Yoshi's New Island review

Appeltje, eitje?

Wanneer je in de jaren '90 Super Mario World 2: Yoshi's Island hebt gespeeld, dan heb je Yoshi's New Island grotendeels al doorlopen. Het vervolg voor de Nintendo 3DS leent geheel volgens plan een flinke waslijst elementen van de SNES-cultklassieker. Producent Takahashi Tezuka gebruikt zijn oorspronkelijke game als basis voor een nieuwe Yoshi-game. Dat is na bijna tien jaar niet zo erg, maar verrassend is het ook allerminst.

Met Baby Mario op zijn rug redt Yoshi nog steeds Baby Luigi, die door tovenaar Kamek is ontvoerd. Door vijanden in te slikken poep je eieren uit, die je vervolgens op andere vijanden gooit. Shy Guys en Piranha Petes kruisen weer je pad. Witte blokjes met gezichten erop openen tutorial-pop ups, rode muntjes zitten in gele muntjes verstopt en aan het einde van het level wacht je een bloemenkrans.

Bonenstaken ontpoppen uit de grond en de bladeren vormen een weg naar boven, terwijl je eieren afvuurt op rondvliegende wolkjes met een vraagteken er in. Je duwt rollende rotsblokken, stompt houten paaltjes met je bips in de grond, springt op zwevende platformpjes met een zigzagpatroon en passeert flippers die je de weg terug versperren. Net zoals in 1995.

Cover image for YouTube videoYoshi's New Island - Trailer februari 2014 (Nintendo 3DS)

Nieuw zijn de enorme vijanden en bijgevolg de enorme eieren die ze opleveren. Deze gooi je door de levels om grote delen ervan te verwoesten en een nieuw pad te creëren. Het zware metalen ei heeft als bijkomend voordeel dat je er mee naar de bodem zinkt en zo onder water verder kunt.

Het zijn geen bijster spannende nieuwigheden die bovendien slechts weinig aan bod komen, in een game die al moeite heeft je aandacht vast te houden. Dat is voornamelijk te danken aan de lage moeilijkheidsgraad. Wanneer je wordt geraakt, heb je tien tot zelfs dertig seconden de tijd om de wegzwevende Baby Mario terug te pakken. Zelf sterf je niet zo gemakkelijk en doorgewinterde gamers die wel vaker platformgames spelen, hoeven zich daardoor nauwelijks zorgen te maken om een Game Over-scherm.

Het voordeel daarvan is dat Yoshi's New Island juist geschikt is voor de momenten waarop je even geen zin hebt in een uitdaging, maar gewoon relaxed een spelletje wil spelen. De dromerige sfeer draagt daar zeker aan bij. De handgetekende achtergronden bestaan net als in het origineel uit vriendelijk lachende bergen die door een peuter lijken ingekleurd. Vrolijk gekleurde schetslijnen dansen subtiel heen en weer in een wereld die uit stoepkrijt en kleurpotloden is opgebouwd.

Ook het afwisselende karakter van de game houdt je bezig. Zo verandert Yoshi in tal van voertuigen, die je met de gyroscoop-functie van de Nintendo 3DS bestuurt. Yoshi als drilboor, als mijnkarretje, luchtballon of torpedoschietende duikboot ken je al uit andere Yoshi's Island-delen, maar deze korte secties vormen een welkome afwisseling op de anders monotone platformactie.

Eindbazen volgen voorspelbare patronen maar zijn fantasierijk vormgegeven, zoals een gevecht in de lucht tegen een enorme boon. Eerder bootst een gemene Yoshi-kloon al je bewegingen na, terwijl je hem de stekels in manoeuvreert. Hoewel de uitdaging ook hier ver te zoeken is, prikkelt juist die afwisseling je toch om nog één leveltje te spelen.

De ware uitdaging leg je voornamelijk jezelf op, wanneer je alle rode muntjes, sterretjes en bloemen wil verzamelen. In ieder hoekje en gaatje schuilen talloze collectables, maar omdat ze vaak onzichtbaar zijn tot je er langs loopt, is de motivatie ze daadwerkelijk allemaal zelf te vinden laag. Het staat tevens haaks op de juist zo relaxte manier van spelen, wanneer je na een lange werkdag Yoshi's blije wereld er even bij neemt.

Yoshi's New Island is een moeilijke game om aan te raden, omdat er zo weinig 'nieuw' aan is en je er met twee vingers in de neus doorheen rent. En toch sluipt de game ook stiekem wel in je hart, met zijn schattige Yoshi-geluidjes en warme uitstraling. Nintendo is dan ook vooral te betichten van een lui vervolg, een game die het bedrijf op dit moment allerminst nodig heeft. Je mist weinig als je 'm overslaat, maar schrik ook niet als je 'm zomaar eens een warm hart toedraagt.

Yoshi's New Island is verkrijgbaar voor de Nintendo 3DS.

6 / 10

Yoshi's New Island