Rare Replay review

Dertig jaar, dertig games.

Rare Replay is ondanks enkele schoonheidsfoutjes een liefdesbrief aan zowel oude als nieuwe fans van klassieke Rare-games.

Ontwikkelaar Rare heeft er al een lange geschiedenis opzitten. De maker van Conker, Banjo en Perfect Dark mag dit jaar dertig kaarsjes uitblazen. Om dat te vieren brengt het Britse bedrijf Rare Replay uit, een collectie van dertig games verspreid over meer dan dertig jaar. De verzameling is echter veel meer dan dat alleen.

Je ziet dat direct zodra je de game opstart en begroet wordt door een vrolijk musicaldeuntje, waarin alle Rare-personages meezingen. De hele collectie behoudt dat theaterthema, van de retro laadschermen tot het verdienen van stempels op je theaterticket. Met je ticket kan je making-of-video's, muziek en concept art vrijspelen. Voor de eerste keer krijg je daarbij zelf een kijkje achter de schermen bij enkele projecten die het daglicht nooit hebben gezien, zoals een opvolger voor Kameo: Elements of Power. Voor fans en gamers geïnteresseerd in het ontwikkelingsproces zijn deze video's erg interessant, al duurt het soms even voor je ze vrij kan spelen.

Van Atic Attac tot Viva Piñata, dertig games is een hele hoop. In de afgelopen jaren is er veel veranderd op technologisch vlak. We zijn van bombastisch grote televisieschermen naar platte LCD- en plasmascreens geëvolueerd. Bij de oudste games in Rare Replay kan je kiezen hoe je speelt: via een directe weergave of je scherm of in een CRT-modus die de old-school ervaring emuleert. Die laatste is wat wennen, maar zeker aangeraden wanneer je met heimwee terugdenkt aan de tijd toen een pintje nog goedkoop was. Standaard worden de games ook omringd door wat artwork om de lege zijkanten van je 16:9 scherm te vullen. Deze kunnen echter afleidend zijn en zijn dan ook gemakkelijk te verwijderen in het optiescherm.

Naast de CRT-modus krijgen de oudere games ook een nieuwe terugspoelfunctie. Heb je in Slalom kostbare seconden verloren omdat je een boom niet kon ontwijken? Of ben je bij het spelen van Battletoads verrast door een vijand die je in de rug heeft geraakt? Hou dan de linkertrekker ingedrukt en kijk toe hoe de game als een oude videocassette terugdraait. Het is een toevoeging die sommige games gemakkelijker maakt, maar dat maakt ze juist geschikt voor een nieuwe generatie. Dat je daarbij je game ook te allen tijden kan opslaan en herladen draagt daar ook aan bij..

Naast de klassieke game-ervaring biedt Rare Replay ook nog 'snapshots' aan. Dit zijn extra uitdagingen die je kan vervullen om stempels te verdienen op je ticket. De ontwikkelaar heeft hiervoor soms handig een oude game wat aangepast: zo kan je in de oude dungeon crawler Underwurlde als onsterfelijke superheld zoveel mogelijk schade veroorzaken of een onbeperkte versie van de laadscherm-minigame in Gunfright spelen. De ontwikkelaar voorziet zo de oudste games in de collectie van wat extra leven. Die liefde voor eigen creaties is doorheen het hele pakket zichtbaar, terwijl toch de originele games speelbaar blijven.

Naast de oldies staan er ook games uit het derde millennium op de schijf. Hier laat de collectie soms wat steken vallen. De ports van Nintendo 64-titels Conker's Bad Fur Day, Jet Force Gemini en Blast Corps lijden aan inconsistente framerates en ongemakkelijke controls. Jet Force Gemini is gemaakt voor een Nintendo 64-controller en de besturing met een Xbox One-controller verloopt daardoor wat stroef. De game krijgt via een patch een moderner controleschema, maar dit had eigenlijk al van meet af aan beschikbaar moeten zijn. Conker is speelbaar, maar heeft een geïnverteerde rechterjoystick die niet kan aangepast worden. Rare heeft ervoor gekozen om de oudere Nintendo 64-versie van de game over te zetten naar de Xbox One in plaats van de remake uit 2005, en dat pakt niet zo goed uit als gekund had.

De enige game voor de oorspronkelijke Xbox op deze collectie is Grabbed by the Ghoulies. Het is ook de enige game in de collectie die een opwaardering heeft gekregen naar 1080p en 60 fps in plaats van rechtstreeks overgezet te zijn geweest. Door die verjongingskuur is het veel speelbaarder anno 2015 dan sommige andere games in deze collectie. Dankzij de speelse grafische vormgeving van de game ziet deze er ook twaalf jaar na datum nog altijd fris uit.

Rare Replay maakt voor de Xbox 360-titels gebruik van de nieuwe backwards compatibiliteit op de Xbox One. Het is de eerste keer dat games zo beschikbaar zijn voor gamers die niet in het Xbox One previewprogramma zitten. De functie werkt goed, zeker nadat jarenlang beweerd werd dat dergelijke emulatie 'onmogelijk' zou zijn op de Xbox One. De games spelen allen gelijkaardig aan hoe ze dat op de Xbox 360 deden, met een resolutieboost naar 1080p. De cartoony visuele stijl die Rare maar al te graag hanteert zorgt ervoor dat de games er vaak veel nieuwer uitzien dan ze daadwerkelijk zijn. Dit valt vooral op bij Kameo en de Viva Piñata-games. Achievements die je in deze games ontgrendelt leveren je ook beloningen op in Rare Replay zelf.

Rare Replay is geen perfect pakket. Door copyrightredenen ontbreken sommige échte klassiekers, zoals GoldenEye. De performance van de aanwezige Nintendo 64-games laat af en toe te wensen over. De minpunten worden echter overschaduwd door de ijzersterke kwaliteit van titels als Perfect Dark, Banjo, Viva Piñata en Killer Instinct. De liefde die de ontwikkelaar in deze collectie heeft gestoken is daarnaast zichtbaar vanaf de eerste keer dat je op de 'A'-knop duwt.

Rare Replay is nu verkrijgbaar voor de Xbox One. Een overzicht van alle Rare Replay Games lees je hier.