Eurogamer.nl

Fallout 4 - Wat we tot dusver weten

UPDATE: Nieuwe informatie over Perks.

Op 10 november lanceert Fallout 4. Met dit nieuws heeft Bethesda tijdens de afgelopen E3 vriend en vijand verrast. De lange jaren van radiostilte na Fallout 3 en het door Obsidian Entertainment ontwikkelde Fallout: New Vegas zijn op 3 juni reeds met de Fallout 4 trailer doorbroken en de informatie die tijdens de E3 getoond is, heeft het hypevuur alleen maar aangewakkerd.

Het is nog even wachten tot de game lanceert, maar hier lees je alvast alle beschikbare informatie van het nieuwe deel in de reeks van post-nucleaire RPG's op een rijtje. We houden dit artikel up-to-date met nieuwe informatie.

Verhaal en setting

Voor het eerst in de geschiedenis van de Fallout-games vang je een glimps van de wereld voor de kernoorlog op. Fallout 4 begint immers net voor de atoombommen inslaan. Wanneer de alarmen loeien, ren je met je gezin naar de nabije Vault 111. Nog voor je de Vault binnengaat, ontploft vlakbij een atoombom. Wat er daarna precies gebeurt, is nog niet bekend: je overleeft wel de ontploffing en klimt 200 jaar later als enige overlevende uit Vault 111. Dat er met de term Sole Survivor naar je personage wordt verwezen, lijkt dan ook niet uit de lucht gegrepen.

Boston is erg kleurrijk. De zon schijnt en donzige wolken glijden door een staalblauwe hemel. Toch beslaat een deel van de spelwereld het gebied waar een atoombom is ingeslagen. Deze zogenaamde 'Glowing Sea' heeft net zoals Fallout 3 een 'vuile' tint.

Voor het eerst wordt ook een weersysteem ingevoerd. Het regent en bliksemt, en in de 'Glowing Sea' ontstaan stralingsstormen. Wanneer deze door de spelwereld razen, hullen ze de omgeving ook in een vuile tint. Ook hebben ze gevolgen voor je gezondheid: straling vermindert namelijk je maximale aantal levenspunten. Dit blijft duren tot je van de stralingsziekte af bent.

Van Sanctuary Hills, het vervallen dorpje waar je personage vermoedelijk woonde, over moeras, woestenij, industrieel gebied en de voorstad tot de hoge gebouwen van de binnenstad van Boston: Fallout 4 lijkt meer te bieden dan rotsen en dorre vlakten met daartussen de sporadische nederzetting. Dat personeel bij Bethesda zelfs na 400 uur nog niet alles gevonden heeft, wijst op de gigantische omvang van de game. Ondertussen is ook bekendgemaakt dat je de dorpen Quincy en Lexington kunt bezoeken.

Een belangrijk aspect van Fallout 4 is het tegen elkaar uitspelen van verschillende facties. Meer info is hier echter nog niet over bekend. Eens je het einde van het verhaal hebt bereikt, kun je gewoon verder spelen.

Nederzettingen bouwen

Voor het eerst in de geschiedenis van de Fallout-games bouw je je thuisbasis volledig zelf. Elk object in de spelwereld is naar basiscomponenten te herleiden. Als je genoeg componenten hebt verzameld, bouw je zelf op daartoe bestemde oppervlakken gebouwen. Deze groeien algauw uit tot nederzettingen die mensen van allerlei slag aantrekken. Zo krijg je toegang tot kooplieden die de beste uitrusting in de game verkopen. Als je meerdere nederzettingen hebt ingericht, kun je er Brahmin-karavanen tussen organiseren. Hoe dit echter werkt en wat het doel is, is nog niet bekend.

Je nederzettingen trekken ook ongewenste aandacht aan: zo nu en dan worden ze namelijk door Raiders en ander gespuis aangevallen. Om je dierbare bewoners en infrastructuur te beschermen, installeer je generators waaraan je lichten en wapens met stroomkabels bevestigt. Je neemt je vijanden onder vuur met met geautomatiseerde miniguns, vlammenwerpers, laservallen en een Howitzer.

Wapens en bepantsering

Met de basiscomponenten die je uit voorwerpen haalt, maak je ook onderdelen van wapens. Je bevestigt modificaties naar believen op je wapens in je inventaris. Een eenvoudig laser pistol wordt in een handomdraai een volautomatische laser rifle. Er zitten meer dan 50 basiswapens en meer dan 700 modificaties in de game.

10 cultgames die niemand kocht Parels voor de zwijnen. 10 cultgames die niemand kocht

Ook armor krijgt een soortgelijk behandeling. Fallout 4 bevat namelijk een 'layered armor system'. Hoe dit precies werkt, is nog niet duidelijk. Het lijkt erop dat je boven je gewone kledij bepantsering kunt dragen. Zo heeft de Sole Survivor aanvankelijk enkel een Vault 111-overall aan, terwijl hij er later een leren riem en schouderstuk over draagt. Het is nog niet bekend of je deze stukken bepantsering zelf kunt maken. Je Power Armor kun je wel aanpassen: zo installeer je verschillende onderdelen en modificaties, en voorzie je je pantser van een likje verf.

Character creation en interactie

De Sole Survivor kan zowel een man als een vrouw zijn. Het gezicht van je personage mag je dit keer 'boetseren'. Je gaat met de cursor over de neus, mond, kaken... en past deze naar believen aan. Je SPECIAL-statistieken kies je aan de hand van een lijst die je van een medewerker van Vault-Tec krijgt.

2

Het Perk-systeem is dit keer integraal met je SPECIAL-statistieken verbonden in plaats van met je level. SPECIAL is opgedeeld in Strength, Perception, Endurance, Charisma, Intelligence, Agility en Luck. Als een bepaalde SPECIAL-statistiek heel hoog is, heb je van bij het begin toegang tot geavanceerde Perks. Aan elke SPECIAL-statistiek zijn namelijk tien Perks verbonden. Hoe hoger je statistiek is, hoe meer Perks je kunt kiezen. Stel dat je acht Strength hebt, dan kun je wanneer je levelt uit acht van de tien Strength-Perks kiezen. Er staat geen limiet op het level, dus je kunt je personage naar hartenlust ontwikkelen. Daarbij is de snelheid waarin je in level stijgt toegenomen in vergelijking met Fallout 3.

Er zijn in totaal 70 basis-Perks waaruit je kunt kiezen. Veel Perks zijn nieuw, maar er komt ook een behoorlijk aantal uit de vorige Fallout-games terug. Tevens kunnen veel Perks geüpgraded worden. Zo is elke Perk met meerdere rangen uit te breiden. De Gungslinger Perk biedt bijvoorbeeld de optie om het bereik van pistolen te vergroten, de kans om vijanden te ontwapenen en onmiddellijk schoten te lossen die ledematen kreupel maken. Het vervangt tevens het Skill-systeem uit voorgaande delen. De Sneak-skill uit Fallout 3 is nu bijvoorbeeld een Perk met oudgedienden zoals Silent Running en Light Step als rangen.

Je kunt deze extra Perk-rangen pas bereiken als je level hoog genoeg is. De initiële Perk is van je SPECIAL-statistiek afhankelijk, maar de upgrades zijn onlosmakelijk met je level verbonden. Dit zorgt ervoor dat jouw investering in een SPECIAL-statistiek als wel de individuele Perk wordt beloond. Een goed voorbeeld hiervan is de Strong Back-Perk. Door deze Perk uit te breiden, wordt niet alleen de hoeveelheid die je kunt dragen verhoogd, maar in hogere rangen kun je zelfs rennen of fast travel gebruiken als je overladen bent. Als je alle upgrades meerekent, heb je wel 275 Perks waaruit je kunt kiezen. Alle Perks hebben bovendien een kleurrijke animatie, in de stijl van Fallout Shelter.

Boeken en magazines keren ook terug. Deze geven de Sole Survivor permanente dan wel tijdelijke upgrades. Er zijn meer dan 100 tijdschriften te vinden die een Perk upgraden of een Perk die geassocieerd wordt met het tijdschrift in rang verhogen.

In Fallout 4 heeft je personage voor het eerst een eigen stem. Het mannelijke personage wordt ingesproken door Brian T. Delaney. Hij verleende al eerder zijn stem aan verschillende games zoals Halo 4 en Call of Duty: Black Ops II, maar dit is zijn eerste grote rol. Het vrouwelijke personage wordt verzorgd door Courtenay Taylor. Zij is niet aan haar proefstuk toe: zo verleende ze haar stem aan Jack in de Mass Effect-games en in Fallout: New Vegas nam ze onder andere Gloria Van Graff voor haar rekening.

Ook het dialoogsysteem is op de schop genomen. Je kiest nu antwoorden uit een menu ŕ la Mass Effect, in plaats van door een lijst te scrollen. Alle dialogen zijn bovendien volledig dynamisch. Je voert ze in first- en third-person en onderbreekt ze door weg te stappen of je gesprekspartner in z'n gezicht te schieten.

Companions

Fallout 4 bevat weer een hele rist 'companions'. Voor het eerst geef je deze bevelen zonder dat je daarvoor eerst in een menu moet gaan. Deze bevelen zijn contextgevoelig: wijs je naar een moersleutel, dan kun je je companion het bevel geven deze te halen. Wijs je naar een vijand, dan kun je je companion bevelen deze aan te vallen. Je kunt ze ook bevelen een kamer te doorzoeken. Je companions zijn dit keer onsterfelijk. Ze verliezen wel het bewustzijn als ze teveel verwondingen oplopen, maar met een Stimpak breng je ze er weer bovenop.

Er zijn twaalf companions bevestigd. Naast Dogmeat en Codsworth kun je ook Preston Garvey en Piper op je zwerftochten meenemen. Je bent wel beperkt tot één companion. Kies je ervoor om zonder companion eropuit te trekken, dan krijg je een perk in de plaats. Bovendien kun je met alle menselijke companions een relatie beginnen, ongeacht het geslacht van de Sole Survivor.

garvey

Combat en beweging

Samen met experts van id Software en enkele ex-medewerkers van Bungie werkt Bethesda aan een actie-ervaring die de kwaliteit van moderne shooters moet evenaren. Fallout 4 beschikt over volwaardige 'iron sights'. Ook gooi je nu granaten en doe je męlee-aanvallen zonder dat je daarvoor eerst je wapen moet opbergen.

Het V.A.T.S.-systeem keert eveneens terug, zij het met kleine aanpassingen. Zo wordt de tijd niet meer volledig stopgezet, maar wel heel erg vertraagd. Het lijkt er bovendien op dat 'critical hits' niet meer willekeurig voorkomen, maar een bewuste keuze zijn. Onderaan het scherm vult zich namelijk een critical-balk op en eens deze vol is, kies je wanneer je de critical activeert.

Feral Ghouls zijn terug en ze zijn dynamischer dan ooit. Ze wurmen zich door alle mogelijke gaten en laten zich zelfs van een brug vallen om bij je te komen. Als de overmacht te groot is, kun je V.A.T.S. inschakelen om hun benen aan flarden te schieten. Ze vallen dan voorover en komen naar je toe gekropen, waardoor je even een adempauze krijgt.

De hacking- en lockpicking-minigames keren terug. Dit keer gaat het een stapje verder, want je kunt nu security robots hacken om ze tegen je vijanden te keren. Combineer dit met stealth en je hebt een effectieve en veilige manier om tegenstand uit te schakelen.

De Sole Survivor heeft tevens enkele nieuwe manieren ter beschikking om zich door de woestenij te verplaatsen. Met een rookgranaat roep je een Vertibird-helikopter op. Je Power Armor beschikt over een jetpack waarmee je een kort eindje vliegt. Ook kun je nu sprinten.

Releasedatum, special editions en DLC

De Fallout 4 releasedatum ligt op 10 november. Naast de gewone editie ligt dan ook de Fallout 4 Collector's Edition met Pip-Boy in de schappen. Gelijktijdig met de game lanceert een app voor Android en iOS zodat je mobiele apparaten de functie van de in-game Pip-Boy overnemen.

Wie zo lang niet kan wachten, kan nu reeds Fallout Shelter op iOS spelen. In Bruce' Fallout Shelter review lees je wat je van de game kunt verwachten. Een versie van voor Android is ondertussen ook beschikbaar. Een eerste personage uit Fallout 4, Preston Garvey, is aan Fallout Shelter toegevoegd.

Fallout 4 op Xbox One ondersteunt pc-mods, zo maakt Bethesda ook bekend. De ontwikkelaar hoopt hetzelfde met de PlayStation 4-versie te doen. Fallout 4 loopt op PlayStation 4 en Xbox One in 1080p aan 30 FPS. De pc-versie legt geen beperkingen op.

Tot slot krijg je op de Xbox One Fallout 3 gratis bij Fallout 4. Dit aanbod geldt echter enkel als pre-order bonus bij Fallout 4.

Lees ook onze Fallout 4 tips en Fallout 4 walkthrough.

1
ADVERTENTIE

Reacties (2)

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.