Puzzle & Dragons Z + Puzzle & Dragons: Super Mario Bros. Edition

De draak en de loodgieter.

Eurogamer.nl - Afblijven badge
Puzzle & Dragons: Super Mario Bros. Edition redt het pakket, maar dan nog is het prijskaartje veel te hoog.

Waar denk je aan als je het woord 'draak' hoort? Epische gevechten waarin ridders en magiërs het tegen torenhoge monsters opnemen? Verkoolde resten die aan de allesverzengende hitte van het monsterlijke vuur herinneren? Berg die fantasieën maar op, want in Puzzle & Dragons Z + Puzzle & Dragons: Super Mario Bros. Edition is daarvan niks terug te vinden. In plaats van zwaarden en toverspreuken heb je vingervlugheid en een opmerkzaam oog nodig. Je verslaat draken namelijk met puzzels.

De Puzzle & Dragons-reeks is een twist op het zogenaamde match 3-genre. Dit zijn games waarin je combinaties van drie dezelfde blokjes maakt zodat ze verdwijnen. Denk aan Bejeweled of Candy Crush Saga. De Japanse ontwikkelaar GungHo Online Entertainment ziet het potentieel van het genre en lanceert in 2012 de eerste Puzzle & Dragons voor Android en iOS. De game is in Japan meteen een schot in de roos. Met Puzzle & Dragons Z + Puzzle & Dragons: Super Mario Bros. Edition wil de ontwikkelaar ook de Westerse markt aanboren.

In Puzzle & Dragons Z vecht je tegen draken en andere monsters die tot één van de vijf elementen behoren. Verslagen vijanden laten soms eieren achter die je na het uitbroeden aan je team toevoegt. En je monsters evolueren met behulp van bepaalde voorwerpen. Klinkt het je al bekend in de oren? Juist, dit lijkt heel erg op Pokémon.

De vergelijking houdt echter al snel op. GungHo Online Entertainment probeert met Puzzle & Dragons Z bepaalde aspecten van Game Freaks paradepaardje te na te bootsen, maar gaat behoorlijk de mist in. De monsters in Puzzle & Dragons Z missen namelijk het unieke aspect van Pikachu en consorten. De gevechten spelen zich in een first-person-perspectief af, waardoor je je monsters niet te zien krijgt. De gewone aanvallen zijn generische animaties en bij de speciale aanvallen krijg je telkens hetzelfde plaatje te zien. Hierdoor worden je monsters heel inwisselbaar en heb je nergens de motivatie om ze allemaal te verzamelen.

Wanneer de verzamelzucht wegvalt, verdwijnt ook de drijfveer om Puzzles & Dragons Z te spelen. Een goede match 3-game berust namelijk op een zekere motivatie waardoor je voortdurend naar de game teruggrijpt. Candy Crush Saga pakt dit op een slimme manier aan door spelers tussen samenwerking en rivaliteit te balanceren. Je vrienden levens geven en hun score overtreffen gaan hand in hand. Ook het recentelijk gelanceerde Ironcast laat je telkens weer terugkeren, omdat het het match 3-genre met een roguelike combineert.

Bovendien kenmerken match 3-games zich door snelle en eenvoudige gameplay. Je speelt zulke games dan ook veelal in kleine, krachtige dosissen. Puzzle & Dragons Z gaat hier in de fout door te omslachtig te zijn. Zo moet je je een uur door krampachtige en kinderlijk geschreven dialogen worstelen voordat je überhaupt kunt spelen. Denk echter niet dat je er daarna vanaf bent. Telkens als je een kerker hebt doorlopen, word je naar de militaire academie geteleporteerd waar een hoge pief je alweer met je overwinning feliciteert en alweer zegt dat die boosaardige groepering toch echt wel heel erg stoute dingen doet. Bovendien moet je voor het uitbroeden van je eieren en evolueren van je monsters ook telkens naar de academie terug , en is het evolueren een overbodige minigame. Het hindert vlotte gameplay in een genre dat daar net zo sterk op berust.

Aangezien Puzzle & Dragons Z zo'n draak van een game is, zou je van die andere game in het pakket niet te veel verwachten. Het tegendeel is echter waar. Puzzle & Dragons: Super Mario Bros. Edition is een plezier om te spelen. Charmante slechteriken uit het Mario-universum passeren de revue en je gebruikt ze om je rangen aan te sterken. Nieuwe 'baddies' krijg je meteen na een kerker en je evolueert ze simpelweg vanuit een eenvoudig bereikbaar menu, waardoor het tempo van de game niet onderbroken wordt. En je keert voortdurend naar de game terug omdat je wilt weten welk personage je als volgende vrijspeelt en hoe je baddie zus of zo evolueert. Aimabele figuren, snelle gameplay en vooral een goeie drijfveer; Puzzle & Dragons: Super Mario Bros. Edition overtreft Puzzle & Dragons Z op alle fronten.

Nu Nintendo smartphonegames gaat maken, was Puzzle & Dragons: Super Mario Bros. Edition een goede eerste game voor Android en iOS geweest. Nu moet je de game echter verplicht in een pakket met Puzzle & Dragons Z kopen, voor de prijs van een volwaardige Nintendo 3DS game. Met goedkopere en zelfs gratis alternatieven in het achterhoofd, is dit product daardoor de aanschaf niet waard.

Puzzle & Dragons Z + Puzzle & Dragons: Super Mario Bros. Edition is nu voor Nintendo 3DS verkrijgbaar.