken zeker indruk, maar dit komt voornamelijk door de uitstekende acteerprestaties van Peter Dinklage en Lena Headey. Het is dan ook lastig voor te stellen dat haar verhaallijn een bevredigend einde krijgt.

Als de ontknoping van het plot rondom de spion in House Forrester een indicatie is voor hoe de studio de verschillende verhaallijnen ten einde brengt, dan is het toekomstbeeld ook niet positief. Het is niet alleen ontzettend voorspelbaar, maar het motief van de dader heeft ook weinig om het lijf. Al zijn argumenten lijken eerder tegen hem te spreken, dan zijn motivatie te onderstrepen. Zo eindigt het zoveelste plotelement in een teleurstelling.

De aflevering verschuift de focus dit keer meer naar Asher Forrester en Gared Tuttle en dat was de juiste keuze. Waar Rodrik en Mira steeds in dezelfde rondjes blijven lopen, daar boeken Asher en Tuttle daadwerkelijk vooruitgang. Hoewel onderbroken door diverse quick-time events, zorgen hun scènes voor interessante situaties. De anarchie die is uitgebroken in Essos door het verdwijnen van de slavenmeesters en het koude onbekende aan de andere zijde van de Muur. Hier maakt Game of Thrones weer even indruk. Het is alleen niet genoeg om de complete aflevering te kunnen dragen.

Met nog maar één aflevering te gaan, geeft Game of Thrones weinig hoop op een positieve afloop. De rek is er al een tijdje uit en ook Nest of Vipers verandert hier weinig aan. De spaarzame hoogtepunten in het verhaal worden uiteindelijk compleet overschaduwd door problemen die met elke aflevering evidenter worden. Er is dan ook weinig hoop op een waardige finale.

Nest of Vipers is nu verkrijgbaar voor de pc, Mac, PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360, Xbox One, Android en iOS.

Game of Thrones (Telltale)

Android, iOS, PS4, Xbox One, PS3, Xbox 360, PC, Mac