Karmaflow: The Rock Opera Videogame review

Karmaflauw.

Een volwaardige rockopera die tegengewerkt wordt door het keurslijf van een matige en onafgewerkte game.

Een rockopera is een muziekwerk waarvan de afzonderlijke delen samen een verhaal vertellen. Een genre dat dankzij vaandeldragers zoals Pink Floyd, The Who en Genesis erg populair was in de jaren zeventig, maar de laatste jaren vooral naar de underground is verdwenen. Componist Ivo van Dijk speelt echter al jaren met het idee om zijn liefde voor de dramatische rockmuziek met zijn passie voor games te combineren. Deze visie leidde tot de ontwikkeling van Karmaflow: The Rock Opera Videogame; een puzzel-platformer en 's werelds eerste interactieve rockopera.

De muzikanten die aan dit project meewerken, doen vooral een belletje rinkelen bij metalfans. Leden van bekende bands zoals Epica, Dragonforce, Cradle of Filth en Within Temptation leveren hun bijdrage. Deze gevestigde namen worden door het Metropole Orkest ondersteund. Het resultaat is een professioneel muziekstuk en niet louter een soundtrack die tijdens het spelen naar de achtergrond verdwijnt.

Je speelt als de Karmakeeper die tijdens zijn queeste om de balans in het universum te herstellen met een diverse cast aan zingende en brullende personages kennismaakt. Een dirigent die om het verraad van zijn vrouw rouwt, broer en zus die in harmonie over hun erfenis ruziën of een titaan die een klaagzang over de corruptie in de wereld schreeuwt. Een bont allegaartje aan fantasierijke rocksterren die met de nodige flair in beeld worden gebracht.

Het is duidelijk dat aan deze tussenfilmpjes veel moeite is besteed. De personages stralen een eigen persoonlijkheid uit en hun vertolkingen zijn geloofwaardig. Soms is het lachwekkend om iemand met volle overgave over een spelwereld te horen zingen, maar doorgaans misstaan deze scènes niet in een geanimeerde musical.

En een volledig geanimeerd verhaal had een betere bestemming voor deze rockopera geweest, want als puzzel-platformer schiet de game tekort. De besturing laat te wensen over. Te vaak mis je het doelwit omdat de dubbele sprong niet goed werkt of de Karmakeeper niet wil zweven. De werelden zijn soms verwarrend en met mist overladen, waardoor het moeilijk navigeren is. Het is niet altijd duidelijk op welke platformen je kunt staan en door welke je de dood tegemoet valt. De puzzels spreken weinig tot de verbeelding en houden vaak niet meer in dan Karma van één punt naar een ander brengen. De meeste raadsels beperken zich tot het in de juiste volgorde schakelaars activeren. Een bezigheid die al snel gaat vervelen.

Deze ergernissen verdwijnen gedeeltelijk tijdens het tweede deel van de game. De wereld wordt plots kleurrijker, puzzels vereisen wat meer denkwerk en tijdens het surfen op een karmabeam ervaar je voor het eerst echte spanning. Toch vergeeft dat niet dat je eerst drie uur aan ergernis en verwarring moet doorstaan om tot dit doffe lichtpunt te komen.

Een andere bron van ergernis zijn de vele bugs. Programmacode die op het scherm verschijnt, scènes die niet willen laden en objecten die verdwijnen; Karmaflow is een onafgewerkt product. Meermaals ontbreekt de muziek tijdens één van de dramatische scènes waardoor alles als een kaartenhuisje ineenzakt.

De beloofde interactiviteit tussen de game en de muziek beperkt zich tot een keuze uit twee verhaaltakken aan het einde van de vier werelden. Je beslist over het lot van personages die je nog maar net kent, en krijgt een bijhorend stukje van de opera voorgeschoteld. Tijdens het spelen verdwijnt het belang van de muziek grotendeels en word je net als in andere games door achtergrondmuziek begeleid. Nergens krijg je echt het gevoel dat de muziek op je acties reageert. De ontwikkelaar wilde een game die muziek en gameplay met elkaar verzoent, maar is daar niet in geslaagd.

Net als de werelden die het beschrijft, vindt Karmaflow geen harmonie tussen zijn verschillende elementen. Een sterk muziekstuk wordt voortdurend door matige en onafgewerkte gameplay gegijzeld. Het resultaat is een game die je ondanks zijn gitaargeweld niet opzweept om met plezier door te spelen.

Karmaflow: The Rock Opera Videogame is nu verkrijgbaar voor pc.