Kirby: Triple Deluxe review

(>'-')> <('-'<) (>'-')>

First-party platformers van Nintendo zijn de afgelopen tijd behoorlijk conservatief. Donkey Kong Country Returns maakt geen gebruik van het touchscreen in de GamePad en Yoshi's New Island doet weinig om los te breken van zijn voorgangers. Tel daarbij de marketingfocus van de 3D-loze Nintendo 2DS op, en het bedrijf lijkt de meerwaarde van de unieke features van de Wii U en de Nintendo 3DS te ondermijnen.

Hoe fijn is het dan om Kirby: Triple Deluxe te spelen, een game die de 3D-functie van de handheld volledig omarmt. Een dikke, warme, roze knuffel die de spelcomputer alleszins verdient.

De gameplay van Triple Deluxe draait namelijk helemaal om de kern van de Nintendo 3DS, de derde dimensie. Als Kirby beweeg je constant tussen de voor- en achtergrond. De gevaren komen dit keer niet enkel van links en rechts, maar ook van voren en achteren.

Kanonnen vuren vanaf de achterste linie op je, vijanden vliegen het beeld in en uit en treinen komen uit tunnels naar voren geracet. Het effect is daardoor niet enkel visueel interessant, maar brengt ook de gameplay op een hoger niveau. Deze extra dimensie is duidelijk het paradepaardje. Het geeft de game een eigen gezicht, ondanks dat dit al de vijftiende Kirby-game is.

Cover image for YouTube videoKirby: Triple Deluxe - Trailer (Nintendo 3DS)

De game ontsnapt echter niet aan een weinig verrassende platformopbouw. Zo verzamel je in ieder level verborgen Sun Stones om de weg naar de eindbaas vrij te spelen. Ondertussen vind je tientallen sleutelhangers van personages en tegenstanders uit meer dan 20 jaar Kirby-geschiedenis. Daarbij is Triple Deluxe een erg gemakkelijk game, het logische gevolg van een platformheld die traditiegetrouw over ieder obstakel kan vliegen.

Veel van de te absorberen krachten ken je uit vorige Kirby-games. De persoonlijke favoriet Ninja Kirby keert terug uit Kirby's Return to Dreamland. Met deze kracht blijf je aan muren plakken en bestook je je vijanden met een barrage aan kunai. Klassiekers als een zwaardvechtende en vuurspuwende Kirby hebben door de jaren heen een uitgebreid arsenaal aan moves opgebouwd, waardoor iedere nieuw geabsorbeerde vijand je verrast met de veelzijdigheid van je krachten.

De leukste nieuwe vaardigheid vind je in de vorm van Circus Kirby. Daarmee dans je als een volleerd circusartiest om tegenstanders heen en bestook je ze met vlammende bowlingpinnen en knappende ballondiertjes. Als boogschutter speel je nu een roze Robin Hood die zich achter houten bosjes verstopt. Kever en Bel Kirby verschillen qua moveset weinig van reeds bekende varianten, zoals Vogel Kirby en Parasol Kirby.

De nieuwe hypernova-kracht springt het meest in het oog. Met deze over the top vaardigheid inhaleer je zo sterk dat je hele bomen met wortel en al uit de grond zuigt of enorme knollen lanceert à la Super Mario Bros. 2.

Ondanks de chaos die je aanricht door het hele level te verwoesten, ligt de nadruk ervan juist meer op puzzelen dan op actie. Dat zorgt voor een welkome afwisseling van de standaard platformformule. Zo loods je bijvoorbeeld grote sneeuwmanhoofden langs hindernissen om ze terug te brengen naar hun lichaam of kegel je in de juiste volgorde platformen ondersteboven. Bijkomend voordeel is dat de kracht bewijst dat je jezelf als roze bal alsnog een badass voelt.

Toch raakt de trukendoos eerder op dan verwacht. Triple Deluxe is al geen lange game, en nog bekruipt je alvorens de credits over het scherm rollen het gevoel dat de rek er uit raakt. Dat ligt deels aan de gewenning die er bij de aanvankelijk spannende derde dimensie insluipt, maar de grote schuldige is de klakkeloze herhaling.

Eindbazen komen vaak terug voor een tweede of zelfs derde ronde. Elementen uit vorige levels krijg je opnieuw voorgeschoteld in optionele EX-levels. Deze zijn iets moeilijker maar wijken in principe weinig af van wat je al speelde. Waar de game voornamelijk in het begin verrast, raakt de puf er na enkele werelden wat uit.

Buiten de verhaalmodus om valt vooral Kirby Fighters op. In deze extra vechtgame kies je zelf een kracht uit en neem je het tegen andere Kirby's op in arena's die doen denken aan Super Smash Bros., inclusief power-ups. Hierdoor leer je de ins en outs van iedere vaardigheid beter benutten en zie je Kirby eens van een andere kant.

Het is dan ook eeuwig zonde dat de multiplayer zich lokaal beperkt en dus niet online speelbaar is. Dat had een titel die in een respectabele negen uur is uit te spelen (inclusief alle honderd Sun Stones) net dat beetje meerwaarde gegeven. Nu dien je drie maatjes op te trommelen om hier de meeste fun uit te halen.

Kirby: Triple Deluxe schittert voornamelijk als een zelfverzekerde game die vol overtuiging de meerwaarde van het 3D-scherm van Nintendo's handheld in de kijker zet. De titel glanst door de productiewaarden die je van hoogstaande Nintendo-reeksen verwacht. Dat de gameplay richting de finishlijn niet altijd even onderhoudend is als in het begin doet afbreuk aan de eindzege, maar de verrassingen die het 3D-effect teweegbrengen houden over het algemeen de bovenhand. Dat het unieke scherm van de Nintendo 3DS nog niet is vergeten, is toch zeker een (Kirby)-dansje waard.

Kirby: Triple Deluxe is vanaf 16 mei verkrijgbaar voor de Nintendo 3DS.

8 / 10

Kirby: Triple Deluxe