Football Manager 2014 review

Realistischer dan ooit.

Wat is het verschil tussen 4-3-3 met een linksbenige speler op rechtsbuiten die naar binnen trekt, of een klassieke rechtsbuiten met het krijt aan zijn schoenen? Wanneer gebruik je je bonkige, sterke spits? Zet je die aan het begin van de wedstrijd al in, of gebruik je hem als pinchhitter? In topsport gaat het om details, die bij voetbal doorslaggevend zijn voor succes.

In Football Manager 2014 zet je zulke details volledig naar je hand en krijg je daardoor totale controle over je team. De vorige editie uit de reeks is een van de succesvolste uit de serie. Aan ontwikkelaar Sports Interactive de taak ervoor te zorgen dat deze trend wordt voortgezet.

Football Manager 2014 behoort tot de simulatiegames die je een ongekende diepgang bieden en je de mogelijkheid geven om alle aspecten van het spel te beheersen en te controleren. Ieder jaar komt er een nieuw deel uit, dat telkens weer belangrijke vernieuwingen biedt. De makers van de reeks zelf zijn absoluut verslaafd aan voetbal, de details van het spel en de drang naar realisme. Dat zie je in ieder aspect terug.

Cover image for YouTube video#FM14 Video Blog - Transfers & Contracts (English version)

Deze drang naar realisme maakt dat de ontwikkelaar nog steeds overloopt van de nieuwe ideeën. Dat betekent dat er ook dit jaar weer verschillende wijzigingen zijn doorgevoerd om het spel net iets dichter naar de echte wereld te brengen. Een van de belangrijkste (en door de fans meest gewilde) veranderingen is de grote update aan de manier waarop je je tactiek, opstelling en spelersrollen vorm kan geven. De schuifbalkjes waarmee je in alle voorgaande edities bijvoorbeeld de mate van tackelen en druk zetten bepaalde ('ietsje meer, ietsje minder') zijn verwijderd. Het klinkt niet wereldschokkend, maar het is eigenlijk een revolutie.

Immers, in het echt gaat het ook niet een beetje van zus, een beetje van zo. Wanneer een trainer op het trainingsveld staat en hij aan zijn rechtsback instructies geeft, zegt hij niet: "Ik wil dat je een beetje meer naar voren staat en wanneer de bal in de buurt is middelmatig hard tackelt." Nee, instructies worden in duidelijke termen gegeven: "Jij bent rechtsback, je gaat jezelf 90 minuten lang aan de rechterkant van het veld de longen uit je lijf lopen en ik wil dat je nietsontziend de duels ingaat."

Deze uitermate fijnzinnige manier van opdrachtgeven is nu naar het tactische scherm vertaald. De schuifbalkjes zijn vervangen door de al bestaande spelersrollen verder uit te breiden. Het is nu mogelijk om per spelsituatie de spelersrol aan te passen. Daarbij is de mogelijkheid toegevoegd om twee spelers met dezelfde rol verschillende taken te geven. Soms wil je dat je rechtsbuiten helpt verdedigen en je linksbuiten niet. Dergelijke tactische nuances zijn nu eenvoudig door te voeren waardoor je als manager nog meer controle op het spel van je spelers hebt. De enige manier waarop meer controle mogelijk is, is wanneer je zelf op het veld zou staan.

Maar soms heb je niet de spelers voor de tactiek die je als manager voor ogen hebt. Zoals het een goed manager betaamt, moet je dan niet te beroerd zijn om enkele luttele miljoenen stuk te slaan en nieuwe spelers aan te trekken. Ook hier hebben de makers weer een gooi naar realisme gedaan door de wijze waarop transfers worden afgehandeld verder te verbeteren. Voetballiefhebbers zijn ongetwijfeld bekend met de hysterische wijze waarop transfers worden volbracht, vooral in de laatste week van augustus. Het is heel normaal dat transfers binnen enkele uren via de telefoon worden afgerond.

Cover image for YouTube videoPre-Beta #FM14 Match Engine Footage (English version)

Ook deze ontwikkeling binnen de voetbalwereld is in de 2014-versie van Football Manager meegenomen. Het is nu mogelijk om een club te benaderen om over een speler te onderhandelen. Dat betekent dat de deal direct wordt gesloten en je niet eerst drie keer de tijd moet doordrukken voordat alles in kannen en kruiken is.

Het realisme van Football Manager 2014 komt niet alleen door die wijzigingen tot uiting. De game ademt werkelijk realisme en wanneer je eenmaal op gang bent gekomen, merk je dat de game zelfs realisme zweet. Het is grote klasse van de makers dat ze zo door 'the beautiful game' gepassioneerd zijn, dat ze constant bezig zijn hun kindje te perfectioneren en hem door middel van kleine cosmetische ingrepen steeds mooier te maken.

De voetballerij is de laatste jaren in sneltreinvaart groter geworden, zoals elke kenner zal beamen. De intrede van de vele rijke oliesjeiks en Russische magnaten heeft het rondgaande geld exponentieel vergroot. De aandacht voor voetbal is enorm en wordt nog steeds groter. Om een goede voetbalsimulatie neer te zetten, is het van essentieel belang om deze ontwikkelingen in een game te incorporeren. Een simulatie valt of staat met realisme en de makers van Football Manager zijn hier duidelijk van doordrongen. Het is een game door voetbalfans, voor voetbalfans.

De geschetste verbeteringen zijn over het algemeen niet de ontwikkelingen waarmee een ontwikkelaar groots adverteert. Ze leiden niet tot de wervende teksten die je van andere games gewend bent. Ze zorgen echter wel voor een game die de realiteit tot in de puntjes benadert; totdat volgend jaar weer blijkt dat het nog beter kan.

Football Manager 2014 is vanaf 31 oktober verkrijgbaar voor pc, Mac en Linux.

8 / 10

Football Manager 2014