Eurogamer.nl

Grand Theft Auto V voor PS4 en Xbox One review

Bekijk het eens vanuit een ander perspectief.

Na een frontale botsing met een stalen balustrade staar ik ietwat beduusd naar de indrukwekkende lichtshow op Del Pierro Pier. Vol adrenaline kruip ik moeizaam uit mijn zojuist total loss verklaarde Banshee. Mijn met bloed besmeurde knokkels verraden de causaliteit tussen een in de weg lopende hipster en een volledig uitgerukte legerkorps. De tartende vijf sterren bovenin beeld hebben na een wilde achtervolging het onderspit gedolven. Oh San Andreas, wat is het toch weer fijn om terug te zijn.

Rijden en schieten, maar dan vanuit first-person view. Grand Theft Auto V voor de PlayStation 4 en Xbox One ontpopt zich echter niet ineens tot een Gran Turismo of Call of Duty. De eerste minuten in Los Santos zijn dan ook een zware beproeving. Zwabberend in een gestolen sportwagen maak je de straten onveilig, om het voertuig vervolgens in haveloze toestand bij een louche autohandelaar af te leveren. En niet veel later breng je met een shotgun meer schade toe aan de muren van een pakhuis dan aan de vijandige gangsters op je pad. Nee, van een doorgewinterde crimineel terug in actie is bepaald geen sprake.

In het nieuwe perspectief moet je simpelweg genoegen nemen met minder overzicht tijdens stresssituaties. En ook de besturing werkt niet zo responsief zoals je hoopt. Achteruitrijden met de politie op je hielen en schuilen tijdens shoot-outs zijn nu eenmaal een stuk prettiger van schuin bovenaf. Maar je wordt nergens verplicht de game enkel met het nieuwe gezichtsveld te spelen. Je kunt namelijk te allen tijde op eenvoudige wijze wisselen tussen first- en third-person view. De welbekende vrijheid die de serie zo siert, komt ook in deze heruitgave tot uiting.

Als je ervoor kiest het experiment met de first-person view aan te gaan, rest er slechts één ding: doorbijten. Na een aantal missies komen de benodigde vaardigheden om als losgeslagen delinquent de boel op stelten te zetten vanzelf. Er komt namelijk een punt dat je als behendige snelheidsduivel stijlvol om de overige verkeersdeelnemers manoeuvreert. En er komt ook een moment dat je als bekwame schutter bosjes vijanden doorzeeft. Wanneer je jezelf van de schietvaardigheden en stuurmanskunsten meester maakt, houdt de nieuwe optiek je vast en laat het je niet meer los.

Er komt op den duur meer tijd om de omgeving in je op te nemen. Wat namelijk gelijk opvalt, is dat de wereld van San Andreas bevolkter dan voorheen is. Dat zie je in de toenemende verkeersdrukte op de snelwegen en het aantal mensen op de straat. Op de straathoeken zie je meer rondhangende bendeleden, smartphone-verslaafde dametjes en dronken uitschot. Zelfs in een verlaten steegje of op een geďsoleerd bergweggetje schiet ineens een kat of konijn voorbij. Van de betonnen jungle Los Santos tot aan het stoffige gehucht Sandy Shores; er is nog meer leven in de brouwerij.

screen1

De capaciteiten van de huidige generatie consoles brengen nog meer voordelen met zich mee. Zo heeft Rockstar Games aan de licht- en schaduweffecten gesleuteld. Een zonsondergang is een perfecte demonstratie. Door de ogen van Trevor kijk je door het felle licht met geknepen ogen naar de koperen ploert en verschijnen lensflares in beeld. En terwijl je met je vinger een snottebel richting het prachtig gekleurde avondrood lanceert, slokt de schaduw steeds meer van de omgeving op.

In de late uurtjes slaat het weer ineens om. Een hevige onweersbui zet delen van de straten blank. De hoerige neonverlichting van Vanilla Unicorn reflecteert het logo van de stripclub in de regenplassen. Het verschil tussen dag en nacht en tussen mooi en slecht weer is groter dan voorheen. Het zijn dan ook ideale settings om je auto langs de kant van de weg te zetten en van de grafische mogelijkheden van de PlayStation 4 en Xbox One te genieten.

Toch zijn er op grafisch gebied kleine kanttekeningen te plaatsen. Zo tonen de achteruitkijkspiegels van je auto een wazig silhouet van wat de achtergrond moet zijn. Ook ontkomt de PlayStation 4- en Xbox One-versie niet aan sporadische texture pop-ins. Zo schieten tijdens het rijden struiken uit de grond en doemen tijdens het vliegen uit het niets complete gebouwen op. Rockstar perste op grafisch gebied het maximale uit de PlayStation 3 en Xbox 360. Dat is voor de huidige generatie consoles nog niet het geval, maar de studio legt de lat wel een stuk hoger.

screen2
De beste game soundtracks Hier krijgen wij kippenvel van. De beste game soundtracks

Het blijft echter muggenziften om cosmetische details. Wat namelijk voorop staat, is dat dankzij de first-person view Grand Theft Auto V een stuk intenser wordt. Een redneck die enkele meters op je motorkap meelift wanneer je hem doelbewust schept. Een vrachtwagenbestuurder die je op een middelvinger trakteert wanneer je roekeloos oversteekt. Een vrouw van lichte zeden met wie je op een verlaten industrieterrein de stijfheid van je schokdempers test. Door de ogen van Michael, Franklin en Trevor valt alles een stuk rauwer op je dak.

Zonder de beperkingen van de vorige generatie consoles doet Rockstar Games grotendeels hetzelfde, maar dan vooral mooier, omvangrijker en gedetailleerder. Grand Theft Auto V op de PlayStation 4 en Xbox One is echter veel meer dan enkel een gepolijste heruitgave van het origineel. Dankzij de first-person view ga je namelijk nog meer op in de enerverende wereld van San Andreas. Als dit een blik op de toekomst van de serie is, dan ziet die er veelbelovend uit.

9 / 10

Grand Theft Auto V is nu verkrijgbaar voor de PlayStation 4 en Xbox One en behoort tot Eurogamer Benelux' lijst van beste PS4 games. De pc-versie volgt op 14 april 2015.

Grand Theft Auto V voor PS4 en Xbox One review Yvo Kieviet Bekijk het eens vanuit een ander perspectief. 2014-11-25T10:02:00+01:00 9 10
ADVERTENTIE

Reacties

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.