FIFA 15 review

Voetbalvedette over zijn top.

De klok springt naar de 89e minuut in de wedstrijd Borussia Dortmund - Schalke 04. Tijdens deze beladen Kohlenpott-derby zit de thuishaven van 'die Schwarzgelben' zoals gewoonlijk tot de nok toe vol. Na een forse overtreding staan Subotic en Boateng als twee kemphanen tegenover elkaar. Jij concentreert je echter liever op de vrije trap die je met vedette Reus gaat nemen. Het scorebord toont een gelijkspel, maar je ruikt bloed.

Na een diepe zucht neem je een aanloop en haal je verwoestend hard uit. De bal spat via de onderkant van het aluminium het doel in: 3-2. Met je hand achter het oor ren je zelfgenoegzaam richting de befaamde Süd Tribune, maar word je onderweg bedolven onder een berg euforische teamgenoten. Het stadion schudt op zijn grondvesten.

EA Sports heeft in FIFA 15 de ambiance van het stadion flink aangepakt. In Anfield galmt bij een voorsprong het authentieke You'll Never Walk Alone door het Liverpool-stadion, terwijl je in het Bernabéu stadion een bloedfanatieke Ultra voortdurend door een megafoon hoort schreeuwen. Maar als je thuis kansloos onderuit gaat trakteert het publiek je net zo lief op een striemend fluitconcert. Daar waar de supporters jarenlang als zoutzakken op de bankjes zaten, zijn het in FIFA 15 de sfeermakers.

Cover image for YouTube videoFIFA 15 Gameplay Features - Emotion and Intensity

De emoties en intensiteit werken ook door op wat er tussen de vier lijnen gebeurt. Bij een gemiste kans in de openingsfase krijg je meestal nog een aanmoedigend applausje van je teamgenoten. Mis je echter in de slotfase een cruciale kans, dan zie je vooral wegwerpgebaren van je medespelers. De gemoederen lopen ook hoog op wanneer die bikkelharde ijzervreter achterin voor de zoveelste keer je spits ondersteboven schoffelt. Dit soort geanimeerde opstootjes zien er echter door de robotachtige bewegingen en apathische gezichtsuitdrukkingen houterig uit.

Het in beeld brengen van spelers is overigens iets waar EA Sports de nodige extra aandacht aan heeft besteed. Vooral tijdens herhalingen zijn details als met modder besmeurde shirtjes, opspattend water en het getrimde baardje van Vidal goed zichtbaar. Het contrast met minder bekende spelers is echter groot. Spelers van Nederlandse en Belgische clubs lijken generiek, en hebben daarbij ook nog eens de mimiek van iemand die rechtstreeks uit een botox-kliniek komt gelopen.

Hoe leuk dit soort details ook zijn, het blijven randzaken. Uiteindelijk draait het bij voetbal toch echt om de bal rondtikken en doelpunten maken. En dat zit over het algemeen wel goed in FIFA 15. In tegenstelling tot het stroperige FIFA 14 is de gameplay van begin af aan een stuk vloeiender. Dit is mede te danken aan de nieuwe physics engine voor de bal. De leren knikker rolt, stuitert en vliegt een stuk realistischer over het veld dan in de voorgaande FIFA-games. De bal is rond, maar dan ook echt rond.

Het tempo van het veldspel ligt dan ook hoger. Je speelt passes strakker in waardoor de een-tweetjes en driehoekjes soepeler lopen. Het verdedigen is daarentegen een stuk moeilijker gemaakt en draait nog meer om de juiste timing. Spelers zijn beweeglijker en hierdoor komen de gevechten om de bal authentieker over. Die wendbaarheid zie je ook terug met de bal aan de voet. Zeker met behendige dribbelaars als Messi, Ronaldo, Hazard en Robben bezorg je menig tegenstander de nodige hartkloppingen.

Computergestuurde spelers zijn weer ietsje slimmer en lezen het spel beter, maar gaan nog steeds niet vrijuit. Zo komt het nog steeds wel eens voor dat verdedigers met vier man lucht staan te dekken, terwijl een aanvaller vrij staat. Om over het knullige over elkaar heen struikelen en tergend langzaam opstaan nog maar te zwijgen. Met bijwijlen stuntelende verdedigers wordt FIFA 15 dus weer het seizoen voor liefhebbers van laf countervoetbal.

De kunstmatige intelligentie van keepers heeft een grote stap voorwaarts gemaakt. Jarenlang zijn ze met hun gekke fratsen een bron van irritatie. EA Sports heeft daarom de man onder de lat van de grond af aan opnieuw opgebouwd. En met succes. Met kunst- en vliegwerk strekken ze zich uit om op spectaculaire wijze de bal uit het doel te slaan. Had je voorheen vaak het gevoel dat je een hitbox moest passeren, dan heb je nu daadwerkelijk met een 'menselijke' tegenstander te maken.

De verscheidene spelmodi zijn hier en daar op cosmetisch vlak bijgeschaafd. In FIFA 15 Ultimate Team zijn conceptteams en leenspelers welkome vernieuwingen waarmee je dure miskopen in je droomselectie voorkomt. Daarnaast is het in deze modus nu eindelijk ook mogelijk vriendschappelijke seizoenen te spelen. Een ander positief punt is te vinden in de terugkeer van toernooien en gastspelers, zodat je ook weer eens een potje FIFA met offline vrienden kan spelen. Dat is echter wel een wassen neus aangezien deze features tot FIFA 14 vaste prik waren.

'Liever lui dan moe' moet EA Sports dan ook gedacht hebben. Je moet het namelijk nog steeds doen met terugkerende tekortkomingen zoals oververmoeide spelers en het tijdrovende scoutingsysteem in de carrière-modus. Ook de profclub-modus hebben de makers van FIFA 15 zo goed als links laten liggen, en schittert zelfs door afwezigheid op de PlayStation 3 en Xbox 360. De basis van deze spelmodi is nog steeds degelijk, laat dat voorop staan. Maar het is een teken aan de wand dat EA Sports zich voornamelijk richt op het lucratieve FIFA Ultimate Team.

FIFA 15 is een verbetering ten opzichte van zijn voorganger. De voetbalgame is sfeervoller, speelt een stuk soepeler en de bijgeschoolde doelmannen besparen je op zijn minst een gesneuvelde controller. En als fervente FIFA-liefhebber bedek je waarschijnlijk zoals elk jaar de onvolkomenheden in de game met de mantel der liefde. Toch overheerst het knagende gevoel dat je FIFA 14: Remastered aan het spelen bent. Met Pro Evolution Soccer 2015 aan het warmlopen is een vaste basisplek daarom niet meer omstreden.

FIFA 15 is nu verkrijgbaar voor de pc, PlayStation 3, PlayStation 4, PlayStation Vita, Xbox 360, Xbox One, Nintendo 3DS en Nintendo Wii.

Wil je de tegenstand vernederen? Lees dan onze gids FIFA 15 tips en tricks - alle skill moves.

7 / 10