Life Is Strange - Episode 2 review

Out of Time.

De tweede episode van Life is Strange bouwt voort op de vorige aflevering en zoekt ook de diepgang op.

Max Caulfield ontwaakt 's morgens vroeg in haar bed, nog steeds uitgeput van het tijdreizen in de eerste episode van Life Is Strange. Hoewel er die dag heel wat moet gebeuren, bedenkt ze zich dat ze nog een beetje slaap kan gebruiken. Ze geeft jou dan ook de kans om nog even van dit rustgevende ochtendlijke tafereel te genieten - een vredig duttende Max, de zon die de vogels wekt, rustige folkmuziek op de achtergrond - of haar met een genadeloze druk op de spatiebalk op te laten staan. Uiteindelijk besluit je om er echt aan te beginnen. Misschien ben je binnenkort wel 'Out of Time', zoals de titel van deze tweede episode laat vermoeden.

Op die manier gaat Life Is Strange verder met de teneur van de eerste episode. Jij bepaalt zelf het tempo waaraan je de game speelt. Blijf je nog even in bed liggen, tokkel je een paar noten op de gitaar of lees je alle posters die in de gang uithangen? De keuze is aan jou. Daarnaast heb je door Max' tijdreiskracht de directe uitkomst van je beslissingen in handen. In de eerste episode dienden de meeste situaties als introductie. Nu is er echter iets fundamenteel anders.

Het echte gevolg van enkele beslissingen in de eerste episode wordt in deel twee - al dan niet pijnlijk - duidelijk. Dit vertelt je iets belangrijks over de manier waarop je Life Is Strange moet spelen. De game nodigt je uit om de omgeving te verkennen, en vaak is dat ook het juiste om te doen. Het kleinste detail in je observaties of gesprekken heeft invloed op latere situaties. Een correcte of foute beslissing van een tijdje terug heeft dan mogelijk doorslaggevende gevolgen. Om het in juridische termen uit te drukken: alles wat je zegt of doet, kan tegen je gebruikt worden. Zo neemt ook het belang van het tijdreizen toe. Je moet immers echt overwegen welke beslissing je nu wilt nemen.

Cover image for YouTube videoLife is Strange Episode 2 Launch Trailer (PEGI)

Dat aspect weerspiegelt zich in de plotontwikkeling. De game geeft je de tijd om je verhouding tot de andere personages te overdenken en dus ook uit te diepen. Hoe je de vriendschap met Chloe weer opbouwt, of je Warrens uitnodiging voor de drive-in accepteert, en hoeveel aandacht je aan de depressieve Kate Marsh schenkt, zijn maar enkele van de problemen die Max voorgeschoteld krijgt. Er zijn tevens een paar bloedstollende hoogtepunten die het verhaal echt diepgang geven. Aan rustmomenten is er evenmin gebrek: laat een dagdromende Max naast een boomstronk zitten en haal je hart op aan de kalme beelden en indie folk.

Wanneer je je even niets van belangrijke beslissingen en tijdreizen moet aantrekken, is Life Is Strange een bron van een ander soort plezier. Zo kun je een spelletje 'Herken de referenties naar de popcultuur' spelen. Romans zoals The Catcher in the Rye en films zoals The Time Machine en Pulp Fiction worden expliciet vermeld, terwijl cultserie Twin Peaks minder opvallend maar des te verrassender langskomt. Misschien is de gelijkenis met The Butterfly Effect iets te sterk aanwezig, want Max doet niet alsof haar neus bloedt. Reken daarbij dat je altijd oog moet hebben voor foto's, waarmee je Steam-prestaties vrijspeelt.

In Life Is Strange verbleken de technische onvolkomenheden alsmaar meer bij de verdiensten van de game. Je maalt niet meer om de soms houterige animatie en imperfecte synchronisatie van audio en lipbewegingen, juist omdat de voice-acting van hoog niveau is. De ontwikkelaar weet tevens bij elke nieuwe scène een unieke sfeer te scheppen. Daarnaast stel je je ook vragen bij de toekomst: had je die beslissing wel moeten nemen? Hoe ontwikkelt Max' relatie tot die persoon zich? Is er misschien een romance op til? Het doet je hevig naar de derde episode verlangen.

Life Is Strange - Episode 2 bouwt voort op de positieve fundamenten van de eerste episode en voegt daar zelfs nog iets aan toe. Het tijdreizen krijgt echt belang en je overweegt maar best al je opties. Daarnaast is het rondneuzen in de omgevingen niet alleen een rustgevend tijdverdrijf, maar een essentieel gameplayelement. Dit geeft Life Is Strange een extra dimensie. Je kunt er tevens altijd genieten van de sfeer, de muziek, de popcultuurreferenties en de uitstekende voice-acting. Zonder een derde episode van Life Is Strange wordt het leven zeker een tijdje raar.

De tweede episode van Life Is Strange is nu verkrijgbaar voor de pc, PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360 en Xbox One. Een eindoordeel volgt zodra alle episodes zijn uitgebracht.

Life is Strange

PS4, Xbox One, PS3, Xbox 360, PC