Eurogamer Benelux deelt geen reviewscores meer uit

The times they are a-changing.

Eurogamer Benelux deelt niet langer scores uit aan het einde van een review. Daarmee wordt een einde gemaakt aan een decennia-oud en juist daardoor voorbijgestreefd gebruik.

Recensenten op onze site vatten de essentie van de speelervaring voortaan samen in één zin bovenaan elke review. Deze samenvatting wordt in sommige gevallen gecombineerd met een badge. Deze badges duiden aan of de game sterk wordt aangeraden of juist helemaal niet. Games met een uitzonderlijk hoge kwaliteit krijgen een badge die aanduidt dat de game essentieel is in je game-collectie. Ga er echter van uit dat de grote meerderheid van de games geen enkele badge krijgt. Deze verandering gaat vanaf vandaag in.

Waarom deze verandering? Hoe gaat het in zijn werk en wat betekent het precies? Lees verder om het te ontdekken.

Games zijn veranderd - en reviews moeten volgen

Eurogamer Benelux bestaat inmiddels zeven jaar. In die periode is de manier waarop games gemaakt en verdeeld worden haast onherkenbaar veranderd. Digitale distributie en de vereiste dat consoles en pc's altijd verbonden zijn met het internet, heeft gameontwikkeling een stuk vloeiender gemaakt. Sommige games worden pas afgewerkt op de dag dat ze lanceren met een zogenaamde Day One Patch. Andere games worden al uitgebracht lang voordat ze klaar zijn dankzij 'early access'-initiatieven. En dan zijn er nog de games die nooit stoppen met evolueren.

De populariteitstoename van online gaming heeft ook onze verwachtingen en het design van vele games veranderd en daarenboven nieuwe technische uitdagingen geïntroduceerd. Ook de interactie tussen games en hun publiek is toegenomen. Je kan zelfs redeneren dat games met een belangrijke multiplayerkant niet eens bestaan - en dus niet getest of begrepen kunnen worden - totdat ze gespeeld worden door het volledige publiek.

Al deze elementen hebben het recenseren van games veel meer onvoorspelbaar en complex gemaakt. Het heeft geleid tot zeer wisselvallige omstandigheden die onze normale recensietechnieken op de proef stellen. Het heeft nieuwe subtiliteiten en variabelen toegevoegd aan de prestaties van games en het design dat gamerecensenten moeten beoordelen.

Die uitdaging gaat Eurogamer Benelux echter graag aan en we hebben hard gewerkt om de situatie te blijven beheersen. Maar onlangs merkten we dat ons recensiebeleid en de vorm van onze recensies het moeilijker dan nodig maakten om consistent te blijven en jullie van een nuttige context te voorzien. Dat willen we aanpakken.

We hebben deze conclusies bereikt en hebben eind vorig jaar de beslissing genomen om scores te laten vallen. Ons recensiebeleid wordt daarop aangepast.

Recensiescores werken niet meer

Dit is niet de eerste keer dat we hebben overwogen om recensiescores te laten vallen. In het verleden gingen we er altijd van uit dat een nummer een handige manier is om een genuanceerde, subjectieve mening uit te drukken en dat de argumenten als gevolg van zo'n score niet productief zijn. Het tegenargument was simpel maar krachtig: scores zijn heel handig voor lezers om snel een indicatie te krijgen van de kwaliteit van een game.

We vinden dat dit echter niet langer klopt. In de huidige omstandigheden drukken scores moeilijk de problemen uit die voor jou het meest belangrijk zijn. Welke score geef je aan een uitstekende game met zware verbindingsproblemen? Wat met een perfect gepolijste game met afgezaagd design? En hoe ga je om met een briljant gemaakte multiplayer-ervaring met een afschuwelijk verhaal? Als je verwacht dat een score alle aspecten van een game omvat, dan wordt het een vaak overdreven gedetailleerde oefening. Voeg daar nog eens aan toe dat er voor veel mensen een inflatie van scores is opgetreden (waar een 7/10 en een 8/10 worden gezien als teleurstellende scores) en je krijgt een recept voor gemengde berichten.

Scores helpen ons niet langer, ze helpen jullie niet langer en misschien nog het meest belangrijke: ze slagen er niet in om games op een rechtvaardige manier te vertegenwoordigen.

Ons nieuwe systeem om games aan te raden

Het eerste en meest belangrijke onderdeel van ons nieuw systeem is een scherpe samenvatting die bovenaan elke recensie komt (op die manier hoef je ook niet helemaal meer naar beneden en vervolgens terug naar boven te scrollen). Deze samenvatting geeft je een sterke aanwijzing over het eindoordeel en wat er zo opmerkelijk aan de game is. Die tekst wordt kort, ongeveer de lengte van een tweet. Maar wanneer het draait om een boodschap over te brengen vormen 140 tekens een grote vooruitgang op één enkel cijfer.

Hiernaast zochten we ook een andere manier om games aan te duiden waar we sterke gevoelens over hebben. Daarom krijgen sommige - maar zeker niet alle - games een extra aanduiding: Aanrader, Essentieel of Afblijven.

Aanrader: Deze games zijn projecten die echt je aandacht vereisen, waar een recensent je graag naar doorverwijst. Games in deze categorie zijn het meest interessant, spannend en leuk. Breed gezien zouden ze onder het oude systeem een hoge score hebben gekregen - maar op Eurogamer Benelux wordt de Aanrader-badge in een verschillende, meer flexibele manier gebruiken. Zo kan bijvoorbeeld een game met ernstige minpunten toch deze badge krijgen omdat de reviewer onder de indruk is van de originaliteit en creativiteit ervan. Tegelijk kan een technisch perfecte game die originaliteit mist juist geen Aanrader-badge krijgen.

Essentieel: Deze games behoren tot de top. Ze raken je diep en tonen wat videogames kunnen en horen te zijn. Verwacht je echter aan slechts een handvol 'Essentiële' games per jaar. Een klassieker wordt immers niet iedere dag geboren.

Afblijven: Dit ligt dan weer aan de compleet andere kant van het spectrum. Ook dit label hoef je relatief weinig te verwachten. Deze games hebben serieuze gebreken op vlak van design, technologie en concept - gebreken die het onmogelijk maken om ze aan te bevelen en waarvan je wordt afgeraden om er geld of tijd in te investeren. Deze games zijn technisch kapot of ronduit slecht.

Hoe zit het dan met games die geen badge krijgen? Deze dekken een relatief breed spectrum aan kwaliteit, maar normaal zijn het projecten die bepaalde kwaliteiten en waar toch vraagtekens bij te stellen zijn. Hieronder vallen bijvoorbeeld sportgames die geen belangrijke stap vooruit zetten in de reeks of een indiegame met prachtig artwork maar irritant design. Of een goed gemaakte action-adventure met een flauw verhaal en monotone gameplay. In deze gevallen helpt de samenvatting bovenaan de tekst om je te doen beslissen of je verder wil lezen of niet.

Vaarwel, oude vriend.

We hopen dat je begrijpt waarom we deze veranderingen doorvoeren en dat je ons daarin steunt. De redacteurs van Eurogamer Benelux hebben een ware passie voor reviews. Ze werken er hard aan en als redactie denken we altijd na over hoe we ze beter kunnen maken. We vinden dat de rol van videogames aan het veranderen is en als recensies die verandering weerspiegelen, dan boeten ze niet in aan relevantie of belang. Juist het tegenovergestelde. Ze blijven je informeren, amuseren en helpen je de juiste keuzes te maken.