Might & Magic X: Legacy review

Krachtvoer voor ijzervreters.

Muurvast zit ik. Na dik twintig uur spelen heb ik alle beschikbare opdrachten voltooid en iedere groep monsters rond mijn niveau verslagen. Alle raadsels zijn opgelost en vrijwel elke grot en zompige kelder is leeggeplunderd. Wat overblijft, is de kerker waar opperboef Montbard zich met een legertje ondode rovers schuilhoudt. Maar hoezeer ik ook mijn best doe, iedere keer wordt mijn groep avonturiers verscheurd door hongerige lijkeneters en kwaadaardige spoken.

Een aantal ondoordacht gekozen vaardigheden en een slecht gebalanceerde groepsopbouw heeft me de das omgedaan. Er zit niets anders op dan een compleet nieuwe groep te starten. Might & Magic X: Legacy heeft me vernederd en verslagen, als veteraan van menig traditioneel rollenspel. En wat is dat heerlijk!

Ben je als RPG-speler opgegroeid in de jaren tachtig, dan is de kans groot dat je bekend bent met klassieke rollenspellenseries als Wizardry, Ultima en The Bard's Tale. Samen met Might and Magic zijn dit de eerste grote knallers in een gouden eeuw vol onvergetelijke juweeltjes. Het zijn stuk voor stuk diepe maar keiharde games die investering en geduld vereisen. De moeilijkheidsgraad is steevast hoog en moderne luxes als kaarten en logboeken ontbreken. Soms ben je daardoor maanden met zo'n game aan het worstelen. Dat is dan ook precies waar de gretige ijzervreters van dat tijdperk naar verlangen.

Het Duitse Limbic Entertainment laat je met Might and Magic X: Legacy een reisje terug in de tijd maken. Legacy is vrijwel identiek aan deze vroege generatie rollenspellen. Hoe pakt deze klassieke opzet uit in een wereld met moderne titels als The Elder Scrolls V: Skyrim en The Witcher 2: Assassins of Kings?

Cover image for YouTube videoMight and Magic X Legacy - The Gameplay Trailer [US]

In tegenstelling tot indie-kerkerstruiner Legend of Grimrock speelt Legacy zich niet af in real-time, maar reageren tegenstanders op elke stap die jij zet of aanval die je als groep maakt. Dit maakt de gevechten ouderwets tactisch. Succes zit hem in het goed inschatten van de acties van je tegenstanders en daar tijdig op inspelen. De vrij gelimiteerde selectie vijanden (denk vooral spinnen, wolven en bandieten) beschikken over veel verschillende vaardigheden en spreuken. De moeilijkheidsgraad is daarbij hoog. Let even niet op en je groep is versteend, vergiftigd of gewoonweg doodgeknuppeld. Bij deze bedachtzame gameplay telt elke beslissing, en dat is wel even wat anders dan een vrijere, actie-georiënteerde titel als The Witcher 2.

De conflicten zijn echter niet vrij van frustratie. Boze slangen aan de overkant van een ravijn kunnen de groep avonturiers met geen mogelijkheid bereiken, maar zorgen er toch voor dat de groep in gevechtsmodus komt. De game vertraagt dan en gezien het onmogelijk is om uit een gevecht te ontsnappen, zorgt dit voor momenten waarin de gameplay verstoord wordt.

Limbic heeft de dubieuze keuze gemaakt om je groep vakje voor vakje (als op een schaakbord) de wereld te laten verkennen. Al vanaf Might & Magic VI is het mogelijk om in volledige vrijheid door het spel te reizen, dus een terugkeer naar dit rigide verplaatsingssysteem blijkt een onnodige stap terug.

Waar deze besturing bij Legend of Grimrock door de schematische kerkers nog prima uitpakte, is de wereld van Legacy verre van overzichtelijk. Blokkerige boompjes, hekjes en rotsen belemmeren het zicht en het is door een verwarrend perspectief soms lastig te zien waar je wel en niet kunt lopen. Zeker in de ondoordringbare bossen en jungles blijf je op goed geluk rondlopen tot je ongegeneerd bruut tegen de boomgrens knalt.

Ashan, de compleet stereotype fantasywereld van Legacy, is al even onoverzichtelijk opgebouwd. Vooral de vier grote steden laten zich maar moeilijk verkennen. De doodse steegjes en winkeltjes zijn bevolkt door oninteressante NPC's die opdrachten en vaardigheden uitdelen maar vaak moeilijk te vinden zijn. Pas vrij laat in de game krijg je de mogelijkheid om snel tussen steden te reizen. Het levert een hoop extra zoek- en reistijd op, zeker wanneer je een game als Skyrim gewend bent.

Dat zou overigens geen probleem zijn als Asha een fijne plek was om in te vertoeven. Maar dat is het maar zelden. Texturen zijn vlak en grof, monsteranimaties houterig en de bedroevende vergezichten doen je soms wanen in een spel uit de jaren negentig. Het beperkte budget is ook terug te zien in de complete afwerking van Legacy: ingesproken stemmen ontbreken, vervelende bugs duiken regelmatig op en de game is zelfs op enige spelfouten te betrappen.

De charme van Legacy zit hem dan ook in de gameplay. Je hebt een groep van vier avonturiers die je naar hartenlust kunt uitbouwen met tientallen vaardigheden, spreuken en magische voorwerpen. De verschillende combinaties van klassen en rassen bieden stuk voor stuk leuke ontwikkelingsmogelijkheden. Sommige combinaties zijn beter dan anderen. Dit wordt tijdens het maken van je personages niet goed genoeg benadrukt waardoor je pas laat in het spel erachter komt dat je de verkeerde selectie van groepsgenoten hebt gemaakt. Vervelend, maar wel helemaal in lijn met de geest van de klassiekers.

Toch zijn er ook nieuwe elementen te ontdekken, ook al zijn deze minimaal en bestaan ze vooral uit vrij uitdagende eindbaasgevechten en een reeks zegeningen die je de mogelijkheid geven om naar nieuwe gebieden te reizen. Op die manier ontstaat er een bijna Metroidvania-achtige speelwereld waarbij er om iedere hoek nog wel iets valt te ontdekken en waarin het loont om oude gebieden regelmatig uit te kammen naar verstopte schatten. Net als in de klassieke Might & Magic spellen vind je ook regelmatig raadselkisten die alleen geopend kunnen worden als je de oplossing van een lastige puzzel intoetst.

Limbic Entertainment is duidelijk zelf fan van het eerste uur en heeft met Might & Magic X: Legacy een liefdesbetuiging aan de klassieke RPG gemaakt. Voor een spannende nieuwe insteek binnen het genre kijk je beter ergens anders, maar voor veteranen die verlangen naar een fijn stukje nostalgie is de game een lekkere snack. Houd echter wel rekening met de ruwe afwerking en een verder weinig originele spelwereld. Ben je daar tegen bestand, dan vertoef je net als ik al snel meer dan 60 uur in Ashan.

Might & Magic X: Legacy is verkrijgbaar voor pc en onder andere te vinden op Steam.

7 / 10