Jak and Daxter Trilogy review

Beter op PS2 of PS3 dan op PS Vita.

De eerste drie Jak and Daxter-games kwamen eerder uit als high-definition remasters op de PlayStation 3 onder de titel Jak and Daxter Trilogy. Deze HD verzameling is inmiddels geport naar de PS Vita. De games bevatten nog steeds dat wat ze zo succesvol maakten toen ze uitkwamen: humor, goede platform-secties, en elke game biedt innovaties ten opzichte van de voorgangers. Helaas kampt de PS Vita-versie met problemen die de PS3-uitgave en zelfs de originele PS2-spellen niet hebben. De verzameling is zeker niet slecht maar de drie platformers vallen tegen vanwege een vervelende camera, ongemakkelijke en onduidelijke (touch)controls die soms niet registreren en een lage framerate. De Jak and Daxter Trilogy op de PS Vita is dan ook niet zozeer een slechte aankoop. Echter is de verzameling enkel aan te raden als je geen toegang hebt tot de PS2 of PS3-versies.

De Jak and Daxter Trilogy bevat de eerste drie games: Jak and Daxter: The Precursor Legacy, Jak II en Jak 3. De spellen genoten succes toen ze uitkwamen vanwege hun sterke platform gameplay, treffende humor, diepe verhaal en, mede dankzij de stemacteurs, memorabele karakters. Naughty Dog toonde ook innovatie niet te vrezen - elke Jak and Daxter-game verschilt significant ten opzichte van de voorganger. Het eerste deel biedt de meest 'pure' platform gameplay terwijl het tweede en derde deel flinke toevoegingen doen: naast het plaformen kan je racen, skateboarden, vliegen en de games bieden zelfs arcade, on-rail shooting en zelfs vuurgevechten in voertuigen. Naughty Dogs experimentatie maakt de verzameling een rijke: de diversiteit aan gameplay biedt veel afwisseling zodat je onmogelijk het gevoel krijgt drie keer dezelfde game te spelen.

De verschillen tussen de drie spellen zorgen er echter ook voor dat bepaalde delen meer aanspreken dan andere. De eerste game biedt voornamelijk platform gameplay die niet al te moeilijk wordt. De tweede, en deels de derde, game hebben grotere afwisseling maar zijn ook pittiger (vooral Jak II). Het avontuur dat Jak en Daxter beleven verandert ook na het eerste, kindervriendelijke deel. Jak II begint wanneer Jak twee jaar lang gemarteld is. De voorheen stille protagonist kan niet alleen praten, hij is opeens uit op wraak en heeft, omdat zijn martelaars hem met duistere energie hebben volgestopt, een donkere krachten verkregen. Het is zeker geen zwaktebod - ik vond de afwisseling verfrissend - maar mensen die van de vervolgen hetzelfde verwachten als de eerste game, zullen teleurgesteld zijn.

De allure en charme van de game komt helaas vanuit esthetische optiek. Op technisch vlak laten de games op de PS Vita te veel steken vallen.

De twee komische hoofdpersonen. Hun dansjes na het vinden van een power cell blijven leuk.

De originele spellen alsmede de HD remasters op de PS3 maken gebruik van de L2 en R2-knoppen. De PS Vita heeft deze echter niet. Mass Media, de studio die de port heeft verzorgt, heeft als oplossing hiervoor het achterste touchpad te verdelen in vier kwadranten en hier vier verschillende 'knoppen' van te maken. De studio moest uiteraard iets bedenken om het gemis van de L2 en R2-knoppen op te vangen maar het is wennen. Zeker omdat het spel hier nooit goede in-game uitleg over geeft - toen voor het eerst langskwam met welke knop je een voertuig laat stijgen, zocht ik me wezenloos. Lees daarom vooral de handleiding voordat je de spellen start. Na een tijdje wennen de controls enigszins maar ze voelen nooit intuïtief aan.

Onduidelijk is ook dat vele minigames met de touchscreen gespeeld kunnen worden. Het is zonde dat de spellen dit niet vermelden want het neemt bijzonder veel frustratie weg. Zo is er in het eerste spel een minigame waarbij je vissen moet vangen met een visnet. Met de analoge stick blijkt dit een bijzonder moeilijke opgave. Echter, als je opeens merkt dat het ook met touch controls uit te voeren is, zul je veel betere resultaten boeken. Het gebruik van touch controls hadden de ontwikkelaars zeker moeten aangeven tijdens het spel zelf. Het heeft bijzonder veel toegevoegde waarde en het is zonde als spelers het niet gebruiken omdat ze niet weten dat de mogelijkheid bestaat. De touch controls zijn ook te gebruiken om menukeuzes te maken (zoals het laden van een opgeslagen spel, of het kiezen van camerainstelingen). Het vormt een kleine toevoeging maar heeft wel meerwaarde.

Alle drie de spellen hebben hun charme behouden. De werelden ogen nog steeds uniek, ondanks de matige graphics van de eerste twee games (Jak 3 ziet er nog goed uit). Het zijn echter vooral de personages in het spel die de games een identiteit geven. Daxter steelt de show: hij is grappig, zijn animaties komisch en stemacteur Max Casella verzorgt voortreffelijk werk. Jaks stilte in de eerste game versterkt de humor alleen maar. De twee werken samen als een komedisch duo: Daxter de komiek, Jak de straight man.

Naughty Dogs experimentatie maakt de verzameling een rijke: de diversiteit aan gameplay biedt veel afwisseling zodat je onmogelijk het gevoel krijgt drie keer dezelfde game te spelen.

De latere games bieden meer actie. Moeilijke controls en een vervelende camera ondermijnen deze secties helaas.

De allure en charme van de game komt helaas vanuit esthetische optiek. Op technisch vlak laten de games op de PS Vita te veel steken vallen. Naast de eerder genoemde moelijke controls, lijden de games ook onder lage framerates en een vervelende camera. De framerate stijgt niet uit boven de 30 fps (frames per seconde). Het vormt niet voor iedereen een probleem maar is wel noemenswaardig. Een groter minpunt is het roteren van de camera. Dit gebeurt ten eerste nogal stroef en langzaam. Het spel biedt soms te weinig overzicht van de omgeving, zeker wanneer vijanden van verschillende kanten op je af komen. De camera is dan vaak niet snel genoeg te draaien om adequaat te reageren. Ten tweede blijft de camera soms vastzitten - als je de camera bijvoorbeeld tegen een pilaar botst, dan blijft de camera daar hangen. In combinatie met het slechte overzicht van de omgeving en de langzame rotatiesnelheid, veroorzaakt dit soms frustrerende situaties.

De Jak and Daxter-games op de PS Vita bieden dezelfde humor, dezelfde memorabele personages, dezelfde gameplay en dezelfde diversiteit die je vindt op de PS2 of PS3. Helaas voor handheld gamers is deze versie de zwakste uit het aanbod. De technische mankementen zijn simpelweg talrijker in deze versie dan in de andere twee. Tel hierbij de onduidelijke en ongemakkelijke controls op, en de conclusie is duidelijk: de Jak and Daxter Trilogy scoort een voldoende maar speel deze enkel als je geen PS2 of PS3 hebt.

De Jak and Daxter Trilogy is sindskort verkrijgbaar op de PS Vita en al een jaar op de PS3. De titel ondersteunt cross-buy: betaal slechts een keer en je krijgt toegang tot zowel de PS Vita als de PS3-versie. Het spel biedt echter geen cross-saves: je savefiles kun je niet uitwisselen tussen de twee versies.

6 / 10

Awaiting cover image
Awaiting cover image