Galactic Civilizations 3 review

Sterrenstof tot nadenken.

Een soms steile leercurve en technische problemen bezoedelen een strategiegame wiens schaal en keuzevrijheid haast ongeëvenaard zijn.

Galactic Civilizations 3 probeert de immensiteit van het universum in een game te vangen. Want je staat er soms niet bij stil, maar de ruimte is groot. Onmetelijk, onmenselijk, onaards groot. De afstand tussen de aarde en de maan lijkt vanuit je achtertuin misschien klein, maar het kostte het Apollo-ruimteschip drie dagen om onze pokdalige satelliet te bereiken. Ons dichtstbijzijnde buurstelsel is Alpha Centauri, dat op een afstand van 4,37 lichtjaren van onze zon ligt. En dat is slechts één zonnestelsel in de melkweg, die op zijn beurt weer onderdeel is van een nog groter universum. Het doet je hoofd tollen.

Galactic Civilizations 3 draait net zoals zijn voorgangers uit 2003 en 2006 om het beurtelings veroveren van het heelal. Dit doel behaal je door de thuiswereld van je tegenstander op te blazen, maar ook door vriendschap te sluiten met alle buitenaardse rassen die zich in jouw hoek van het universum bevinden. Dit principe van meerdere wegen naar de overwinning is in alle games in de reeks aanwezig. Galactic Civilizations 3 betreedt in veel opzicht dan ook paden die al door zijn voorgangers zijn gebaand. Waar de nieuwste telg echter in uitblinkt, is het verbeelden van een conflict op een letterlijk galactische schaal.

Een belangrijk wapenfeit van Galactic Civilizations 3 is de grootte van de speelvelden. Een map van middelbare grootte in deze game is vergelijkbaar met de allergrootste maps in de meeste strategiegames. Bij de start heb je de optie om de grootte van het speelveld in te stellen, wat loopt van Tiny tot Insane. Het allergrootste speelveld is ook krankzinnig groot; zelfs als je zo ver mogelijk uitzoomt, heb je slechts zicht over een vierde van het totale speelveld. Dit bord kan vervolgens met 128 tegenstanders worden bevolkt, een adembenemende hoeveelheid opponenten.

De grootte gaat ook gepaard met een soms overrompelende complexiteit. Nieuwe spelers worden via een korte tutorial in de basisbeginselen van Galactic Civilizations wegwijs gemaakt, maar voor de fijne details ben je op het eigen vernuft aangewezen. Menu's in de game zitten vol met cijfertjes en verwijzingen die niet duidelijk aangeven welk doel ze dienen. De Galactic Civilizations-website heeft een eigen wiki die het een en ander uitlegt, maar een in-game encyclopedie met duidelijke aanwijzingen op het gebied van bijvoorbeeld de verschillende inkomstenbronnen ontbreekt.

Dat complexiteit niet per se een vloek hoeft te zijn, blijkt ook in Galactic Civilizations 3. Zo heb je de optie om een eigen buitenaards ras in elkaar te knutselen. Deze is uit te rusten met een breed scala aan karaktereigenschappen die voor elke beginnende galactische despoot tot voor- of nadeel kunnen dienen. Denk bijvoorbeeld aan een ras van tweekoppige wezens dat erg goed is in zowel oorlogvoering als diplomatieke relaties. De keuzevrijheid die je hebt bij het maken van speelbare rassen geeft Galactic Civilizations 3 een enorme herspeelbaarheid. Er is altijd wel een andere variatie op een thema te bedenken.

Dit bouwpakketprincipe uit zich op meerdere vlakken. Een van de beste aspecten van Galactic Civilizations 3 is namelijk de mogelijkheid om zelf ruimteschepen in elkaar te zetten. Van de kleinste jagers tot de grootste slagkruisters; allemaal zijn ze zelf te ontwerpen. De game maakt gebruik van een uitgebreid maar intuïtief systeem dat veel weg heeft van het bouwen met lego-steentjes. Zo klik je eenvoudig railguns, laserkannonnen of raketwerpers op je moederschip, dat overigens wel erg veel op de USS Enterprise NCC-1701-D lijkt. Maar mocht je liever een Millennium Falcon of Serenity als slagschip willen hebben, dan kan dat ook. De binnenkort beschikbare integratie met Steam Workshop maakt het mogelijk om je scheepsontwerpen met anderen delen.

Al die pracht en praal heeft ook een aantal nadelen. Zo heeft ontwikkelaar Stardock Galactic de game ontworpen om toekomstbestendig te zijn. Dit houdt in dat de game enkel speelbaar is op 64-bit-besturingssystemen. Grotere maps zorgen tevens geregeld voor crashes. Dit gebeurt soms bij het opstarten van een potje dat al enige tijd bezig is en soms als je je eigen beurt beëindigt. De wat karige video-opties bieden wat dat betreft weinig verlichting voor de wat oudere pc's.

Galactic Civilizations 3 is een zeer ambitieuze game. Stardock heeft geen complexiteit willen opofferen om zo de game toegankelijker te maken, met alle gevolgen van dien. De grote keuzevrijheid die je bij het verslaan van je tegenstanders hebt, het bouwen van je eigen buitenaardse rassen en het ontwerpen van je eigen ruimteschepen gaat vaak schuil achter een lastig doordringbaar net van cijfers en tech trees. Veel crashes tijdens het spelen van de game verbeteren de situatie allerminst. Er is veel te ontdekken in Galactic Civilizations 3, maar je hebt wel geduld en doorzettingsvermogen nodig om uiteindelijk de sterren te bereiken.

Galactic Civilizations 3 is sinds 14 mei beschikbaar voor de pc.