Football Manager 2015 review

Over de manager niets dan goeds.

Ik roep in Football Manager 2015 vanaf de zijlijn dat er meer ballen richting de zestien meter getrapt moeten worden. Intussen heeft mijn reservespeler zich opgewarmd voor een invalbeurt. Voor hij klaar is om het veld te betreden, zeg ik hem vastberaden dat hij hier het verschil kan maken. Mijn ploeg staat immers 1-2 in het krijt. De assistent-trainer roept me in de chaos nog een tactische verbetering toe, die ik meteen aanvaard. In de laatste twintig minuten wordt het 2-2 en scoort de goed geïnstrueerde invaller nog de winnende goal. Ik glunder... I love it when a plan comes together.

Ontwikkelaar Sports Interactive wil met Football Manager 2015 een nog diepgaandere voetbalsimulator dan voorheen afleveren. Je keuzes in gesprekken, tactiek en training zijn daarbij van belang. In deze iteratie staat de rol van de manager meer dan ooit centraal. Het is de bedoeling dat je door je unieke aanpak een voetbalploeg volledig naar je hand zet.

Cover image for YouTube video#FM15 TV Ad - Out now for PC, Mac and Linux

Direct merk je dat je een unieke manager creëert. Voor de eerste keer ken je punten toe aan de eigenschappen van je alter ego, die voorheen alleen de niet-speelbare stafleden hadden. Het eerste aspect omvat het trainen. Je bent misschien beter in aanvallende dan verdedigende trainingen geven of werkt al dan niet goed met jonge spelers. Het tweede aspect bepaalt je mentale vaardigheden, zoals people-management, motiveren en spelerskennis. Hoeveel punten je mag toekennen, hangt respectievelijk af van je trainersdiploma en je ervaring als speler. De toevoeging van het puntensysteem maakt je manager van meet af aan levendig.

Deze manager is niet alleen uniek, maar is tevens direct inzetbaar in de training. In plaats van een extra staflid aan te werven, kies je ervoor om bijvoorbeeld de tactische trainingen zelf te leiden. Je hoeft trouwens niet te kiezen tussen enerzijds een trainingsoutfit of anderzijds een maatpak, maar je vindt gegarandeerd een balans hierin. Je kunt namelijk genoeg punten aan de ene stijl toevoegen zonder de andere te verwaarlozen.

Als manager heb je alle macht om te beslissen over zowel de grote lijnen als de details van de voetbalclub. Vervolgens delegeer je die beslissingen al dan niet aan andere stafleden. Zo vraagt het hoofd scouting je naar de positie van de speler, of hij een bepalende of wisselspeler is en welke eigenschappen belangrijk zijn. Voorts kun je nog de nadruk leggen op persoonlijke details zoals leeftijd, nationaliteit en gesproken talen. Van tijd tot tijd krijg je dan een spelersverslag in je inbox, waar je de meest veelbelovende talenten uit filtert. Het geeft je voldoening dat anderen al het vuile werk voor je opknappen, want je hebt als manager immers al meer dan genoeg zaken aan je hoofd.

Wanneer je een tactiek uitdoktert, kies je voor een mentaliteit en een systeem zoals controlerend en vloeiend spelen. Als aanvulling zijn er teaminstructies die de details bepalen over onder andere het balbezit, de veldbezetting en het tempo. De vroegere instructies vanaf de zijlijn zijn diezelfde teaminstructies, wat ervoor zorgt dat je systeem tijdens een wedstrijd heel flexibel is.

Daarnaast krijg je van tijd tot tijd advies van de assistent-trainer, dat je onmiddellijk kan toepassen. Daardoor neem je nog directer beslissingen. Hoewel je je als manager nu met alle aspecten van het voetbal bezighoudt en de moeilijkheidsgraad daardoor beduidend opgekrikt is, krijg je toch het gevoel dat jij de touwtjes in handen hebt.

Ook in gesprekken bepaal je volledig de gang van zaken. Je geeft je boodschap bijvoorbeeld kalm of assertief aan het team of een individuele speler mee. Dat heeft een directe invloed op het verloop van een wedstrijd. In persconferenties en interviews in de spelerstunnel doe je hetzelfde, en zo creëer je een reputatie in de media. Daarnaast zijn de persoonlijkheden van de spelers expressiever. Hun tevredenheid is opgedeeld in positief of negatief, en bevat soms meerdere aanmerkingen. Football Manager 2015 is zoals de echte voetbalwereld evenzeer een chaotische toneelstuk, maar dan met jou als manager in de hoofdrol.

De interface ondersteunt verder je mogelijkheden als manager. Je krijgt gedetailleerde overzichten over het moreel, de fitheid of de trainingstevredenheid van de selectie. De trainingen zelf kun je beter plannen. Je legt een hoofdaccent vast en bepaalt de intensiteit waarmee je spelers trainen, of past dat voor elke week afzonderlijk aan. Zo lijkt het alsof je een gigantische boordcomputer tot je beschikking hebt waarmee je in een oogopslag de stand van zaken ziet en desbetreffend aanpast. Hoewel de overkoepelende interface overzichtelijk is, zijn de subcategorieën eerder wanordelijk. Hierdoor zie je af en toe door de bomen het bos niet meer.

Wanneer een wedstrijd dan uiteindelijk begint, kom je in een wereld terecht die realistischer aanvoelt dan in de vorige edities van Football Manager. Door het gebruik van motion capture op zowel spelers als de bal zijn de graphics verbeterd. Bewegingen, tackles en passes zien er veel natuurlijker uit. Hoewel Sports Interactive hiermee een grote stap gezet heeft, schort er nog iets aan het wedstrijdverloop. Al te vaak krijgen spelers 'een tik', waardoor hun conditie drastisch daalt en een blessure heel dichtbij is. Tevens vallen er in sommige wedstrijden te veel goals om waar te zijn, wat vooral aan de matige intelligentie van de verdediging ligt. Dat zijn opvallende gebreken in een game die op andere vlakken zo goed gebouwd is.

Het soms problematische en onrealistische wedstrijdverloop weerhoudt Sports Interactive ervan om met Football Manager 2015 een wereldgoal te maken. De game is echter wel een diepgaande voetbalsimulator die je nog meer in de belangstelling stelt als manager. Door je de keuze te geven om zowel taken te delegeren als over alle aspecten te kunnen beslissen, zie je de overmaat aan informatie door de vingers. Die pluspunten en de verbeterde graphics zorgen ervoor dat Football Manager 2015 realisme en diepgang krijgt en zo zijn naam alle eer aandoet.

Football Manager 2015 is nu verkrijgbaar voor de pc.

8 / 10

Football Manager 2015