Diablo III: Ultimate Evil Edition review

Verduiveld verslavend.

Role-playing betekent dat je je inleeft in een personage en ervoor zorgt dat je steeds sterker wordt. Diablo III legde die fundering al, maar problemen met het vinden van goede loot bleken een domper op de feestvreugde. In de review van Reaper of Souls las je al hoe ontwikkelaar Blizzard die problemen aanpakte. Maar met de Diablo III: Ultimate Evil Edition bereikt het duivelse hakfestijn echt zijn hoogtepunt. Twee jaar na de release van de oorspronkelijke game is dit werkelijk de ultieme editie.

De Ultimate Evil Edition vermengt de oorspronkelijke hoofdgame onmiddellijk met de Reaper of Souls-uitbreiding. Zo kun je al vanaf het begin de extra Crusader-klasse kiezen. Met zijn mengeling van mêlee-aanvallen en spreuken hakt hij moeiteloos hordes demonen in de pan. Met zijn bijl ontleedt hij via de Punish-vaardigheid enkele zombies, en vijanden vanop een afstand zijn niet veilig voor vaardigheden zoals Blessed Shield. Daarbij gooit hij zo zijn schild in het gezicht van een monster.

Het Loot 2.0 systeem zit eveneens direct in de game verwerkt. Op die manier blijf je steeds uitrusting vinden die relevant is voor je personage en diens level. Het is dus gedaan met die grote hopen zwakke schilden en zwaarden. Zowat elk gevonden object geeft je het gevoel dat je ietsje krachtiger wordt. En je vindt ook veel Legendary-uitrusting. Op level tien loop je zo al rond met krachtige wapens als de onheilspellende Executioner.

Cover image for YouTube video

Games met zoveel loot hebben nood aan een overzichtelijke interface. En de menu's van Diablo III vervullen deze taak perfect. Je moet even wennen, omdat snelheid prioriteit krijgt boven toegankelijkheid. Maar al snel wissel je die oude hamer in voor een nieuwe speer die dubbel zoveel schade doet. Kleurindicaties helpen je om onmiddellijk nuttige uitrusting te herkennen. Waar het in veel games saai is om je inventaris te ordenen, vormt het in Diablo III een aangename rustpauze tussen al het hacken en slashen.

De consoleversie van Diablo III had al controls op maat gesneden voor een controller. Deze PlayStation 4-versie behoudt diezelfde besturing en voegt er functies aan toe. Een klik op de linkerhelft van de touchpad brengt je naar je inventaris, terwijl de rechterhelft aanklikken rechtstreeks naar je vaardigheden leidt. De nadruk op snelheid en gemak valt ook hier op en leidt tot een verslavend ritme van vechten en het ordenen van je equipment.

Daarbij kan er op ieder moment een vriend bijspringen, zij het online of naast je op de sofa. Met vrienden krijgt Diablo een heel bijzondere dynamiek, waarin je samen euforisch brult bij de dood van een moeilijke baas om enkele seconden later te kibbelen over wie de Legendary-bijl krijgt naast zijn lijk. De consoleversies hebben daarnaast als groot voordeel boven de pc-versie dat je samen kan spelen op hetzelfde scherm.

Blizzard maakte van de co-op modus een heus speerpunt voor de originele Diablo III op pc en verplichtte spelers zelfs om altijd online te zijn. Die maatregel lijkt in terugblik enkel een controlemiddel, want deze consoleversies verplichten daar niet toe. Wie alleen speelt, blijft ook niet in de kou staan. Alle systemen werken namelijk nog steeds voor wie solo speelt. Zo voelen de aantallen gewone vijanden en eindbazen in je eentje nooit onmogelijk aan. Doorheen de game heb je overigens de kans om samen te werken met computergestuurde kompanen, voor wie toch graag met gezelschap op pad gaat.

Reaper of Souls voegt nog een vijfde hoofdstuk aan het lange hoofdverhaal toe. Die lengte is geen minpunt. Want doordat je op elk moment de moeilijkheidsgraad kan aanpassen, vergroot je ook de kansen dat je meer goud, meer ervaringspunten en meer zeldzame loot verdient. De game geeft je dus constant beloningen wanneer je op het scherpst van de snee speelt. Je blijft spelen omdat de kans op betere loot steeds rond de hoek ligt.

Daarbovenop is er nog de Adventure Mode. Hier kun je naar believen locaties afgaan en nog meer monsters doden. Via Nephalem Rifts kom je ook terecht in willekeurig gegenereerde omgevingen. Zo blijft je avontuur gevarieerd en verrassend, ongeacht hoeveel uren je er al mee bezig bent.

Deze Ultimate Evil Edition richt zich dan ook duidelijk op de lange termijn. Zelfs na level 70 zit het avontuur er voor je personage nog niet op. De game schakelt dan naar het Paragon-systeem, waardoor je basisattributen zoals snelheid en kracht blijft verbeteren. En dat wil je ook, omdat veranderingen nuttig aanvoelen en de volgende beloning steeds dichtbij voelt.

Ben je je personage na die tientallen uren beu, dan is het ook interessant om het avontuur opnieuw te beginnen met één van de vijf andere klassen. De Wizard speelt bijvoorbeeld anders dan de Crusader, zodat je helemaal opnieuw moet nadenken over je tactieken. En via Loot 2.0 bestaan sommige voorwerpen enkel voor jouw klasse, zodat je steeds nieuwe en unieke uitrusting vindt.

Diablo III draait op een resolutie van 1080p en aan een vlekkeloze 60 frames per seconde. Al razen er nog zoveel vonken, vuurballen en lichtstralen tegelijk over het scherm, de game blijft soepel draaien en doet geen enkele concessie aan de grafische kwaliteit. Dat is ook nodig, gezien je in die chaos het overzicht moet behouden.

De game kan wel monotoon worden. Hoe gevarieerd de omgevingen en monsters ook zijn, in essentie doe je maar één ding: je doodt tientallen monsters en bekijkt nadien of hun achtergelaten uitrusting beter is dan je huidige. Wie nood heeft aan een constante stroom van wisselende situaties is hier dan ook niet aan het juiste adres.

Role-playing betekent dat je personage groeit in zijn rol. En in Diablo III: Ultimate Evil Edition werkt die groei enorm verslavend doordat je 70 levels lang nieuwe vaardigheden krijgt, het diepgaand Paragon-systeem jouw favoriete speelstijl steeds beter uit de verf brengt en oneindig veel dungeons steeds nieuwe loot beloven. Die verslavende gameplay en potentieel eindeloze content zorgen ervoor dat je tientallen uur aan het scherm gekluisterd zit.

Diablo III: Ultimate Evil Edition is nu verkrijgbaar op PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360 en Xbox One en behoort tot Eurogamer Benelux' lijst van beste PS4 games.

9 / 10

Diablo III