Another World: 20th Anniversary Edition review

Vroeger was alles beter?

Een simpele maar prachtige horizon glinstert in de verte. De plek waar Lester zonder enige opzet op is beland, heeft wat weg van de Grand Canyon. Maar de hoeveelheid manen en sterren aan de hemel ontkrachten deze aardse associatie. De mysterieuze en rotsachtige planeet is duidelijk ver, ver weg van huis.

Meer dan twintig jaar later staat de wereld van Another World nog steeds als een huis. De game die in 1991 op de Amiga- en Atari ST-spelcomputers uitkwam, vertelt het verhaal van een jonge wetenschapper die zich na een mislukt experiment op een buitenaardse plek bevindt. Delphine Software-oprichter Éric Chachi is overtuigd van het hedendaagse bestaansrecht van deze titel. Vandaar dat zijn studio een 20th Anniversary Edition uitbrengt.

Om dit te rechtvaardigen, heeft de game een likje verf gekregen. Tijdens het spelen wissel je naar hartenlust tussen de oude en nieuwe graphics. De keuze van de ontwikkelaar om de esthetiek van het vertrouwde Another World aan te passen, is gewaagd, maar werkt uitstekend voor het inbeeldingsvermogen. De korrelige bergen en pixelarchitectuur zijn vervangen door heldere kleuren en strakkere lijnen. Walmen van mist en felle lichten geven een moderne twist aan het fantasievolle sciencefiction landschap.

Cover image for YouTube videoPS Site.com: Another World: 20th Anniversary Edition | Teaser Trailer

Op deze oerplaneet loert het gevaar om elke hoek. Tussen de diepe ravijnen en puntige stenen bevinden zich grote en kleine levensvormen die je met één aanraking doden. Aapachtige bruten en kruipende parasieten zijn waardige tegenstanders en het ontwijken van de fauna is vaak erg spannend. De animatie die volgt wanneer ze je te grazen nemen, is bloederig en meedogenloos. Het verschijnen van intelligente wezens betekent ook geen redding voor Lester. Het doel is om van deze mensachtigen te ontsnappen en naar de aarde terug te keren.

Waar de game qua sfeer en visuele invulling erg beeldend en intrigerend is, schiet het navigeren door Another World tekort om een memorabele ervaring neer te zetten. Om je door de talloze grotten, gebouwen en ondergrondse tunnels te bewegen, krijg je controls voorgeschoteld die in de 21e eeuw niet meer door de beugel kunnen.

Het nemen van een simpele sprong is niet moeilijk, maar de vertraging en precisie laten te wensen over. Zo is het springen over een minuscuul, giftig wormwezen al een heuse uitdaging die je wel tien keer herhaalt. Het is ook geen een kwestie van oefening; repetitie is hier daadwerkelijk een gameplay-element. Het geeft de speelbeleving misschien een nostalgisch tintje, maar het spelplezier is er het slachtoffer van.

Het gebrek aan uitleg zorgt daarentegen wel voor een uitdaging. Dit is een fijn gegeven in een tijd waarin je in games veelvuldig aan het handje vastgehouden wordt. Zo ontvang je al snel een laserpistool dat je kan gebruiken om je vijanden tot stof te reduceren. Het vuren van dit wapen is een actie die je al snel doorhebt, maar dat het apparaat ook in staat is om een schild te creëren, ontdek je eerder per ongeluk. De vuurgevechten met de vijanden zijn lastig, en door het slome reactievermogen van het hoofpersonage mag je het vaak overdoen.

De schoonheid van Another World en het klassieke, sfeervolle ontsnappingsverhaal laten je eventjes vergeten dat je een oude game speelt. Het tweedimensionele landschap vol gevaar en de hypnotiserende achtergronden laten je fantaseren over wat er allemaal schuil gaat achter de planeet. Het gebrek aan uitleg siert de game en is een aspect waar triple-A titels een voorbeeld aan mogen nemen. Van bestaansrecht van een nieuwe Another World in de 21e eeuw is echter geen sprake.

Het besturen van Lester is een klus van herhaling en frustrerende tegenslagen. Naast de visuele opfrissing had de ontwikkelaar ook eens naar de controls mogen kijken. De vergevingsgezindheid voor de Amiga- of Atari-controller maakte vroeger een hoop goed, maar op de PlayStation 4 of andere moderne spelcomputers is dit slechts een grote stap terug.

Another World: 20th Anniversary Edition is nu verkrijgbaar voor de pc, Mac, PlayStation 3, PlayStation 4, PlayStation Vita, Xbox One, Nintendo 3DS, Wii U, iOS en Android.

5 / 10

Another World - 20th Anniversary Edition