Dreamfall Chapters - Book One: Reborn review

Een sterke introductie van een groots avontuur.

Twee parallelle werelden in de greep van angst. Angst voor het onbekende. Vrees voor de vreemdeling. Gevoed door xenofobie, maar allebei anders van aard. De fantasiewereld Arcadia moet vooral niks weten van magie en iedereen die zich daar toe laat verleiden. Op de futurische en dystopische aarde Stark maken fascistische partijen zich hard tegen het immigratieprobleem. Het is de rode draad die door Dreamfall Chapters heen loopt. Absoluut fictief, maar niet ver van onze eigen realiteit.

De Noorse studio Red Thread Games heeft na een succesvolle Kickstartercampagne opnieuw leven geblazen in de point-and-click avonturenserie The Longest Journey. Dreamfall Chapters is het directe vervolg van Dreamfall: The Longest Journey uit 2006 en gaat verder met het verhaal van de 20-jarige Zoë Castillo, die sinds de laatste gebeurtenissen in een diepe coma ligt. In Arcadia wacht de ex-soldaat Kian Alvane eenzaam in een cel zijn executie af.

Cover image for YouTube videoDreamfall Chapters: Book One: Reborn - Trailer - Eurogamer

Red Thread heeft een intrigerend verhaal gecreëerd dat je met meer vragen dan antwoorden laat zitten. Hoewel je met twee personages uit compleet verschillende werelden te maken hebt, lijken ze allebei naar hetzelfde doel toe te werken. Dit komt door de interessante spiegeling van de problemen waar ze allebei tegenaan lopen. Zowel Zoë als Kian zijn namelijk tegen wil en dank recht tegenover de plaatselijke politiek geplaatst. Hoewel ieder zo zijn eigen unieke gebeurtenissen beleeft, ontstaat het beeld dat een groter geheel zich vormt en dat de twee verhaallijnen langzaamaan naar elkaar toetrekken.

Het verhaal wordt op een erg authentieke point-and-click adventure wijze verteld. Waarbij het nog het meest aan de recente episodische avonturengame The Walking Dead doet denken. Ook hier ligt de nadruk op het verhaal en de dialoog met de verschillende personages die je in de twee werelden tegenkomt. Je kunt daarbij je eigen pad kiezen. Dit doe je door op bepaalde momenten verschillende keuzes te maken.

Er wordt dan gewaarschuwd dat dit ernstige gevolgen heeft op hoe het verhaal verder verloopt. Het is alleen op dit moment nog lastig te bepalen in hoeverre dit ook daadwerkelijk invloed gaat hebben. Aangezien het de eerste aflevering is en er nog vier moeten volgen, is het nog niet duidelijk hoe je keuzes zich gaat ontplooien. Of het een illusie van de keuze is of een keuze met daadwerkelijk grote gevolgen, blijft nu nog de vraag.

De laatste minuten in het verhaal van Kian wijzen echter eerder op een illusie. Je komt voor de keuze te staan of je iemand moet opofferen om te ontsnappen of ervoor kiest om samen heelhuids uit je benaderde situatie weg te komen. Mocht je voor de laatste optie gaan, dan blijkt hij zich toch aan het zwaard te rijgen. Het biedt weinig hoop op hoe je keuzes uiteindelijk echt van invloed gaan zijn. Het ziet er in dat moment toch naar uit dat de game zelf bepaalt in welke richting het verhaal op gaat.

Zoals het een goede point-and-click adventure betaamt, krijgt je ook met verschillende puzzels te maken. Dit loopt uiteen van een verkoper overhalen om tegen een lage prijs een fles drank aan je te verkopen of met verschillende objecten vijandelijke boogschutters af te leiden. Je lost deze puzzels allemaal met wat logisch denkwerk op. De game ontwijkt de absurde oplossingen die je soms nog wel eens binnen dit genre tegenkomt. Er is geen moment waarop je op elk mogelijk object zit te klikken in de hoop dat het een goede uitkomst oplevert. Dit heeft als resultaat dat de vaart er goed in blijft en de puzzelelementen een leuke afwisseling zijn in plaats van een frustrerende bezigheid.

De eerste aflevering van Dreamfall Chapters is een langzaam opgebouwde introductie in de werelden van Zoë en Kian. Het is nu nog te vroeg om een duidelijk beeld te krijgen van waar het allemaal naar toe gaat. De keuzes die je maakt, hebben nog geen duidelijk gevolg. Maar dankzij het interessante verhaal en intelligente puzzeldesign intrigeert de game dusdanig dat de tweede aflevering niet snel genoeg kan komen.

De eerste aflevering van Dreamfall Chapters is nu verkrijgbaar voor de pc, Mac en Linux. Een cijfer voor het totaalpakket volgt zodra alle episodes zijn uitgebracht.

Dreamfall Chapters: The Longest Journey

PS4, Xbox One, PC, Mac