Inazuma Eleven GO Chrono Stones: Thunderflash/Wildfire review

Voetballen voor het leven.

Level-5 probeert de Inazuma-reeks zinderend te houden met Thunderflash en Wildfire, maar valt vooral in herhaling.

In 2008 ziet niemand het succes van Inazuma Eleven aankomen. Of dat komt door het voetbalthema of door de RPG-elementen, het is wel duidelijk dat Japan er niet genoeg van krijgt. Met een gezonde passie voor voetbal is een lancering in het Westen onvermijdelijk. Na enkele delen komt Level-5 nu met Inazuma Eleven GO Chrono Stones: Thunderflash/Wildfire voor de Nintendo 3DS.

Na een heerlijke vakantie van drie maanden keer je als protagonist Arion Sherwind terug naar Raimon Jr. High, waarna je met een bijzondere wisseltruuk geconfronteerd wordt. Het geroemde voetbalveld heeft plaats gemaakt voor een honkbalveld. Na verdere inspectie en meerdere dialogen kom je erachter dat de voetbalclub nooit heeft bestaan.

Mysterieuze tijdreizigers proberen de historie aan te passen, zodat voetbal uit de geschiedenisboeken verdwijnt. Sherwind is de enige die de voet dwars zet en tegen de bal blijft trappen. Ondertussen krijg je hulp van spits Fei Rune en een blauwe knuffelbeer, Clark Wonderbot. Dat klinkt bijzonder, maar toch verrast Level-5 niet met deze verhaallijn. Aliens en tijdreizigers passeerden eerder in de Inazuma Eleven-reeks al de revue, waardoor deze plot bekende kost is.

Ook de bekende gameplay in Inazuma Eleven GO Chrono Stones: Thunderflash/Wildfire is onaangetast. Nog steeds zijn er willekeurige uitdagingen die een bepaalde handeling vereisen, zoals een eerste goal scoren. Deze gevechten speel je in teams van vijf en zijn van korte duur. Op Pokémon-achtige wijze stoom je hiermee je team voor de grote wedstrijden klaar, die er daadwerkelijk toe doen.

Thunderflash/Wildfire roept nog altijd een verzameldrang op, iets waar Inazuma Eleven om geroemd wordt. Personages zijn er namelijk in overvloed, met ieder speciale vaardigheden. Gigantische keepershandschoenen, fata morgana's, wervelwinden en andere aanvallen zet je in om met je team te winnen. Personages rekruteren, naar een hoger level tillen en inzetten tijdens de grote wedstrijden: daar ligt de kracht van de Inazuma-reeks.

Inazuma Eleven GO Chrono Stones lanceert in twee uitvoeringen: Thunderflash en Wildfire. Hiermee hanteert Level-5 hetzelfde principe als de Pokémon-games. Naast subtiele verschillen in rivalen, spelers, beschikbare speciale vaardigheden en Fighting Spirits zijn beide versies nagenoeg hetzelfde.

Nieuw is de MixiMax-functie, waardoor de aura's van spelers worden gecombineerd. Hierdoor gebruik je de statistieken van andere personages om de spelers in je team te beïnvloeden. De desbetreffende voetballer beschikt dan over andere speciale vaardigheden en wordt daardoor een stuk sterker.

Extra diepgang op strategisch vlak komt er in de vorm van de Fighting Spirits. Met Thunderflash/Wildfire heb je de mogelijkheid om deze geesten tijdelijk als bepantsering in te zetten. Een 'armorfied' personage is nagenoeg onverslaanbaar, waardoor schoten op doel en onderscheppingen van de bal altijd succesvol zijn. Deze power-up is van korte duur, aangezien het energiepeil van je personage drastisch afneemt. Het heeft iets weg van de Mega-Evolutions uit de nieuwste Pokémon-games.

De game bestuur je nog steeds met de stylus en de knoppen. Met subtiele vegen over het touchscreen positioneer je je team om vervolgens met welgemikte tikjes de bal te passen en te scoren. De knoppen doen ondertussen als besturing van de camera dienst. In principe is de besturing sinds de allereerste Inazuma-game niet veranderd. Dit betekent tegelijkertijd dat de tekortkomingen van de besturing niet zijn opgelost. Nog steeds zie je enkel een klein deel van het veld, waardoor je niet voortdurend een pass perfect kunt timen. Dit levert nog altijd frustrerende momenten op, zeker als je niet met de reeks bekend bent.

Het is duidelijk dat Level-5 met Inazuma Eleven GO Chrono Stones: Thunderflash/Wildfire op safe speelt. Dit tweede deel in de GO-reeks is een herhalingsoefening van de voorgaande games. Afgezien van de MixiMax-functie en de tijdelijke 'armorfied' personages heeft de game weinig nieuws te bieden, naast de overdreven, komische verhaallijn. De nieuwste telg in de voetbalreeks speelt met de handrem op en maakt daardoor niet de meest memorabele goal.

Inazuma Eleven GO Chrono Stones: Thunderflash/Wildfire is vanaf 27 maart beschikbaar voor de Nintendo 3DS. Voor deze recensie is Inazuma Eleven GO Chrono Stones: Thunderflash gespeeld.