Legend of Grimrock 2 review

Grimrock 'n roll.

Ik ben verslagen. Vernederd. Gekleineerd. Enkele dagen na mijn schipbreuk op het eiland is me één ding duidelijk geworden. Niets hier is wat het lijkt. Ik dacht aanvankelijk te zijn aangespoeld op een onbewoond eiland, maar een korte verkenningstocht verlost me van die illusie. Er huizen monsters op het eiland, alsof het een luxe-resort is voor het uitschot van de aarde. Maar nog vreemder zijn de puzzels waarvan het eiland er te over heeft.

Een sinistere entiteit stuurt deze monsters en puzzels aan. Zijn doel: de voortdurende kwelling van mij en m'n mede-schipbreukelingen. Voor elke puzzel die ik oplos, zijn er drie die ik niet kan kraken. De monsters zijn zo talrijk dat een verslagen vijand binnen de kortste keren wordt vervangen door wat vermoedelijk een kwaad familielid is. Maar ondanks al deze tegenslagen blijf ik doorgaan. De lokroep van het avontuur is onmogelijk te negeren.

Verreweg de grootste verdienste van Legend of Grimrock 2 is de manier waarop de game frustratie met bevrediging combineert. Net zoals zijn voorganger uit 2012 bestaat de gameplay in Legend of Grimrock 2 uit twee elementen. Het is een RPG waarin je met een groep van vier avonturiers de strijd met hordes monsters aanbindt. Maar het is ook een breinbrekende puzzelgame die je vraagt goed gebruik te maken van je mentale vermogen.

Waar de originele Legend of Grimrock grotendeels een lineaire game was, is dit tweede deel veel vrijer. De soms eentonige kerkers uit het origineel zijn vervangen door een eiland met uiteenlopende zones, van moerassen tot mysterieuze piramides. Het open karakter maakt de game een stuk beter te verteren. Als je vastzit omdat je een puzzel niet op kan lossen of omdat een vijand te sterk is, maak je eenvoudig rechtsomkeert en bezoek je een andere zone.

Door deze bewegingsvrijheid kom je echter ook nog wel eens in de problemen. Het is namelijk niet altijd even duidelijk waar je precies heen moet om verder te komen. Zo is er een deur die alleen te openen is met een voorwerp dat diep in een kerker aan de andere kant van het eiland verborgen is. Je ontdekt dit enkel door trial and error. Legend of Grimrock 2 verschaft sporadisch hints in de vorm van in raadsels sprekende stenen hoofden, maar hun cryptische boodschappen zijn zelden afdoende om je reis wat meer sturing te geven.

Als je uiteindelijk je tegenslagen te boven komt, is het feest. Zelfs het oplossen van een simpele puzzel compenseert vaak ruimschoots voor eerdere frustraties. Twee kleine overwinningen zijn dan genoeg om je een grotere tegenslag tijdelijk te doen vergeten.

Want Legend of Grimrock 2 is zeker niet gemakkelijk. Elke opgeloste puzzel wordt daardoor een mentale middelvinger richting de game. Puzzels zijn daarbij nooit onmogelijk. Veel maken gebruik van drukplaten die je in een bepaalde volgorde of volgens een bepaald patroon moet indrukken. Soms heb je tijd nodig om de fijnzinnige details van zo'n puzzel in je op te nemen. En soms heb je nu eenmaal betere wapens of spreuken nodig om een reusachtige vijandige krab te verslaan.

De game is in hart en nieren nog altijd een dungeon crawler. Ontwikkelaar Almost Human heeft beide Grimrock-games gebaseerd op oude Dungeons & Dragons-spellen en dat is goed zichtbaar in de manier waarop je door de spelwereld beweegt. Die is in feite niet meer dan een 3D-weergave van een tekening op millimeterpapier. Personages en monsters begeven zich op dit papier van hokje naar hokje, steeds één vakje per keer.

Gevechten worden daardoor vaak tactische aangelegenheden. Soms is het een goed idee om in een deuropening te staan zodat een vijandige rat-man je niet langs achter kan aanvallen. Het probleem is echter dat deze aanvaringen soms hectisch zijn. Gevechten gebeuren in real-time en het is lastig om tegelijkertijd een aanval van een levende geleipudding te ontwijken en zelf aan te vallen. Zorgvuldige planning loont dus wel degelijk. Ondoordacht te werk gaan wordt bestraft, zowel bij het oplossen van puzzels als bij het bevechten van vijanden.

Legend of Grimrock 2 is gemaakt met een duidelijk doel voor ogen. Almost Human wilde de kerkergameplay van de originele game naar een compleet andere setting te vertalen, met als resultaat een titel die in veel opzichten beter is dan zijn voorganger. Het open karakter zorgt ervoor dat er altijd wel iets nieuws is om te ontdekken, zelfs in gebieden die je al tien keer doorkruist hebt. Dat maakt een game die zijn lange speeltijd meer dan waard is.

Legend of Grimrock 2 is nu verkrijgbaar voor de pc.

8 / 10

Legends of Grimrock 2