Europa Universalis IV Review

Gebruiksvriendelijke grand strategy.

Europa Universalis IV is de jongste telg in Paradox Interactive's grand strategy-serie waarin je aan het hoofd staat van een natie in de wereld tussen 1444 en 1820. Zonder duidelijke doelen biedt Europa Universalis je een open wereld waarin je helemaal je eigen koers uitstippelt. Het grootste probleem van de serie is altijd de toegankelijkheid geweest voor nieuwe spelers. Er is een overdaad aan informatie en mogelijke beslissingen en als beginneling raak je al snel verdwaald in de vaak onoverzichtelijke interface. Het doel van Paradox was dan ook om deel vier te stroomlijnen en gebruiksvriendelijker te maken.

Als leider van je natie maak jij alle beslissingen. Zo kies je bijvoorbeeld of je protestanten uit je natie bant of de Paus een dikke vinger geeft en je de bevolking bekeert. Maar ook alle kleinere beslissingen liggen in jouw handen, zoals welke technologieën je eerst wilt ontdekken of aan welk koningshuis je je dochters uithuwelijkt.

Je prioriteiten geef je vorm door het kiezen van nationale ideeën. Dit zijn ideeën gericht op één specifiek onderdeel van het spel. Zo zijn er bijvoorbeeld ideeën die je handel helpen of je leger beter maakt in offensieve oorlogvoering. Je kiest de ideeën die passen bij jouw speelstijl. Dit systeem werkt erg goed omdat het je de keuze geeft hoe je het spel wilt spelen en waar je de nadruk op wilt leggen. Dit systeem helpt je om je eigen doelen te realiseren.

... en zo begint de 80-jarige oorlog.

In vorige delen van de serie waren er meerdere zaken waar je geen invloed op had: je investeerde bijvoorbeeld in technologie en vervolgens moest je wachten totdat je genoeg geld had geïnvesteerd. De stabiliteit van je land - schommelend tussen -3 (rampzalig) en +3 (gouden eeuw) - kon alleen worden opgehoogd door monetaire investeringen. Ook veroverde provincies tot jouw cultuur bekeren was een kwestie van wachten. Dit maakte dat je regelmatig het gevoel had dat je alleen maar een toeschouwer was.

In Europa Unversalis IV is dit drastisch veranderd. Paradox heeft besloten de monarchen van Europa Unversalis een belangrijkere rol te geven door 'monarch points' te introduceren. Net als in voorgaande delen heeft elk hoofd van een natie een score op drie vlakken: administratief, diplomatiek en militair. Eerder waren dit simpel statistieken die op een ondoorzichtige wijze het spel beïnvloedden. Maar in Europa Unversalis IV worden deze punten elke maand verzameld en spendeer je deze op verschillende wijze. Zo ontdek je nu technologie door een hoog aantal monarchpunten te spenderen Maar ook kleinere beslissingen, zoals het verhogen van de stabiliteit of zelfs een generaal inhuren, doe je door het spenderen van punten uit één van deze drie categorieën.

Als speler heb je nu meer het gevoel directe invloed te hebben op bepaalde aspecten van het spel die voorheen buiten je controle lagen.

Door dit relatief simpele systeem is de game drastisch anders dan zijn voorgangers. Als speler heb je nu meer het gevoel directe invloed te hebben op bepaalde aspecten van het spel die voorheen buiten je controle lagen. Ook word je gedwongen af te wegen waar je punten in wil investeren wat er voor zorgt dat je continu strategische afwegingen maakt.

Europa Universalis is hierdoor veel interactiever en verslavender dan voorheen. Een groot deel van de game breng je door met het smeden van plannen. Je succes is vaak afhankelijk van de omstandigheden waarin je je plan tot uitvoering brengt en je wacht dus vaak op het perfecte moment. Je hebt nu veel meer doelen op kortere termijnen en dit zorgt ervoor dat er altijd wel wat te doen is.

Ook handelen is een stuk interactiever. Voorheen stuurde je simpelweg je handelaren naar verschillende punten waar ze inkomen voor je verzamelden. In Europa Universalis IV zijn er handelsroutes geïntroduceerd die zichtbaar op de map zijn en die jij als speler kunt beïnvloeden. De handelsroutes bescherm je nu ook actief met schepen. Hoewel de plekken van handel nog erg statisch zijn en je in de praktijk je handelaren op een plek neerzet zonder er vervolgens nog naar om te kijken, zorgt het nieuwe systeem er wel voor dat handelsoorlogen nu een waardevolle tactiek is en niet meer gelimiteerd is tot simpelweg een embargo af te roepen. Als je nu oorlog krijgt en je vijand overmeestert je handelspositie zie je je economie als sneeuw voor de zon verdwijnen. Doordat het systeem verbonden is met elk ander aspect in het spel is het veel dynamischer.

Handelsroutes gaan de wereld over.

Europa Unversalis IV neemt nieuwe spelers meer aan de hand dan voorgaande delen - en dat werd tijd.

Europa Unversalis IV neemt nieuwe spelers meer aan de hand dan voorgaande delen - en dat werd tijd. Dankzij een nieuw speel en leer syteem wordt het leren van de spelsystemen een stuk leuker en simpeler. Tijdens het spelen kun je te allen tijde op de hint-knop klikken om vervolgens uitleg te krijgen. In de tekst kun je dan ook nog doorklikken naar aanverwante onderwerpen.

Paradox Interactive heeft met Europa Universalis IV zijn beste spel tot op heden geleverd door de speler een directere rol te geven. De nieuwe functies nemen de irritaties van de voorgaande delen weg en het tot glorie leiden van je natie was nog nooit zo leuk. Daarbij is de diepgang behouden gebleven: de game is zowel complex, verslavend als gebruiksvriendelijk tegelijk en daarom een dikke aanrader voor zowel veteranen als pas beginnende wereldheersers.

Heb je zin gekregen om de wereld te domineren? Europa Universalis IV is nu beschikbaar voor pc.

9 / 10

Europa Universalis IV