Her Story review

Intrigerend verhaal.

Dankzij de atypische gameplay en het meeslepende verhaal is Her Story een intrigerende indiegame.

Simon Smith is verdwenen. Zijn echtgenote Hannah geeft dit bij de politie aan, waarna de inspecteurs haar meermaals ondervragen. Op basis daarvan is de opzet van Her Story simpel: je bedient de computer van een politiebureau waarin je videofragmenten zoekt. Die video's vormen de verzamelde ondervragingen van Hannah. Het zoeken doe je zoals op Google. Je voert zoektermen in en de video's met de relevante trefwoorden worden als resultaat weergegeven. Door vele korte fragmenten te bekijken, ontrafel je haar verhaal.

Onafhankelijk ontwikkelaar Sam Barlow plaatst je dus in een non-lineair detectiveverhaal. Als de interactieve onderzoeker ben jij zowel auteur als toeschouwer én personage. Je wilt niet alleen de feiten kennen, maar je grijpt ook in omdat je het verhaal op een chaotische manier reconstrueert. Hoe langer je speelt, hoe meer details vrijkomen en hoe meer jouw gevoel ten opzichte van Hannah en haar verhaal verandert.

Cover image for YouTube videoHer Story Trailer

Barlow zorgt in ieder geval voor onmiddellijke immersie in deze FMV-game. Her Story oogt namelijk zeer realistisch. Je computerscherm lijkt opeens echt uit 1994 te komen. Dit dankzij een filter die je overigens kunt uitzetten, mocht je dat effect storend vinden. Het realisme wordt verhoogd door het simpele maar gemakkelijk te hanteren computerprogramma dat op deze monitor draait. Daarnaast speelt actrice Viva Seifert met een geweldige naturel haar rol als verontruste echtgenote.

Maar het echte werk is de juiste video's vinden. Het programma geeft bij een zoekterm slechts de eerste vijf resultaten weer, waardoor je soms nog specifieker moet zoeken om een fragment rond een bepaald thema te vinden. Op die manier ben je toch een tijdje aan het puzzelen. De belangrijkste fragmenten sla je op in een 'user session' om later meteen opnieuw te bekijken. Je kunt ook je eigen trefwoorden toevoegen om een fragment gemakkelijk te vinden of kort te omschrijven.

Uiteindelijk draait alles om goed luisteren of meelezen met de ondertitels. Je denkt mogelijke scenario's uit, vindt verdere trefwoorden en verbindt alles met elkaar. Stilaan merk je dat je helemaal in haar verhaal meegezogen wordt en geïntrigeerd raakt. Na een tijd worden voor jezelf ook de grote lijnen duidelijk, en is het een kwestie van meer details te vinden. De game vertelt je trouwens niet met veel bombarie dat je gewonnen hebt. Op een heel subtiele manier herken je de belangrijkste fragmenten én weet je dat de game afloopt. Maar bovenal is haar verhaal pas compleet wanneer je dat zelf zo aanvoelt.

Met het systeem van trefwoorden begeeft Her Story zich wel een beetje op glad ijs. Het is namelijk perfect mogelijk dat je geheel toevallig de allerbelangrijkste clips reeds heel vroeg tegenkomt. Maar daarvoor heeft Sam Barlow bewust gekozen. Hij ergert zich aan andere games die je telkens weer de juiste kant opsturen. Op die manier geeft hij je de vrijheid om stapsgewijs de puzzel te leggen of heel vroeg belangrijke informatie te ontdekken en dan nog de achterliggende details in te vullen. In beide gevallen wil je zo veel mogelijk over Hannah te weten komen, en dat is uiteindelijk de bedoeling.

Nadat je al een tijd gespeeld hebt, raakt zeker je inspiratie op. Je hebt weliswaar ongeveer 75 procent van de database bekeken en je weet wat er met Hannah Smith en haar echtgenoot Simon gebeurd is, maar nog meer details vinden blijkt toch te moeilijk. Sowieso kun je Her Story niet opnieuw spelen. Voor afgerond 6 euro ben je er wel ruim vier uur zoet mee.

Enkele afwerkende toetsen zouden de game nog goeddoen. Het ordenen van clips in de 'user session' verloopt erg onhandig. Je verschuift geen fragmenten, maar wisselt er telkens twee van plaats. Daardoor verstoor je helemaal je chronologie. In de instellingen staat nog de optie om de 'sessiedata' te verwijderen. Dit verwijdert niet de fragmenten uit de 'user session', maar gewoonweg je hele voortgang. Vandaar werkt de optie vooral verwarrend.

Als Her Story nog een kleine update krijgt, is de game echt speelklaar. Maar door de atypische gameplay valt Her Story tussen de vele indiegames sowieso op. Daarnaast krijg je de vrijheid om het mysterie op een non-lineaire manier op te lossen. Het staat vast dat Barlow je een meeslepend verhaal in een realistisch kader biedt. Dankzij die aspecten is Her Story op z'n minst memorabel.

Her Story is nu beschikbaar voor de Mac, pc en voor iPad en iPhone.

Her Story

iOS, PC, Mac