Tropico 5 voor PlayStation 4 review

Viva El Presidente!

Tropico 5 is een heel verdienstelijke eerste poging om het citybuilder-genre naar de PlayStation 4 te brengen.

Gouden stranden, voortdurende conflicten met rebellen en een vette Zwitserse bankrekening. Je regeert met een ijzeren vuist over de fictieve bananenrepubliek Tropico. Als absoluut heerser geef je commerciële groei de voorkeur boven de sociale zekerheid van je inwoners. Wanneer je echter je boekje te buiten gaat en het volk net iets te veel in de armoede laat zitten, is de kans groot dat ze in opstand komen. Als El Presidente probeer je dus enigszins ethisch te handelen. Of dat is in ieder geval wat je je volk voorhoudt.

Tropico 5 is de eerste echte citybuilder voor de PlayStation 4. Wederom probeer je een simpele agrarische samenleving in een internationale grootmacht te veranderen. Naast het vele handen schudden met de diplomaten van de Verenigde Staten en Rusland ben je ook voor tal van sectoren verantwoordelijk. Zo is het ook jouw taak om de infrastructuur, huisvesting en handel te bevorderen.

Daarnaast gaat een groot deel van je budget naar het verbeteren van je militaire basis en het opleiden van je manschappen. Soms is het namelijk van belang dat je de daad bij het woord voegt en als een ware dictator alle hippies van je stoep jaagt. Naast de vele boomknuffelaars bestaat je bevolking ook uit meerdere andere groepen met hun eigen belangen. De keuze is echter aan jou: geef je een groep de bovenhand, ga je over op een echte democratie of voer je de krijgswet in?

Deze versie van Tropico 5 is eigenlijk niet helemaal nieuw. De game lanceerde een jaar geleden op pc en de PlayStation 4-variant leunt dus sterk op de vernieuwingen die daarin werden doorgevoerd. Zo level je voor het eerst door onderzoek te doen. De research points die je daarvoor nodig hebt, verdien je door het bouwen van raketinstallaties, bibliotheken en observatoria. Dat is goed voor de afwisseling, want in de vorige Tropico delen was je vooral aan het investeren in de landbouw. Dat leverde namelijk snel geld op.

Verder heb je ook voor het eerst de mogelijkheid om managers mee te laten draaien binnen je bedrijven, om zodoende de effectiviteit van je organisatie te vergroten.Daarnaast voelt de game een stuk grootser aan, wat vooral komt doordat het aantal gebouwen en mogelijkheden uit zijn gebreid. Dat uit zich in het aantal verschillende soorten industrieën waarmee je je bezighoudt. Zo ga je aan de slag met het ontginnen van gesteenten. Of je investeert in de financiële dienstverlening, zodat vooral je eigen portemonnee wordt gespekt.

De vergroting van de verscheidenheid aan gebouwen en sectoren zorgt ervoor dat je de game ook op verschillende manieren kan spelen. Zo kies je ervoor om je volledig te richten op het toerisme, of op de diplomatie. De grootste verandering ligt voor de hand, de besturing. Met de controller kan je veel sneller rond vliegen over het eiland en door de verschillende informatiepagina's scrollen. De besturing is dus op een aantal vlakken beter dan op de pc.

Naast de vele en interessante nieuwe features heeft Kalypso ook geprobeerd om de game iets toegankelijker te maken ten opzichte van de eerdere delen. Dit is echter minder goed gelukt. Doordat de game gemakkelijker is geworden heeft het tegelijkertijd ook diepgang verloren. In de eerdere delen was je naast het dagelijkse bestuur ook regelmatig bezig met het analyseren van het geluksgevoel van je bewoners. Dat is in deze game nog wel mogelijk, maar het duurt erg lang voordat je bevolking je inzet daadwerkelijk waardeert.

Zo merk je bijvoorbeeld dat je een tekort aan huizen hebt en investeer je vervolgens in meerdere appartementencomplexen. Maar de tevredenheid stijgt niet zoals in eerdere delen. De game reageert alleen op een structurele verandering en niet op een kortstondige ingreep. Zo merk je dat je regelmatig door je volk wordt afgezet omdat je niet snel of adequaat genoeg hebt ingegrepen. Daarnaast kan je ook je gebouwen niet meer op non-actief zetten en zijn je bestuurlijke opties verminderd. Bijgevolg heb je minder controle over je bevolking.

De PlayStation 4-editie van Tropico 5 verschilt inhoudelijk weinig van de pc-versie die vorig jaar uitkwam. De missies zijn dezelfde en de DLC die ondertussen is gelanceerd, wordt niet gratis bij deze editie meegeleverd. Enkel wanneer je de day one-editie koopt, krijg je er twee uitbreidingen bij. In de PlayStation Store kun je voor een geringe prijs nog wel drie extra packs op de kop tikken, maar eigenlijk hadden de ontwikkelaars er goed aan gedaan om dat gratis bij deze versie te leveren. Aangezien de PlayStation 4-versie een jaar op zich heeft laten wachten.

Kalypso heeft op een simpele doch effectieve manier met deze port de eerste city-builder voor de nieuwste generatie consoles weten neer te zetten. De game weet alleen het potentieel van de controller niet volledig te benutten. Zo hebben een paar knoppen en de voor de hand liggende touchpad geen functie. Echter is het nu wel veel makkelijker om gebouwen precies te plaatsen en snel door informatiepagina's te scrollen. Daarnaast bedien je dankzij de stuurknuppeltjes snel en secuur de camera, zodat je je eiland gemakkelijker vanuit verschillende perspectieven verkent.

Daarnaast draait de game op 60 frames per seconde, zelfs wanneer je een enorme metropolis hebt neergezet. Enerzijds is dat knap omdat je nu dankzij de vele gebouwen, de grotere eilanden en het drukkere verkeer de bruisendste stad in de geschiedenis van Tropico neerzet. Zonder dat de framerate daar ernstig onder lijdt. Anderzijds doet de game grafisch gezien gedateerd aan. Dat komt omdat gebouwen en inwoners niet gedetailleerd worden weergegeven. De makers hebben dus een game uitgebracht die perfect loopt, maar daarvoor wel heeft moeten inleveren op grafisch gebied.

De game moet het echter ook niet hebben van zijn framerate of mooie graphics, maar vooral van de humor. Tropico 5 neemt zichzelf niet te serieus. Zo krijg je bij elke opdracht een ludieke tekst en doen de missies zelf je ook geregeld grinniken. In de campagne moet je bijvoorbeeld de flux capacitor van "Back to the Future" bouwen. In een andere missie bel je de president van de Verenigde Staten, waarna er een telefoonnummer in je beeld verschijnt. Na een minuut belt de president je zelf op en vertelt hij vervolgens iets over zijn dag en stort hij bovendien 5000 dollar op je rekening. Sommige missies zijn knotsgek, maar dat geeft de game ook zijn charme. Tropico 5 is daardoor ook meteen een stuk toegankelijker voor nieuwkomers in het genre.

De PlayStation 4-editie van Tropico 5 is een goedlopende en interessante city-builder. De game mist extra content om ook voor degenen die het al op pc speelden een must te zijn, maar wordt toch vooral door de humor gekenmerkt. De PlayStation 4 blijkt naast een technische, ook een functionele meerwaarde te kennen. Zo is het veel makkelijker om op het eiland rond te navigeren en zoom je ook wel eens in op een straat, om gewoon even stil te staan bij het dagelijks leven op Tropico. Ook is het concept van Tropico nu in de loop der jaren zo goed uitgewerkt dat de game een solide basis en genoeg diepgang heeft om je te blijven boeien.

Tropcio 5 voor is nu verkrijgbaar voor de PlayStation 4. Eerder lanceerde de game al voor de pc en Xbox 360.